Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 10 tofste crowdfundcampagnes van 2015

De omvang van crowdfunding in Nederland groeide afgelopen jaar naar 128 miljoen euro. Wat waren daarbij de leukste campagnes?

Met crowdfundingsplatforms die zichzelf crowdfunden, ziekenhuizen die door grote groepen mensen worden gefinancierd en zelfs een crematorium dat crowdfundt, is de financieringsvorm hard op weg om een vaste waarde te worden op het gebied van funding. De 128 miljoen euro die er in 2015 in omging, is een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Crowdfundingsconsultants Douw en Koren maakten deze lijst met de 10 meest toonaangevende crowdfundingscampagnes van vorig jaar.

#1. Onderdoorgang

Platform: Voorjebuurt
Doel: 19.000 euro
Opgehaald: 22.000 euro

Overheidsplannen dwarsbomen door crowdfunding op poten te zetten. Een nieuwe doorgaande weg dreigde het dorp Broek – net ten noorden van Amsterdam – in tweeën te splitsen. Om dit tegen te houden kwam de dorspraad met een alternatief. Alleen weigerde de overheid geld opzij te zetten voor een haalbaarheidsstudie. Zo'n onderzoek is verplicht, dus verenigde het dorp zich en haalde het geld bij elkaaar. Om er vervolgens nog een paar duizend euro bij te leggen. 

#2. Exoskelet voor Ruben 

Platform: Dream or Donate
Doel: 85.000 euro
Opgehaald: 87.609 euro

Door crowdfunding hoef je niet langer iedere maand 4, 8 of 12 euro te geven aan een goed doel, maar kun je direct geld geven aan één specifieke actie. Hoe succesvol dat kan zijn toonde de campagne 'Exoskelet voor Ruben' aan. Een exoskelet is een robotpak dat je aantrekt om makkelijker te kunnen lopen. Voor Ruben, die een dwarsleasie heeft, is het de enige manier om te kunnen lopen. Voor de nieuwe pakken is op dit moment geen vergoeding beschikbaar vanuit ziektekostenverzekeringen, waardoor hij zich richtte tot crowdfunding.

#3. Miljoen uit de crowd: Appscooter

Platform: Leapfunder
Doel: 1.135.000 euro

Appscooter gebruikte crowdfunding om de productie van hun electrische scooter uit te breiden. Daarmee toonde het bedrijf direct aan dat er ook voor grote bedragen markt is in de crowd. Meer dan 1.250.000 euro werd opgehaald via een Leapfunder actie.
 
 

#4. Brownies & Downies

Platform: Kapitaal op Maat
Doel: 30.000 euro
Opgehaald: 30.000 euro

Financiering vinden voor horeca is lastig, daar kwam onderneemster Miranda Broers achter. Om een eigen vestiging van franchise-concept Brownies en Downies op te zetten had zij 30.000 euro nodig. In de keten werken voornamelijk mensen met het syndroom van Down. Binnen 2 uur had Broers de financiering binnen en wie zin heeft in een brownie: haar restaurant staat in Den Haag en is open.

#5. Tweetbundels

Platform: Voor de Kunst
Doel: 20.000 euro
Opgehaald: 20.058 euro

Ook voor kunst kun je de crowd gebruiken. Fotograaf Jan Dirk van der Burg bundelt – ongevraagd – alle twitterberichten van één persoon in een boek. Dus wil jij alle berichten van journalist Barbara van Beukering of voormalig voetballer Aad de Mos lezen? Dan ben je hier aan het goede adres.

#6. Ziekenhuis Vlissingen

Platform: Zeeland Investments Beheer
Doel: 10.600.000 euro
Opgehaald: 10.600.000 euro

In de categorie 'grote bedragen' had deze zeker ook gekund; de 10 miljoen euro die Zeeland Investments Beheer op wist te halen voor de verbouwing van het ziekenhuis in Vlissingen. In de laatste dagen van het jaar – de campagne liep tot de 31e – gaven de inwoners zichzelf nog een groot kerstcadeau.

De helft van het geld is afkomstig uit de crowd de andere helft komt 'ouderwets' van de bank. Volgens de planning is de restoratie in december 2016 klaar.

#7. Crowdfund de crowdfunder: Lendahand & OnePlanetCrowd

Platform: Symbid en OnePlanetCrowd

Zowel Symbid als OnePlanetCrowd namen het concept practice what you preach ter hand afgelopen jaar. Om te groeien had OnePlanetCrowd een kwart miljoen nodig. De achterban liet meteen zien te willen investeren in het platform: toen de teller op het miljoen stond werd de investeringsmogelijkheid stopgezet. Lendahand koos ervoor om op een ander platform geld te verzamelen: in verschillende rondes werd in totaal 400.000 euro opgehaald om verder te groeien.

#8. Elektrische luchtverschoner

kickstarter-logo

Platform: Kickstarter
Doel: 113.153 euro
Opgehaald: 50.000 euro

Voor in het lijstje 'wereldverbeteraars', de Smog Free Tower. Een luchtreiniger, maar dan op gigantisch formaat. De kickstarter-campagne was een succes: de eerste toren is in september in Rotterdam geplaatst. Deze toren reinigt 30.000 kubieke meter lucht per uur. Het project komt van kunstenaar Daan Roosegaarde. Hij maakte eerder al de Smart Highway in Eindhoven, een fietspad dat zichzelf overdag oplaadt en die energie gebruikt om zichzelf 's nachts te verlichten.

#9. Crematorium voor mensen met overgewicht

Platform: Geldvoorelkaar
Doel: 300.000 euro
Opgehaald: 300.000 euro

Een crematorium had ondernemer Paul van Eerden al, maar daar mochten alleen paarden in worden gecremeerd. Door positieve reacties van de diereneigenaren pakte hij het plan om een installatie toe te voegen om ook mensen te cremeren. Door de installatie zo groot te maken dat deze ook voor mensen met obesitas past, speelt Van Eerden – naar eigen zeggen – ook nog eens handig in op een internationale vraag.

10. Fast casual dining: Wagamama

Platform: Collin Crowdfund
Opgehaald: 225.000 euro

De logica dat je aan het begin van je crowdfundingcampagne veel geld binnen moet halen, die heeft Wagamama wel begrepen. 2,5 uur had het noedelrestaurant nodig om de eerste 175.000 euro binnen te halen. In de rest van de looptijd kwam daar nog 50.000 euro bij. Het verzamelde geld heeft ondernemer Arjen Schrama al uitgegeven, er is een vierde vestiging van zijn noedelrestaurant geopend.

Meer over crowdfunding?

 

 

 

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

An Lemaire (Chemours) wil vooral rust, maar ‘mensen doen er alles aan om bang en boos te blijven’

Premium - 15 juni 2023, die datum staat nog altijd in haar geheugen gegrift. An Lemaire, directeur van Chemours Nederland, krijgt na de uitzending van 'De pfas-doofpot' van Zembla de spotlights vol op zich gericht. Ze wordt zelfs verweten 'kil en berekenend' over te komen. 'Dat is wel heftig, vooral als je weet dat je dat helemaal niet bent.'

an. lemaire directeur chemours nederland
An Lemaire is sinds mei 2021 directeur van Chemours Nederland.

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Microsoft-topman Nadella blundert én geeft voorbeeld voor lerende organisatie

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Microsoft-topman Nadella blundert én ziet kansen, hij is daardoor het voorbeeld van een leider aan een lerende organisatie. Want leren doe je niet alleen op school, maar ook op de werkvloer - elke dag weer. Een lerende cultuur in de organisatie draagt bij aan verbondenheid en innovatie. Maar hoe doe je dat? Hoe stimuleer je leren op de werkvloer?

BVO Steve Nadella lerende organisatie
Foto: Brian Smale/Microsoft via Getty Images

Satya Nadella, die in 2014 het Microsoft ceo-stokje overnam van Steve Ballmer, wordt vaak gezien als leider die een lerende cultuur voorstaat. Op zijn eerste werkdag stuurde Nadella een mail naar alle werknemers, waarin hij schreef: ‘I fundamentally believe that if you are not learning new things, you stop doing great and useful things.’ Zo zette hij meteen de deuren open naar een werkvloer waar een growth mindset de ruimte krijgt.

Groeicultuur

Als je als organisatie relevant wilt blijven in de toekomst, is een cultuur waarin continu leren centraal staat onmisbaar. Mensen werken dan meer samen, durven meer risico te nemen en innoveren meer, zo is te lezen in het boek Cultures of Growth van Mary C. Murphy.

Een groeicultuur heeft ook effect op je medewerkerstevredenheid en op de verbondenheid aan jouw bedrijf, voegt Mathijs de Boer toe, business development manager bij trainingsbureau Boertien Vergouwen Overduin. Hij helpt organisaties en professionals leren te leren. ‘Als werknemers vertrekken omdat ze geen ruimte hebben om zichzelf persoonlijk te ontwikkelen, dan is dat een probleem. Zeker in het licht van de huidige arbeidsmarktkrapte.’

Maar hoe werkt dat in de praktijk? Hoe stimuleer je jouw medewerkers om zichzelf continu te ontwikkelen? Hieronder 5 tips.

#1 Geloof dat leren iedere dag mogelijk is

Als je als leidinggevende het lerend vermogen wil aanboren in jouw team, is het nodig zelf te geloven dat leren iedere dag mogelijk is. ‘Dat jij nieuwsgierig bent naar je eigen leerkansen’, aldus De Boer. ‘Verder ben je ervan overtuigd dat de ontwikkeling van jouw mensen bijdraagt aan de bovenliggende doelen van de organisatie en uiteindelijk bijdraagt aan de ontwikkeling van de organisatie.’ Daar begint het volgens De Boer mee. ‘Dat is de basis.’

Overigens hebben mensen niet óf een growth óf een fixed mindset – het idee dat capaciteiten een vast gegeven zijn en dat die nooit veranderen. We zijn allemaal een mix, zegt De Boer. ‘Mensen in een fixed mindset geven sneller op bij uitdagingen en denken vaak – onterecht – dat ze het niet aankunnen. Die medewerkers kun je stimuleren te reflecteren op de vragen: waardoor word jij ‘uitgelokt’ naar een fixed mindset? Hoe kun je die situaties herkennen en uiteindelijk zo ombuigen dat je ervan leert?’

#2 Maak oefenen onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden

Leren kan gaan om formeel leren, zoals het volgen van trainingen en opleidingen. En je hebt het leren via het informele circuit – op de werkvloer bijvoorbeeld.

Integreer het oefenen daarin als onderdeel in het dagelijks werkleven, zegt De Boer. ‘Er zijn zo veel momenten op een werkdag die je kan gebruiken om te leren. Je kunt je vaardigheden om te luisteren, samenvatten en door te vragen oefenen, door bijvoorbeeld een presentatie aan collega’s te starten met een prikkelende stelling. Die momenten die dan volgen bieden je veel kansen om sneller te leren.’

#3 Ga op zoek naar microculturen waar het al wel werkt

Elke bedrijf kent wel een afdeling, team of projectgroep waarin al met elkaar een leercultuur is gecreëerd. ‘Waar bijvoorbeeld ruimte is voor kwetsbaarheid, waar feedback wordt omarmd. Dat soort microculturen vind je in iedere organisatie terug, zelfs in organisaties waarin de focus vooral ligt op presteren.’

Ga daar naar op zoek. Ontdek hoe het komt dat het ze lukt om leren in het werk te integreren. Leer daarvan.

Professionals kijken volgens De Boer nog te veel naar dat wat níet goed gaat. ‘Op het moment dat je kijkt naar zaken die wel werken, geeft dat energie aan jouw team. Het stemt hoopvol. Zo ontstaat bijvoorbeeld ruimte voor verandering, die wel breed wordt gedragen.’

#4 Creëer een veilige werksfeer

Om terug te komen op Microsoft-topman Nadella, in het boek Hit Refresh vertelt de ceo openlijk over een blunder die hij maakte op een congres voor vrouwen in de IT-wereld. Daar raadde Nadella het publiek aan níet om salarisverhoging te vragen, ‘maar vertrouwen te hebben in het systeem dat jou de juiste beloning zal geven.’

Met die uitspraak werd hij om de oren geslagen. Nadella bood later publiekelijk zijn excuses aan, en zei dat hij het ‘compleet bij het verkeerde eind had’. De ceo erkende dat hij een kostbare les had geleerd en de programma’s binnen Microsoft, gericht op het dichten van de salariskloof, volledig steunde.

Volgens De Boer was Nadella zich ervan bewust dat in deze blunder ook een kans lag. ‘Namelijk om medewerkers te laten zien dat het oké is om je kwetsbaar op te stellen, en openlijk te spreken over je fouten. Want als je wilt innoveren, moet er ruimte zijn om te falen. Zolang je er maar van leert.’

#5 Houd je blik op de horizon

Medewerkers stimuleren te leren draait om de lange termijn. Dat is soms lastig, aangezien in veel bedrijven vooral wordt gekeken naar kortetermijnresultaten en naar prestaties.

De Boer: ‘Het kost inspanningen om een lerende cultuur te creëren. Maar: maak er werk van. Want medewerkers in een growth mindset-organisatie zijn uiteindelijk productiever, en dat heeft weer een positief effect op de resultaten van de hele organisatie.’

Lees ook:

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/