Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vrouwen krijgen vriendelijkere feedback dan mannen (en dat is niet oké)

Vrouwen krijgen aangenamere feedback dan mannen. Managers zijn vriendelijker voor ze, maar daarmee creëren ze wel problemen. Hoe pak je je feedback beter aan, liefst voor iedereen?

feedback vrouwen mannen
Foto: Getty Images

Je bent niet zo happy met de prestaties van een van je vrouwelijke collega’s. Als manager is het je taak om haar te helpen om terug op het goede spoor te komen. Je wil haar feedback geven, maar hoe? Uit onderzoek blijkt dat je op zo’n moment ervoor zal kiezen om vooral aardig te zijn.

Daar is ook niks mis mee, vinden Lily Jampol (partner bij ReadySet), Aneeta Rattan (professor London Business Schoon) en Elizabeth Baily Wolf (professor Insead). Maar zij ontdekten bij hun onderzoek wel een opmerkelijk verschil tussen feedback geven aan mannen en vrouwen.

Ze betrokken meer dan 1.500 MBA-studenten, werknemers en managers uit de VS en het VK bij hun experimenten. Zij moesten feedback geven aan een werknemer die precies hetzelfde omschreven werd. Bij de ene helft heette de werknemer alleen Sarah, bij de andere helft Andrew.

Vrouwen zijn even competent

Alle deelnemers waren vastbesloten om openhartige feedback te geven, maar bij Sarah ging het er wel veel aardiger aan toe dan bij Andrew. En dat had niets te maken met de persoon die de feedback gaf, schrijven de onderzoekers in Harvard Business Review.

Hier speelt een algemener stereotype: vrouwen zijn warmere mensen

Mannen, vrouwen, politiek rechts of links georiënteerd, ze waren allemaal vriendelijker en positiever voor vrouwen. Waar ligt dat aan? Eerst het goede nieuws: de deelnemers aan het onderzoek zien vrouwen niet als minder competent dan mannen.

Ook denken ze niet dat vrouwen niet met negatieve feedback om kunnen gaan. Ze zijn al evenmin bang om bevooroordeeld over te komen. Seksisme of beschermende mechanismes spelen dus ook niet mee.

Lees ook: Zijn jouw opmerkingen echt wel zo onschuldig?

Wat is het dan wel? Hier komt een algemener stereotype om de hoek kijken: vrouwen worden als warmere mensen beschouwd. Je bent daardoor van nature geneigd om vriendelijker en sympathieker te zijn. Het maakt dat je denkt dat aardige feedback geven ook nuttiger voor ze is, zelfs bij kritische of negatieve boodschappen.

Onbruikbare feedback

Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat vrouwen sowieso al heel andere feedback krijgen in organisaties. Zo krijgen ze meer positieve feedback op teamprestaties dan op individuele prestaties. Als het wel over henzelf gaat, dan krijgen ze meer vage, algemene en minder opbouwende terugkoppelingen. Zelfs een leugentje om bestwil wordt niet geschuwd.

Al die vriendelijkheid helpt vrouwen niet om door te groeien

Voor mannen is de feedback meestal veel bruikbaarder: het gaat over het ontwikkelen van specifieke vaardigheden die nodig zijn om door te groeien naar een leiderschapspositie of het behalen van de bedrijfsdoelen.

Onbruikbare feedback, verpakt in alle vriendelijkheid, helpt vrouwen niet om door te groeien, promotie te maken of loonsverhogingen te krijgen. Stevige, meer negatieve kritiek voor mannen draagt niet bij aan hun welzijn of betrokkenheid. Dat zal eerder machoculturen ondersteunen. Toxische culturen zijn voor niemand goed.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tips om die valkuil te ontwijken

Hoe voorkom je nu dat je in deze stereotiepe valkuil dondert? Met deze tips kom je een eind:

  • Bereid je goed voor. Beoordeel je mensen op feiten in plaats van op je eigen subjectieve waarnemingen. Wees je bewust van je eigen vooroordelen en overtuigingen.
  • Schrijf voor het gesprek de punten op waarop je werknemers actie moeten ondernemen. Duid aan waar je eventueel vriendelijke woorden kan gebruiken.
  • Een open gesprek biedt ruimte voor vooroordelen. Structureer je gesprek door aan iedereen dezelfde vragen te stellen.
  • Geef wat meer aardige feedback aan iedereen. Alle medewerkers zullen profiteren van je enthousiasme en je positiviteit.
  • Zorg dat je positieve woorden wel bruikbaar blijven. Oefen hoe je op een positieve manier duidelijk kan maken welke verbeteringen of ontwikkelingen je verwacht.
  • Vraag na afloop aan je medewerker welke belangrijke punten hij of zij onthouden heeft. Zo verzeker je jezelf ervan dat je vriendelijkheid de boodschap niet heeft ondergesneeuwd.
  • Betrek meer mensen bij beoordelingen. Om een completer en accurater beeld te krijgen, kan je er collega’s of klanten bijhalen.
  • Geef je mensen toegang tot de data over hun prestaties en hun feedback. Zo kunnen ze hun vorderingen volgen, maar hun feedback ook vergelijken met anderen.

Lees ook: De ‘golden boy’ discrimineert anderen, maar haalt wel vette deals binnen: treed je dan op als bedrijf?