Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 10 tofste crowdfundcampagnes van 2015

De omvang van crowdfunding in Nederland groeide afgelopen jaar naar 128 miljoen euro. Wat waren daarbij de leukste campagnes?

Met crowdfundingsplatforms die zichzelf crowdfunden, ziekenhuizen die door grote groepen mensen worden gefinancierd en zelfs een crematorium dat crowdfundt, is de financieringsvorm hard op weg om een vaste waarde te worden op het gebied van funding. De 128 miljoen euro die er in 2015 in omging, is een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Crowdfundingsconsultants Douw en Koren maakten deze lijst met de 10 meest toonaangevende crowdfundingscampagnes van vorig jaar.

#1. Onderdoorgang

Platform: Voorjebuurt
Doel: 19.000 euro
Opgehaald: 22.000 euro

Overheidsplannen dwarsbomen door crowdfunding op poten te zetten. Een nieuwe doorgaande weg dreigde het dorp Broek – net ten noorden van Amsterdam – in tweeën te splitsen. Om dit tegen te houden kwam de dorspraad met een alternatief. Alleen weigerde de overheid geld opzij te zetten voor een haalbaarheidsstudie. Zo'n onderzoek is verplicht, dus verenigde het dorp zich en haalde het geld bij elkaaar. Om er vervolgens nog een paar duizend euro bij te leggen. 

#2. Exoskelet voor Ruben 

Platform: Dream or Donate
Doel: 85.000 euro
Opgehaald: 87.609 euro

Door crowdfunding hoef je niet langer iedere maand 4, 8 of 12 euro te geven aan een goed doel, maar kun je direct geld geven aan één specifieke actie. Hoe succesvol dat kan zijn toonde de campagne 'Exoskelet voor Ruben' aan. Een exoskelet is een robotpak dat je aantrekt om makkelijker te kunnen lopen. Voor Ruben, die een dwarsleasie heeft, is het de enige manier om te kunnen lopen. Voor de nieuwe pakken is op dit moment geen vergoeding beschikbaar vanuit ziektekostenverzekeringen, waardoor hij zich richtte tot crowdfunding.

#3. Miljoen uit de crowd: Appscooter

Platform: Leapfunder
Doel: 1.135.000 euro

Appscooter gebruikte crowdfunding om de productie van hun electrische scooter uit te breiden. Daarmee toonde het bedrijf direct aan dat er ook voor grote bedragen markt is in de crowd. Meer dan 1.250.000 euro werd opgehaald via een Leapfunder actie.
 
 

#4. Brownies & Downies

Platform: Kapitaal op Maat
Doel: 30.000 euro
Opgehaald: 30.000 euro

Financiering vinden voor horeca is lastig, daar kwam onderneemster Miranda Broers achter. Om een eigen vestiging van franchise-concept Brownies en Downies op te zetten had zij 30.000 euro nodig. In de keten werken voornamelijk mensen met het syndroom van Down. Binnen 2 uur had Broers de financiering binnen en wie zin heeft in een brownie: haar restaurant staat in Den Haag en is open.

#5. Tweetbundels

Platform: Voor de Kunst
Doel: 20.000 euro
Opgehaald: 20.058 euro

Ook voor kunst kun je de crowd gebruiken. Fotograaf Jan Dirk van der Burg bundelt – ongevraagd – alle twitterberichten van één persoon in een boek. Dus wil jij alle berichten van journalist Barbara van Beukering of voormalig voetballer Aad de Mos lezen? Dan ben je hier aan het goede adres.

#6. Ziekenhuis Vlissingen

Platform: Zeeland Investments Beheer
Doel: 10.600.000 euro
Opgehaald: 10.600.000 euro

In de categorie 'grote bedragen' had deze zeker ook gekund; de 10 miljoen euro die Zeeland Investments Beheer op wist te halen voor de verbouwing van het ziekenhuis in Vlissingen. In de laatste dagen van het jaar – de campagne liep tot de 31e – gaven de inwoners zichzelf nog een groot kerstcadeau.

De helft van het geld is afkomstig uit de crowd de andere helft komt 'ouderwets' van de bank. Volgens de planning is de restoratie in december 2016 klaar.

#7. Crowdfund de crowdfunder: Lendahand & OnePlanetCrowd

Platform: Symbid en OnePlanetCrowd

Zowel Symbid als OnePlanetCrowd namen het concept practice what you preach ter hand afgelopen jaar. Om te groeien had OnePlanetCrowd een kwart miljoen nodig. De achterban liet meteen zien te willen investeren in het platform: toen de teller op het miljoen stond werd de investeringsmogelijkheid stopgezet. Lendahand koos ervoor om op een ander platform geld te verzamelen: in verschillende rondes werd in totaal 400.000 euro opgehaald om verder te groeien.

#8. Elektrische luchtverschoner

kickstarter-logo

Platform: Kickstarter
Doel: 113.153 euro
Opgehaald: 50.000 euro

Voor in het lijstje 'wereldverbeteraars', de Smog Free Tower. Een luchtreiniger, maar dan op gigantisch formaat. De kickstarter-campagne was een succes: de eerste toren is in september in Rotterdam geplaatst. Deze toren reinigt 30.000 kubieke meter lucht per uur. Het project komt van kunstenaar Daan Roosegaarde. Hij maakte eerder al de Smart Highway in Eindhoven, een fietspad dat zichzelf overdag oplaadt en die energie gebruikt om zichzelf 's nachts te verlichten.

#9. Crematorium voor mensen met overgewicht

Platform: Geldvoorelkaar
Doel: 300.000 euro
Opgehaald: 300.000 euro

Een crematorium had ondernemer Paul van Eerden al, maar daar mochten alleen paarden in worden gecremeerd. Door positieve reacties van de diereneigenaren pakte hij het plan om een installatie toe te voegen om ook mensen te cremeren. Door de installatie zo groot te maken dat deze ook voor mensen met obesitas past, speelt Van Eerden – naar eigen zeggen – ook nog eens handig in op een internationale vraag.

10. Fast casual dining: Wagamama

Platform: Collin Crowdfund
Opgehaald: 225.000 euro

De logica dat je aan het begin van je crowdfundingcampagne veel geld binnen moet halen, die heeft Wagamama wel begrepen. 2,5 uur had het noedelrestaurant nodig om de eerste 175.000 euro binnen te halen. In de rest van de looptijd kwam daar nog 50.000 euro bij. Het verzamelde geld heeft ondernemer Arjen Schrama al uitgegeven, er is een vierde vestiging van zijn noedelrestaurant geopend.

Meer over crowdfunding?

 

 

 

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Leiderschap in het digitale tijdperk: ‘Het begint bij de mens en techniek volgt’

In samenwerking met Mobilee - Het succes van een digitale transformatie hangt af van de mate waarin je erin slaagt om je medewerkers mee te krijgen. Maar hoe doe je dat? Miranda Driessen, senior consultant bij Mobilee, heeft vele organisaties vanuit haar rol als consultant geholpen bij het realiseren van digitale transformatie. Zij deelt vijf tips voor succesvol leiderschap binnen het digitale tijdperk. 'Het begint altijd bij de mens, techniek volgt. Een visie moet mensen grijpen, niet de tools die je gebruikt.'

Mobilee Leiderschap digitaal tijdperk
Miranda Driessen, senior consultant bij Mobilee. Foto: Getty Images/Mobilee

In het digitale tijdperk is leiderschap ingrijpend veranderd. Hoe definieer je digitaal leiderschap nu precies? ‘Waar leiderschap vroeger draaide om een leider die instructies geeft en de rest uitvoert, is dat model vandaag de dag niet meer houdbaar’, stelt Driessen van organisatieadviesbureau Mobilee. ‘De snelheid waarmee kennis veroudert en de constante veranderingen maken het onmogelijk voor één persoon om alle kennis te hebben en de koers alleen te bepalen.’

‘Transformatie, vooral op digitaal vlak, is geen top-down proces meer’, voegt Driessen toe. ‘Het moet plaatsvinden op álle niveaus van de organisatie, waarbij samenwerking centraal staat. Leiders die dit niet begrijpen, missen vaak de aansluiting met de rest van de organisatie. Ze praten dan op een strategisch niveau in abstracte termen en jargon, waardoor hun visie vaag en onduidelijk wordt. Het draait nu om het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, waarbij iedereen binnen het team zijn of haar eigen bijdrage levert aan de stip op de horizon.’

Tip 1: Werk vanuit een gedeelde heldere visie

Een duidelijke en gedeelde visie is dus de basis van iedere succesvolle transformatie. ‘Het begint met een ‘why’ die voor iedereen helder is’, stelt Driessen. ‘Daar gaat het vaak al mis: die why is niet altijd voor iedereen even duidelijk. Een visie moet eenduidig en niet vatbaar zijn voor meerdere interpretaties.’

Daarnaast zijn visies ook niet altijd échte visies. ‘Of je nu de ambitie hebt om meer datagedreven of agile te werken, of nóg meer secure wilt zijn — verkondig dit dan niet als visie. Het zijn middelen om een doel te bereiken of een visie na te streven. Techniek an sich kan nooit een visie zijn. Dus als een CIO zegt: ‘Onze visie is om meer datagedreven te werken’, dan moet je áltijd de vraag stellen: waarom en waar willen we dan heen?’

Tip 2: Creëer verbondenheid

Een digitale transformatie slaagt alleen als iedereen binnen de organisatie zich betrokken voelt. Maar hoe doe je dat? ‘Verbondenheid ontstaat wanneer medewerkers niet alleen begrijpen wat de gezamenlijke visie is, maar ook hoe hun eigen werk daaraan bijdraagt’, stelt Driessen. ‘Een leider is niet langer degene die zegt wat er moet gebeuren. Een leider moet nu een vertaler zijn tussen verschillende afdelingen, zodat iedere afdeling snapt hoe zij baat hebben bij de transitie. Vervolgens moet de leider vertaalslag maken tussen strategie en uitvoering. Soms ook moet je jezelf kleiner maken om de werelden bij elkaar brengen.’

Als bijvoorbeeld een security-roadmap wordt uitgerold, vraagt dat om een serieuze samenwerking. ‘Op strategisch niveau wordt security vaak een beetje te eenvoudig beschouwd, sterkere wachtwoorden afdwingen en netwerkmonitoring, dat is toch een paar simpele instellingen aanzetten?’ Op operationeel niveau blijkt het echter vaak een enorme uitdaging om dat eenduidig te realiseren binnen een verouderd IT-landschap. Pas wanneer de verschillende lagen binnen de organisatie met elkaar in gesprek gaan, ontstaat er een gezamenlijk begrip en een werkbare oplossing.’

Lees ook: Agile portfoliomanagement: pak die kansen en blijf wendbaar in je strategie

Tip 3. Geef het goede voorbeeld

Onbedoeld of bedoeld: een leider loopt áltijd voorop én staat in de schijnwerpers. ‘Als een directeur zegt dat security belangrijk is, maar zelf zijn scherm niet vergrendelt, ondermijnt dat de boodschap’, waarschuwt Driessen. ‘Dan kan een directeur nog zo mooi het belang uitleggen van security, een medewerker die langs zijn scherm loopt, gelooft het niet meer. Het voorbeeldgedrag van leiders blijft bepalend voor de bedrijfscultuur. Mensen doen zoals je zelf doet, ze doen niet dat wat je zegt. Dus geef altijd het goede voorbeeld.’

Tip 4. Geef anderen een podium

Volgens Driessen vraagt digitale transformatie van leiders ook een gezonde dosis zelfreflectie. ‘Je kunt als digitale leider niet alles weten’, zegt Driessen. ‘Het is belangrijk om anderen het podium te geven en hun expertise te benutten. Want laten we eerlijk zijn, het ICT-kennisgehalte in de gemiddelde boardroom is op zijn zachtst gezegd minder prominent dan wenselijk. Zij onderschatten risico’s en complexiteit waardoor kosten en doorlooptijd te positief worden ingeschat. De vraag ‘Waarom is het nog niet af?’ heeft vaak te maken met onrealistische verwachtingen én onvoldoende kennis van de complexiteit van de materie.’

‘Om iedereen mee te krijgen, moet iedereen een eerlijke kans krijgen om bij te dragen en mee te groeien met de transformatie. Neem die specialist vanaf de werkvloer mee om het uit te leggen in de boardroom én voer als leider niet altijd zelf het gesprek, maar ben wel die ‘vertaler’, om te zorgen dat het juiste gesprek gevoerd wordt.’

Lees ook: Hoe voorbereid is jouw organisatie op de nieuwe datawetgeving? Data governance helpt én biedt extra kansen

Tip 5. Begrijp waar het om gaat: de mens

Digitale transformatie lijkt vaak te draaien om technologie. Het gaat echter om mensen, stelt Driessen. ‘Je moet je erg bewust zijn van de consequenties van wat je uitspreekt. Toets áltijd de impact, voordat je voor een heel bedrijf een initiatief lanceert en pas daarop je boodschap aan. Het gesprek vóór lancering voorkomt veel problemen.’

‘Mensen willen altijd meewerken, maar je moet iedereen áltijd even belangrijk maken’, concludeert Driessen. ‘Maak geen onderscheid in afdelingen en mensen. Door de behoeften van de mensen binnen én buiten het bedrijf centraal te stellen, creëer je een omgeving waarin innovatie kan floreren. Techniek volgt, maar het begint altijd bij mensen. Een visie moet mensen grijpen, niet de tools die je gebruikt.’

Wil je jouw organisatie klaarstomen voor de toekomst? Download het e-book en ontdek hoe informatiemanagement 2.0 jouw bedrijf kan transformeren.

Downloaden

Mobilee management & advies bestaat alweer 20 jaar. Met een bewezen trackrecord helpen wij klanten om slimmer, sneller en klantvriendelijker te worden! Onze consultants helpen met het realiseren van digitale transformatie en het benutten van kansen. Op deze manier ontstaat er een blijvende verandering in besturing, proces, systemen en mensen.

Meer informatie

In het digitale tijdperk van nu zien we dat informatietechnologie verweven is geraakt met ons dagelijks werk en dat technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. In deze sessie nemen Jeroen Stoop en Koen Hilhorst van Mobilee je mee in hun denkbeelden, beschrijven praktische voorbeelden uit de praktijk en geven je concrete handvatten.

Aanmelden
Mobilee-nb-adv

We leven in een turbulente markt waar klanten steeds hogere verwachtingen hebben van organisaties. Wil je graag relevant blijven in een steeds veeleisender wordende markt? Dan
moet je versnellen. Digitale transformatie kan je helpen om te versnellen en je klanten een optimale beleving te geven.

Downloaden

Benieuwd welke ingrediënten een organisatie nodig heeft voor een duurzame digitale transformatie? Download dan het gratis e-book ‘Het kan wél: de weg naar digitale transformatie’.

Downloaden
Mobilee - activatie

Als consultant bij Mobilee los je uiteenlopende vraagstukken op die gaan over digitale transformatie. Je leert veel verschillende keukens kennen door bij diverse opdrachtgevers te werken. Met kennis, ervaring én een bonk energie maak jij blijvende impact op zowel tactisch als strategisch niveau.

Meer informatie
/

Zo laat je betweters de sfeer in je team niet verpesten: vijf tips voor managers

Betweters zijn van alle tijden, maar de huidige generatie kun je gerust betweters 2.0 noemen. Met alle online informatie en AI-tools die ze tot hun beschikking hebben, vegen ze kennis en ervaring wel heel gemakkelijk van tafel. Hoe ga je daarmee om als manager? Vijf tips.

betweters sfeer team
Met alle online tools die de huidige generatie tot hun beschikking heeft, vegen ze kennis en ervaring zo van tafel. Foto: Getty Images

Elke generatie brengt nieuwe betweters voort. Kijk gerust even terug hoe je zelf als jonge ambitieuze beginner met meer ervaren collega’s om bent gegaan. Krijg je nu het schaamrood op je kaken? Goed, dan ben je zelf alweer een stuk wijzer geworden (en ouder wellicht).

Jij wist dus alles beter. Maar de jongere generaties kunnen vandaag uit een oneindige bron van kennis tappen. Alles wat ze nodig hebben, is namelijk online te vinden (denken ze). Op videootjes worden moeiteloos ingewikkelde Excelsheets gemaakt, professionele keynotes in elkaar gestoken of AI-assistenten gecodeerd.

Een ChatGPT schrijft niet alleen teksten, maar ook complete businessplannen en adviezen voor consultants. Wie dat ziet én gebruikt, gelooft al snel dat training en praktijkervaring niet meer nodig zijn. Daardoor hebben nieuwelingen nog minder respect voor de kennis en ervaring van collega’s. Die wordt gewoon van tafel geveegd.

Onnodige discussies en vertragingen

Die betweterigheid 2.0 levert niet alleen onnodige discussies en vertragingen op, maar verpest ook de sfeer in een team. Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie aan Radboud Universiteit en auteur van Mijn ego heeft altijd gelijk, vindt het allereerst ‘zorgwekkend’ dat mensen denken dat alles online te vinden is.

‘Je vindt daar vooral eenzijdige gefilterde informatie’, reageert ze tegen MT/Sprout. De videootjes zijn ook bewerkt, zodat de indruk wordt gewekt dat het gemakkelijk is. ‘Als je het dan zelf gaat doen, gaat het opeens een stuk moeilijker dan op die video.  Maar de makers van zo’n filmpje gaan natuurlijk niet zeggen dat het in het echt veel ingewikkelder is.’

Wat er online allemaal te vinden is, heeft het gat tussen perceptie en realiteit wel groter gemaakt. Voor de nieuwelingen op de werkvloer komt daar nog het Dunning-Kruger-effect bij, weet Vonk. ‘Als je ergens niet goed in bent of ergens weinig van weet, weet je ook niet dát je er niet goed in bent. Je hebt niet de kennis en ervaring om dat te kunnen beoordelen.’

Lees ook: Wat vindt Gen Z nou zelf over al die klachten over hun generatie?

Meer narcisme

‘Als ik terugkijk op mijn eigen carrière als onderzoeker, dan vond ik mezelf best wel goed toen ik begon. Mensen die mij adviseerden, vond ik vaak maar domme oenen. Ik was dus ook een betweter. Maar als je later terugkijkt met de kennis die je op dat moment hebt, dan pas besef je dat je nog helemaal niet zoveel wist en dat je nog veel moest leren.’

Vonk merkt op dat het respect voor ouder en wijzer sowieso aan het afnemen is in de maatschappij. Wat ook een rol speelt, is het toegenomen narcisme. ‘Een iets te rooskleurig zelfbeeld is normaal, dat hebben de meeste mensen en het is psychologisch gezond, want het geeft vertrouwen.’

‘Bij narcisme is dat anders, dan kijk je ook op anderen neer en heb je weinig respect voor anderen. Dat is het verschil tussen narcisme en door een roze bril naar jezelf kijken. De oorzaak daarvan zit voor een belangrijk deel in de opvoeding en het toegenomen individualisme.’

Meer nederigheid kan nooit kwaad, vindt Vonk, ‘maar als jonge mensen zijn opgegroeid met het idee dat ze alles kunnen en beter en bijzonderder zijn dan anderen, heb je daar als manager gewoon mee te dealen’. Hoe dan, is dan de logische volgende vraag. Deze vijf tips helpen je zeker op weg.

#1 Feedbackgesprekken over de toekomst

Bij feedbackgesprekken kunnen managers nieuwe collega’s ‘de blik op de toekomst laten richten’, geeft Vonk als tip mee. ‘Mensen denken vaak dat ze nu alles geleerd hebben en dat ze niet veel meer zullen veranderen. Dat is een hele verkeerde inschatting: mensen blijken ook in de toekomst nog veel meer te leren en veranderen dan ze verwachten.’

Erken als manager dat je medewerkers veel geleerd hebben in het verleden, maar laat hen weten dat ze daar ook mee doorgaan in de toekomst. Leren duurt een leven lang. ‘Feedback is een tussenstap voor: waar sta je nu en waar wil je naartoe? Wat zijn je idealen en je ambities, welke kanten wil je ontwikkelen? Zo breng je mensen in de mood van verandering.’

‘Bovendien is die feedback zo ook minder bedreigend voor het ego. Dan kun je als manager zeggen dat ze zich veel beter kunnen ontwikkelen als ze openstaan voor de dingen die ze nog niet weten. Mensen beschouwen dat dan ook niet meer als een aanval, maar als een tip.’

Lees ook: Sociale veiligheid betekent niet moeilijke gesprekken uit de weg gaan

#2 Bespreek het onderwerp met het hele team

Als het hele team lijdt onder het gedrag van die nieuwe collega, kun je als manager het onderwerp in de groep gooien. Maak het onderwerp expliciet en niet de persoon, raadt Vonk aan.

‘Hoe denken jullie over leren of kennis halen uit video’s op internet, of uit boeken of ervaring? Dan kun je mensen ook vragen naar wat ze hebben geleerd uit ervaring. Zo gaan jonge mensen ook inzien dat ze het geleerde uit die persoonlijke ervaring nooit online kunnen vinden.’

Dat onderwerp zo bespreken, brengt nog een ander voordeel met zich mee. ‘Als er over dat onderwerp een duidelijke norm is in de groep, dan weet diegene die alles online denkt te kunnen vinden ook meteen hoe de vlag erbij hangt. Dat is ook belangrijk in het verbeteren van een werksituatie, want mensen zijn van nature geneigd zich aan te passen aan de groep.’

#3 Eenmalige trainingen geven een verkeerd signaal

De Amerikaanse Julia Phelan is co-founder van To Eleven, dat bedrijven adviseert over een sterke leer-  en ontwikkelcultuur. Op FastCompany schrijft ze dat ze ‘veel tijd besteedt’ aan mensen helpen met het begrijpen wat ervoor nodig is om kennis en ervaring te krijgen. En dat het voor anderen juist niet gemakkelijk is ‘om snel diezelfde expertise te ontwikkelen’.

Managers raadt ze daarom aan om niet te investeren in ‘eenmalige trainingen’. Zo geef je namelijk het signaal af dat je verwacht dat je mensen ‘in één klap geleerd hebben wat je ze wilt leren’. Investeren in voortdurende training laat zien dat ‘het ontwikkelen van vaardigheden tijd kost’. En dat er meer bij komt kijken dan je medewerkers eerst dachten.

#4 Vergelijken helpt om de ogen te openen

Phelan gelooft ook in het zetten van doelen, bijvoorbeeld het aantal nieuwe klanten, of abonnementen die worden verlengd, of het aantal uren dat wordt besteed aan een taak. Daarmee kunnen mensen hun prestaties vergelijken met collega’s.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Je eigen overdreven zelfvertrouwen rechtvaardigen wordt moeilijker als je ziet dat een ervaren collega bijvoorbeeld hogere verkoopcijfers haalt dan jij. Als ze zo worden geconfronteerd met deze realiteit kunnen nieuwelingen zich realiseren dat ze toch nog ruimte hebben om te leren en te groeien.’

Ook Vonk vindt zo’n ‘sociale vergelijking’ wel zinvol. ‘Zeker als mensen opwaarts gaan vergelijken, met een collega die het beter doet.’ Maar targets vergelijken is bij complexe taken lastig, geeft ze aan. ‘Bij simpele taken zoals hamburgers verkopen werkt dat wel, maar bij complexe taken niet. Dan wil je meer aandacht voor het proces, de weg ernaartoe: hoe heb je dat aangepakt?’

#5 Stuur betweters met vragen naar ervaren collega’s

Als manager erken en respecteer je de collectieve expertise in je team, je toont openlijk je waardering voor dat intellectuele ecosysteem. Laat de nieuwelingen zien dat die kennis een verrijking voor ze kan zijn. Stuur jonge werknemers die vragen hebben bijvoorbeeld meteen door naar een ervaren collega.

Phelan vertelt dat zo: ‘Als je meer wilt weten over hoe je van een nee een ja maakt bij je volgende verkoopgesprek, moet je echt met Simon praten. Hij heeft geweldige ideeën, unieke strategieën en heel veel ervaring op dit gebied. Hij is een van onze topverkopers.’ Dat kan ze motiveren om zelf wat meer open te staan voor leren en oefenen.

Lees ook: Ga nooit in discussie met domme mensen