Better Place-ceo Shai Agassi heeft een megadeal met Renault gesloten om 115.000 elektrische auto's te leveren aan Denemarken en Israël, de grootste uitrol ooit.
Naar verwachting is de levering op 1 oktober volgend jaar een feit, compleet met oplaadstations en batterijwisselstations. Daarvoor is een joint partnership gesloten met tech-gigant General Electric. Het betreffende automodel is de Renault Fluence Z.E. Electric (foto boven) die zal worden geproduceerd in het Turkse Bursa. De auto is in staat 175 kilometer te rijden op een tank.
Better Place moet niet alleen voor auto's maar ook voor voldoende wisselstations zorgen. Met de kleine actieradius van de elektrische Renaults is dat op zijn zachtst gezegd een uitdaging. Het duurt zes tot acht uur om de Renault met een stekker op te laden en dat zal voor veel potentiele kopers een obstakel zijn. Het netwerk zal behoorlijk fijnmazig moeten zijn. En dan nog: bij een wisselstation zijn berijders ook nog een dik half uur kwijt.
In Israël heeft Agassi, in een vorig leven oppertechneut bij SAP, geen probleem. In zijn thuisland werkt hij al hard aan een dicht netwerk van oplaadstations. Zijn streven is om in 2020 een elektrisch oplaad- cq wisselstation te hebben bij elk pompstation, elk treinstation en elke parkeerplaats van een winkelcentrum. In Denemarken staat een kleinschaliger project in de steigers.
Toch is de aanpak van Better Place ingenieus: de enorm zware accupaketten van rond de 200 kilo worden door een robot gewisseld. Die robot tilt ze onder de wagen vandaan, een procedure die Agassi heeft afgekeken van de Israëlische luchtmacht: die laadt zo raketten in en uit zijn gevechtsvliegtuigen.
In Denemarken heeft Agassi met Dong Energy, het grootste nutsbedrijf van het land, enorme deal getekend. De overheid springt er overigens bij met een fiscale bonus van ruim 30.000 euro voor elke nieuwe elektrische auto. Ook legt zij oplaadpunten aan rond treinstations. In Tokyo heeft Better Place een ander project lopen, waarin taxi's worden voorzien van uitruilbare accu's.
In Israël, kunnen klanten van Better Place een centrum bezoeken waar ze een elektrische Renault kunnen reserveren en uitleg krijgen over de werking van het systeem. Een testritje behoort ook tot de mogelijkheden. Het enige wat ze voorlopig nog niet kunnen: een Fluence kopen en ermee naar huis rijden. Zover is het pas volgend jaar.
Zo blijft het spannend of Better Place ook de laatste losse eindjes voor elkaar krijgt. De grootste uitdagingen zijn nu het vaststellen van een juiste prijsstelling voor de wagens en de batterijwisseldienst, en daarna natuurlijk de uitrol in grotere landen dan Israël en Denemarken.
Over prijzen is nog niets bekend. Ondanks de deals die Agassi met diverse overheden wist te sluiten, is de consumentenprijs voor wagens die compatible zijn met het systeem van Better Place nog niet vastgesteld. Een nog groter probleem is, hoe het moet met landen waarin automobilisten gewend zijn langere afstanden af te leggen dan de beperkte actieradius van de huidige generatie elektrische auto's. Om in France en Engeland aan de slag te kunnen, moet de infrastructuur van Agassi zich eerst bewijzen.
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.