Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 10 tofste crowdfundcampagnes van 2015

De omvang van crowdfunding in Nederland groeide afgelopen jaar naar 128 miljoen euro. Wat waren daarbij de leukste campagnes?

Met crowdfundingsplatforms die zichzelf crowdfunden, ziekenhuizen die door grote groepen mensen worden gefinancierd en zelfs een crematorium dat crowdfundt, is de financieringsvorm hard op weg om een vaste waarde te worden op het gebied van funding. De 128 miljoen euro die er in 2015 in omging, is een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Crowdfundingsconsultants Douw en Koren maakten deze lijst met de 10 meest toonaangevende crowdfundingscampagnes van vorig jaar.

#1. Onderdoorgang

Platform: Voorjebuurt
Doel: 19.000 euro
Opgehaald: 22.000 euro

Overheidsplannen dwarsbomen door crowdfunding op poten te zetten. Een nieuwe doorgaande weg dreigde het dorp Broek – net ten noorden van Amsterdam – in tweeën te splitsen. Om dit tegen te houden kwam de dorspraad met een alternatief. Alleen weigerde de overheid geld opzij te zetten voor een haalbaarheidsstudie. Zo'n onderzoek is verplicht, dus verenigde het dorp zich en haalde het geld bij elkaaar. Om er vervolgens nog een paar duizend euro bij te leggen. 

#2. Exoskelet voor Ruben 

Platform: Dream or Donate
Doel: 85.000 euro
Opgehaald: 87.609 euro

Door crowdfunding hoef je niet langer iedere maand 4, 8 of 12 euro te geven aan een goed doel, maar kun je direct geld geven aan één specifieke actie. Hoe succesvol dat kan zijn toonde de campagne 'Exoskelet voor Ruben' aan. Een exoskelet is een robotpak dat je aantrekt om makkelijker te kunnen lopen. Voor Ruben, die een dwarsleasie heeft, is het de enige manier om te kunnen lopen. Voor de nieuwe pakken is op dit moment geen vergoeding beschikbaar vanuit ziektekostenverzekeringen, waardoor hij zich richtte tot crowdfunding.

#3. Miljoen uit de crowd: Appscooter

Platform: Leapfunder
Doel: 1.135.000 euro

Appscooter gebruikte crowdfunding om de productie van hun electrische scooter uit te breiden. Daarmee toonde het bedrijf direct aan dat er ook voor grote bedragen markt is in de crowd. Meer dan 1.250.000 euro werd opgehaald via een Leapfunder actie.
 
 

#4. Brownies & Downies

Platform: Kapitaal op Maat
Doel: 30.000 euro
Opgehaald: 30.000 euro

Financiering vinden voor horeca is lastig, daar kwam onderneemster Miranda Broers achter. Om een eigen vestiging van franchise-concept Brownies en Downies op te zetten had zij 30.000 euro nodig. In de keten werken voornamelijk mensen met het syndroom van Down. Binnen 2 uur had Broers de financiering binnen en wie zin heeft in een brownie: haar restaurant staat in Den Haag en is open.

#5. Tweetbundels

Platform: Voor de Kunst
Doel: 20.000 euro
Opgehaald: 20.058 euro

Ook voor kunst kun je de crowd gebruiken. Fotograaf Jan Dirk van der Burg bundelt – ongevraagd – alle twitterberichten van één persoon in een boek. Dus wil jij alle berichten van journalist Barbara van Beukering of voormalig voetballer Aad de Mos lezen? Dan ben je hier aan het goede adres.

#6. Ziekenhuis Vlissingen

Platform: Zeeland Investments Beheer
Doel: 10.600.000 euro
Opgehaald: 10.600.000 euro

In de categorie 'grote bedragen' had deze zeker ook gekund; de 10 miljoen euro die Zeeland Investments Beheer op wist te halen voor de verbouwing van het ziekenhuis in Vlissingen. In de laatste dagen van het jaar – de campagne liep tot de 31e – gaven de inwoners zichzelf nog een groot kerstcadeau.

De helft van het geld is afkomstig uit de crowd de andere helft komt 'ouderwets' van de bank. Volgens de planning is de restoratie in december 2016 klaar.

#7. Crowdfund de crowdfunder: Lendahand & OnePlanetCrowd

Platform: Symbid en OnePlanetCrowd

Zowel Symbid als OnePlanetCrowd namen het concept practice what you preach ter hand afgelopen jaar. Om te groeien had OnePlanetCrowd een kwart miljoen nodig. De achterban liet meteen zien te willen investeren in het platform: toen de teller op het miljoen stond werd de investeringsmogelijkheid stopgezet. Lendahand koos ervoor om op een ander platform geld te verzamelen: in verschillende rondes werd in totaal 400.000 euro opgehaald om verder te groeien.

#8. Elektrische luchtverschoner

kickstarter-logo

Platform: Kickstarter
Doel: 113.153 euro
Opgehaald: 50.000 euro

Voor in het lijstje 'wereldverbeteraars', de Smog Free Tower. Een luchtreiniger, maar dan op gigantisch formaat. De kickstarter-campagne was een succes: de eerste toren is in september in Rotterdam geplaatst. Deze toren reinigt 30.000 kubieke meter lucht per uur. Het project komt van kunstenaar Daan Roosegaarde. Hij maakte eerder al de Smart Highway in Eindhoven, een fietspad dat zichzelf overdag oplaadt en die energie gebruikt om zichzelf 's nachts te verlichten.

#9. Crematorium voor mensen met overgewicht

Platform: Geldvoorelkaar
Doel: 300.000 euro
Opgehaald: 300.000 euro

Een crematorium had ondernemer Paul van Eerden al, maar daar mochten alleen paarden in worden gecremeerd. Door positieve reacties van de diereneigenaren pakte hij het plan om een installatie toe te voegen om ook mensen te cremeren. Door de installatie zo groot te maken dat deze ook voor mensen met obesitas past, speelt Van Eerden – naar eigen zeggen – ook nog eens handig in op een internationale vraag.

10. Fast casual dining: Wagamama

Platform: Collin Crowdfund
Opgehaald: 225.000 euro

De logica dat je aan het begin van je crowdfundingcampagne veel geld binnen moet halen, die heeft Wagamama wel begrepen. 2,5 uur had het noedelrestaurant nodig om de eerste 175.000 euro binnen te halen. In de rest van de looptijd kwam daar nog 50.000 euro bij. Het verzamelde geld heeft ondernemer Arjen Schrama al uitgegeven, er is een vierde vestiging van zijn noedelrestaurant geopend.

Meer over crowdfunding?

 

 

 

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Darren Hardman (Microsoft): ‘Het vergt leiderschap om AI niet als een technisch experiment te zien’

In samenwerking met Microsoft - De afgelopen jaren heeft artificial intelligence (AI) zich ontwikkeld van een futuristische belofte tot een krachtig instrument dat bedrijven wereldwijd transformeert, met generative AI (Gen AI) als nieuwste ontwikkeling. Hoewel hier allerlei inspirerende voorbeelden van zijn, zijn er ook nog veel organisaties die achterblijven. Darren Hardman, Corporate Vice President Enterprise & Industry EMEA bij Microsoft, deelt zijn visie hoe AI centraal zou moeten staan in leiderschap.

darren hardman microsoft ai leiderschap

AI is tegenwoordig overal, van klantenservice-chatbots tot geavanceerde data-analyseplatformen. Ondanks de hype, blijft Gen AI nog voor veel organisaties een modewoord zonder substantie. Hardman benadrukt daarom het verschil tussen AI en Gen AI: ‘AI wordt nog gezien als een IT-tool waar developers fantastische oplossingen mee maken, maar dit is niet vergelijkbaar met Gen AI. Gen AI creëert juist voor dagelijkse, administratieve taken veel waarde.’

AI leiderschap vergt moed

‘Je zou kunnen zeggen dat er twee types technologie zijn in de wereld: tools die één doel dienen en één taak uitvoeren, zoals een grasmaaier of een scanner en tools als het internet of elektriciteit, die menselijke activiteiten op verschillende ondersteunen. AI valt in de tweede categorie. Juist dat het op veel verschillende manieren ingezet kan worden maakt het zo krachtig.’

Veel bedrijven weten wel dat AI belangrijk is, maar blijven vastzitten in de fase van verkennende projecten. Hardman: ‘Hier is moed voor nodig. Het vergt leiderschap om AI niet slechts te beschouwen als een technisch experiment, maar als een essentieel onderdeel van de bedrijfsstrategie. Met de komst van Gen AI wordt het voor bedrijven wel makkelijker om de toegevoegde waarde van AI in de hele organisatie te zien.’

Bedrijven blijven achter, terwijl medewerkers vooruitlopen

Het is belangrijk om goed te begrijpen waar in de organisatie je de meeste impact kunt maken. Wat veel bedrijven wellicht onderschatten, is dat binnen organisaties al veel met Gen AI-oplossingen wordt gewerkt. Hardman: ‘Uit eigen onderzoek blijkt dat 78 procent van de medewerkers eigen AI-tools gebruikt. Dit brengt allerlei risico’s met zich mee, zoals datalekken.’

Het risico hier is dat bedrijven achterblijven, terwijl hun medewerkers vooruitlopen. Hardman hamert op het belang dat juist de hele organisatie op een uniforme manier met AI aan de slag gaat. ‘Zorg ervoor dat je medewerkers alle tools geeft om hun werk makkelijker te maken met AI.’

En als je als leider geen idee hebt waar je moet beginnen? ‘Ga het gesprek met je medewerkers aan. Vaak hebben zij een uitstekend beeld van welke tools er beschikbaar zijn. Profiteer van die kennis.’

Leiderschap betekent obstakels wegnemen, niet vanaf de zijlijn toekijken

Leiderschap in het AI-tijdperk betekent niet simpelweg toekijken hoe technologie zich ontwikkelt; het vereist actief ingrijpen om de adoptie van AI mogelijk te maken. Hardman benadrukt dat het de verantwoordelijkheid van leiders is om obstakels weg te nemen: ‘Ik ben zelf ook leider binnen mijn organisatie en de mooiste succesverhalen die ik heb gezien, ontstaan juist in organisaties waar CEO’s en bestuursleden het voortouw nemen in de transformatie van hun organisaties. Ze moeten duidelijk maken dat AI, op de juiste manier gebruikt, een krachtig middel is en mensen de vrijheid geven om usecases te vinden die AI in hun voordeel benutten.’

Een cruciale stap hierin is het creëren van de juiste kaders binnen de organisatie. AI moet niet geïsoleerd blijven binnen IT-afdelingen, maar moet toegankelijk zijn voor elk onderdeel van de organisatie.

AI moet overal in de organisatie gebruikt worden

Hardman benadrukt nogmaals dat AI wijdverbreid moet worden ingezet: ‘AI moet overal in de organisatie gebruikt worden, van HR tot finance, en gericht zijn op het verbeteren van productiviteit en klanttevredenheid, en het verhogen van werknemersbetrokkenheid.’

Om het belang hiervan te illustreren geeft Hardman een voorbeeld uit zijn dagelijkse werk. ‘Afgelopen vrijdag had ik een interne meeting. Om de meeting efficiënt te laten verlopen, had mijn team een document van dertig pagina’s gemaakt dat ik voor de meeting moest doornemen. Ik vroeg M365 Copilot om een samenvatting van het document en vijf vragen om aan mijn team te stellen voor de next steps. Niet alleen heeft me dit minimaal een uur tijd bespaard, ook was de samenvatting beter dan wanneer ik deze zelf had gemaakt. En het mooiste was: mijn team had niks door. De eerste keer dat je dit gebruikt is het mindblowing.

Leiders moeten de leiding nemen

AI heeft het potentieel om bedrijven fundamenteel te veranderen, maar het vergt moed om deze verandering te omarmen. Hardman werkt veel met bestuurders van grote organisaties en overal ziet hij dezelfde vragen. Hij roept leiders op om voorbij de experimenten te stappen en AI volledig te integreren in hun bedrijfsstrategie: ‘Om concurrerend te blijven, moet je nu handelen als leider. AI is iets dat we moeten omarmen om klanten beter te bedienen en werknemers in staat te stellen efficiënter en creatiever te werken.’

Er komen dan ook steeds meer voorbeelden van organisaties die precies dat doen. Zo gebruikt Ahold Delhaize en Albert Heijn Gen AI om actief bij te dragen aan de missie van het bedrijf om voedselverspilling tegen te gaan. Zowel binnen de organisatie, om in- en verkoop te optimaliseren, als voor haar klanten met een app die recepten maakt op basis van restjes in de koelkast.

Een ander voorbeeld is het Zweedse ziekenhuis Kry waar Gen AI gebruikt wordt om de artsen en te verpleegkundigen te ondersteunen met administratieve taken. De gewonnen tijd wordt gebruikt voor betere en meer persoonlijke zorg voor patiënten.

Oproep aan leiders: omarm het gebruik van AI binnen je organisatie

AI is veel meer dan een hype; het is een gamechanger die moedig en strategisch leiderschap vereist. Bedrijven die AI blijven zien als een experiment, lopen het risico achter te blijven terwijl hun concurrenten sneller, efficiënter en innovatiever worden. Hardmans boodschap aan leiders is simpel: ‘Neem de verantwoordelijkheid en zorg dat jij als leider het gebruik van AI binnen je organisatie omarmt. Neem je medewerkers erin mee en zorg dat het voor iedereen van toegevoegde waarde is.’

Hardman ziet dat niet elke leider direct weet waar te beginnen. Dit is wat hem betreft de eerste stap: ‘Stel vast wat de meest waardevolle AI-usecases binnen de verschillende persona’s van je organisatie zijn. Misschien werk je in de chemische industrie, maar je hebt ook een financiële afdeling, een HR-afdeling. Er is veel laaghangend fruit binnen de context van jouw organisatie. Dit voegt direct waarde toe, maar nog belangrijker: het helpt jou als leider om de cultuur van zowel je management als de organisatie te veranderen om AI te omarmen.’

Ten tijde van het interview was Hardman nog Corporate Vice President Enterprise & Industry EMEA. Inmiddels heeft hij een nieuwe rol als CEO van Microsoft UK.

Met Marguerite Bérard als nieuwe ceo geeft ABN Amro ‘duidelijk signaal’ af: ‘Benoeming waaruit ambitie spreekt’

Premium - ABN Amro wil Marguerite Bérard aanstellen als nieuwe ceo. De Franse topvrouw verdiende haar sporen bij internationale banken als BPCE Group en BNP Paribas. Voer voor overnamespeculaties? Het is in elk geval een duidelijk teken dat de bank na jaren van consolideren weer inzet op groei, zeggen deskundigen.

marguerite bérard abn amro ceo
ABN Amro kiest de 47-jarige Franse topbankier Marguerite Bérard als bestuursvoorzitter. Foto: ABN Amro

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.