Werknemers blijken hun baas aanzienlijk positiever te beoordelen dan andersom het geval is. Althans, dit is de uitkomst van een onderzoek waar het het contact op persoonlijk vlak betreft. Ook dit jaar schreef TNO in samenwerking met Unique ‘De Baas van het Jaar’ verkiezing uit, met onder meer dit resultaat.
De deelnemers, managers en werknemers beoordeelden op een aantal onderdelen de samenwerking en manier van leidinggeven. Het onderzoek geeft een beeld over de verhouding tussen baas en medewerker. Er werden vragen gesteld als: hoe leuk is de baas/medewerker als persoon? Hoe is het om samen te werken met deze baas/medewerker? Zou je deze persoon als vriend willen hebben? Hieruit kwamen bazen aanmerkelijk minder enthousiast naar voren dan hun medewerkers. De laatsten hebben een positiever beeld van hun manager dan dat hun manager van hen heeft. Er was daarbij geen verschil tussen mannelijke en vrouwelijke managers.
Kritisch
Het onderzoek toonde tevens aan dat leidinggevenden kritischer zijn op eigen effectiviteit en werk. Op deze aspecten geven zij zichzelf een acht, terwijl zij van hun medewerkers een dikke acht krijgen. Managers schatten zichzelf wel minder afwachtend en passief in dan hun medewerkers hen vinden. Op het gebied van managementvaardigheden blijken ze dus minder goed dan ze zichzelf vinden.
(HRPraktijk)



