Nederlandse gamebedrijven kunnen profiteren van de opkomst van mobiele en social games. Daarvoor moeten ze wel professioneler worden en beter in het aantrekken van kapitaal.
De wraaklustige vogeltjes uit Angry Birds zijn een doorslaand succes op de iPhone. Maker Rovio ontleent er een marktwaarde van 200 miljoen aan. Zynga werd zelfs een miljardenbedrijf dankzij Farmville – boer spelen op het scoiale netwerk Facebook. De wereld van games is in twee jaar tijd compleet op zijn kop gezet door de opkomst van mobiele en social games.
Markt van 50 miljard
De wereldmarkt voor games heeft een omvang van 50 miljard en gaat de komende jaren een groei van jaarlijks gemiddeld 8 procent tegemoet. Vooral de spellen voor smartphones en online games groeien rap, wat grotendeels ten koste lijkt te gaan van de 'ofline' pc-spellen. Het grootste omzetaandeel – in 2010 rond de helft – blijft voor de soft- en hardware rond spelcomputers als Xbox 360, PlayStation en Wii. Die omzet stagneert de komende jaren op zijn best, ondanks de impuls die nieuwe generaties consoles vanaf 2013 zullen geven.
Terwijl ook Nederlanders steeds meer geld besteden aan games en bijbehorende hardware – in 2010 ging het volgens een rapport van Deloitte en de Dutch Games Association om 626 miljoen euro – gaat het met de game-industrie helemaal niet zo goed. De gezamenlijke omzet van de industrie bleef vorig jaar steken op 125 à 150 miljoen euro.
Dit bericht is afkomstig van Techbusiness.nl, het technologieplatform van MT Mediagroep. Lees het complete artikel 'Gamebedrijven missen de boot' op Techbusiness.nl.