De kerstpakketten zijn uitgedeeld. Sommige managers hebben een bijzonder cadeau gekregen. Hun werkgever stuurt ze naar een ontwikkelingsland.
SharePeople riep eind november een ludieke kerstactie in het leven en vroeg bedrijven om hun topmanager twee weken beschikbaar te stellen voor een ondernemer in Kenia, India of Ethiopië. In plaats van een kerstpakket met een fles wijn, ingeblikte abrikozen of andere etenswaren op te sturen, is het de bedoeling om de 'kerstpakketen' te vullen met human capital.
Business case
De bedoeling van dit bijzonder kerstpakket is dat topmanagers met hun kennis en ervaring twee weken lang met een concrete business case aan de slag gaan bij een lokale ondernemer in een ontwikkelingsland. Door kennis en ervaring uit te wisselen, versterken beide partijen hun professionele vaardigheden en leveren zo een bijdrage aan een betere wereld. "Na een chaotisch crisisjaar, is het voor managers juist goed om afstand te nemen van de day-to-day business en even in een hele andere context te werken", aldus Cosmas Blaauw, directeur van SharePeople.
Enthousiast
Binnen korte tijd bleek dat veel meer bedrijven geïnteresseerd waren in deze bijzondere kerstactie dan de beoogde doelstelling van de organisatie. De deelnemende bedrijven zijn volgens SharePeople vooral enthousiast omdat ze met de bijdrage aan het concept kunnen laten zien dat maatschappelijk verantwoord ondernemen en de continue ontwikkeling van werknemers een belangrijk onderdeel vormen in hun bedrijfsvoering, ook in moeilijke tijden.
Kerstgedachte
SharePeople brengt ondernemers uit ontwikkelingslanden in contact met ambitieuze professionals en bedrijven. De organisatie hoopt dat de gedachte achter de succesvolle kerstactie bij meer bedrijven navolging zal vinden in 2010. Kennisuitwisseling tussen ondernemers in ontwikkelingslanden en het Nederlandse bedrijfsleven als goed voornemen voor het nieuwe jaar. Een mooie kerstgedachte.