Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Als consultant is het je taak om soms een grote bek te geven’

Na de hausse van eind jaren negentig is de invloed van de managementconsultant afgenomen. Alleen de no-nonsense adviseurs houden zich staande. Net als in 2000 ondervroeg MT dertig consultants over hun vakgenoten. Het resultaat: de tien machtigste consultants van Nederland.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

10 (ex aequo) Mathieu Weggeman

Wat een spreker is die man
Managementconsultants zijn veel te serieus, zegt Mathieu Weggeman. Zelf bezondigt deze adviseur zich graag aan het dadaïsme. Dadaviseren, zo noemt hij dat. Dat deed hij bij bedrijven als Philips, Shell en de NS. Kritische collega’s noemen Weggeman soms ‘spreker voor bruiloften en partijen’. Anderen noemen hem een ‘creatieve denker’ en plaatsen hem op hetzelfde niveau als Strikwerda. Een collega zegt: “Mathieu heeft in Nederland kennismanagement op de kaart helpen zetten. Van dat soort mensen moeten we het hebben.”

Mathieu Weggeman (1953) deed in 1977 doctoraalexamen technische bedrijfskunde in Eindhoven. Hij promoveerde in 1995 aan de KUB. Hij adviseerde van 1978 tot 1982 de Universiteit van Maastricht en trad daarna in dienst van Philips als adviseur van de rvb. Hij was van 1990 tot 1995 partner bij Twynstra Gudde, voor hij benoemd werd tot hoogleraar Organisatiekunde aan de TU Eindhoven. Tegenwoordig is hij
tevens chef innovatie bij de Baak en strategic associate van Squarewise. Dit alles naast zijn eigen adviespraktijk.

Samenwerken met remote teams: dit zijn de 6 valkuilen

In samenwerking met Gapstars - Remote teams bouwen in het buitenland kan een aantrekkelijke optie zijn om kosten te besparen en toegang te krijgen tot IT-talenten over de hele wereld. Maar voordat je een remote strategie omarmt, moet je je bewust zijn van de valkuilen van werken met teams op afstand. We hebben de 6 belangrijkste op een rij gezet.

samenwerken remote team

Nederland telt ongeveer 580.000 werkzame mensen in IT-functies, maar ze zijn over het algemeen behoorlijk honkvast. Die krapte resulteert in een omzetstagnatie, zo blijkt uit onderzoek van Linden-IT. Zo is bijna een kwart (23 procent) van de bedrijven de afgelopen twee jaar minder hard gegroeid door een gebrek aan IT-medewerkers.

Met financiële gevolgen van dien: 20 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun organisatie in diezelfde periode minder winst heeft behaald door een tekort aan IT-talent. Wanneer het talent niet in eigen land beschikbaar is, vormen nearshore of offshore teams een passend antwoord op de grote schaarste aan IT-talent. Maar voor welke valkuilen moet je opletten?

 1. Niet genoeg aandacht voor werving

Wanneer je aan een team wilt bouwen in het buitenland, is een integrale aanpak de eerste stap, ziet Hugo Hemmen, ceo bij Gapstars, specialist op het gebied van het bouwen, onderhouden en ontwikkelen van remote IT-teams. ‘Begin met het aanwijzen van een hiring manager, die verantwoordelijk is voor het coördineren van het wervingsproces en het vormgeven van de juiste aanpak. Investeer vervolgens genoeg tijd en aandacht in het vormgeven van een duidelijke strategie voordat je begint met werven.’

Die strategie omvat het vaststellen van de criteria en richtlijnen voor de ideale kandidaten. ‘Het is belangrijk om zelf betrokken te zijn bij het selectieproces. Test de kandidaten persoonlijk en stel je eigen vragen om hun geschiktheid te beoordelen. Werk samen met wervingspartners en volg hun adviezen, maar zorg ervoor dat de uiteindelijke beslissingen overeenkomen met de eigen randvoorwaarden en kernwaarden van je organisatie.’

2. Gebrekkige communicatie

Slechte communicatie is één van de grootste valkuilen bij offshoring. Door de taalbarrière en culturele verschillen kan het lastig zijn om effectief te communiceren met je offshore team. Dit kan leiden tot misverstanden, vertragingen en nog vervelender: fouten. ‘Het succesvol managen van een remote team vereist voortdurende aandacht voor communicatie, betrokkenheid en de juiste strategische aanpak’, zegt Hemmen.

Gebruik daarom zowel synchrone als asynchrone communicatiemethoden. ‘Maak gebruik van videoconferenties, instant messaging en projectmanagementsoftware om in contact te blijven met je team. Zorg ervoor dat iedereen weet hoe, wanneer en waar te communiceren en plan regelmatig meetings om de voortgang te bespreken en problemen op te lossen.’

3. Geen oog voor tijdverschillen

Ook van groot belang: vergaderingen op tijden die voor álle teamleden werkbaar zijn. ‘Het plannen van bijeenkomsten op ongemakkelijke tijden voor bepaalde tijdzones moet worden vermeden om ervoor te zorgen dat alle teamleden even betrokken en productief kunnen zijn’, zegt Hemmen. ‘Daarnaast is het belangrijk om consistent te zijn in de opvolging van geplande overleggen en ervoor te zorgen dat iedereen op de hoogte blijft van de voortgang en eventuele veranderingen binnen het project.’

4. Te weinig betrokkenheid en ondersteuning

Doe je dat niet, dan volgt de volgende valkuil: remote teams worden te weinig betrokken bij de day-to-day. ‘Je moet één gevoel van eenheid creëren, ondanks de fysieke afstand’, zegt Hemmen. ‘Organiseer bijvoorbeeld online gezamenlijke kennissessies, demo’s en bedrijfsbrede presentaties.’

En vergeet ook het fysieke element niet, waarschuwt Hemmen. ‘Je hoeft niet iedere maand naar een nearshore of offshore locatie te vliegen. Maar fysieke bijeenkomsten, ook al zijn ze beperkt in frequentie, kunnen de teamcohesie verder versterken. Je bouwt zo aan een diepere connectie.’

Zorg ook dat je consequent bent in de ondersteuning voor je remote werknemers. ‘Bied trainingen en leermogelijkheden aan die hen helpen groeien en zich aan te passen aan nieuwe technologieën en methoden. Blijf investeren in je mensen, zowel als persoon als professional. Zorg voor de nodige ondersteuning, maar geef teamleden tegelijkertijd de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor hun resultaten.’

5. Geen kwaliteitsnormen óf controle

Of je nu een team van developers op afstand óf een inhouse team hebt werken aan softwareprogramma’s, websites, apps of applicaties, je moet ervoor zorgen dat alles voldoet aan de juiste kwaliteit. Lage kwaliteitsnormen vormen in ieder softwareproject een risico. Het kan leiden tot software met bugs, beveiligingsproblemen en compatibiliteitsproblemen.

Stel daarom strenge kwaliteitscontroleprotocollen op, zegt Hemmen. ‘Definieer duidelijke standaarden voor code, testen en documentatie. Gebruik code review tools om fouten in de code te vinden vóór deze wordt geproduceerd. Test je software grondig om bugs en problemen op te sporen.’

6. Te veel micromanagement

Kwaliteit is iets dat je hoog wilt houden, maar het leidt ook regelmatig tot de laatste valkuil: micromanagement. ‘Het draait om wederzijds vertrouwen’, ziet Hemmen. ‘Kies daarom voor een duidelijke structuur waarin je bepaalde leidinggevenden binnen het remote team aanwijst om de dagelijkse beslissingen te nemen. Dit voorkomt dat je alles continu moet controleren. Door deze aanpak krijgen teamleden op afstand een beter gevoel van eigenaarschap over hun werk, wat bevorderlijk is voor de werkcultuur.’

Team Eiffel blijft ook na 7 overnames al die verschillende culturen omarmen

Na een fusie of overname proberen heel wat bedrijven krampachtig hun cultuur van bovenaf op te leggen. Bij consultancy- en interimbureau Team Eiffel hebben ze na zeven overnames juist geleerd om die verschillende culturen te omarmen. 'Mensen willen best veranderen, maar ze willen niet veranderd worden.'

karima van zadelhoff team eiffel
Karima van Zadelhoff: 'Bedrijven worden niet overgenomen om de cultuur te verbouwen.' Foto: Team Eiffel

Culture eats strategy for breakfast. Het is een gevleugelde uitspraak, al heel lang en verkeerd toegeschreven aan managementgoeroe Peter Drucker. Leiders mogen de cultuur niet onderschatten, is de boodschap, die kan zelfs de beste strategie om zeep helpen.

Cultuur eet fusies en overnames dan for lunch. Cultuurverschillen kunnen veelbelovende fusies en overnames gigantisch laten mislukken. De cijfers hierover variëren tussen de dertig en meer dan zestig procent. Maar bedrijven die in een culturele match investeren, hebben volgens McKinsey vijftig procent meer kans op een goed resultaat.

Bedrijven doen hun best. Ze organiseren vaak teambuildings, roadshows, veranderen het interieur, laten een nieuwe look & feel ontwerpen. Alles voor een geslaagde cultuurintegratie. Alleen laat de praktijk eerder cultuurclashes zien. En als de wittebroodsweken eenmaal voorbij zijn, wint toch de sterkste cultuur.

Zeven overnames in vijf jaar

Bij Team Eiffel pakken ze het anders aan. Chro Karima van Zadelhoff heeft de laatste vijf jaar al zeven overnames begeleid. Het bedrijf – actief in interim, consultancy en projecten – groeide in die periode uit tot een collectief van bijna 3.000 mensen, afkomstig van tien organisaties.

Uit die overnames zijn een hoop lessen geleerd. Met als rode draad het omarmen van die verschillende, vaak sterke culturen, vertelt ze aan MT/Sprout. ‘Wij kopen een bedrijf, omdat we het een mooi bedrijf vinden.’

‘Onder onze vleugels willen we het nog mooier maken. Je koopt een bedrijf dus niet om de cultuur te verbouwen. Dat vertrouwen moet je zien over te brengen, want het is de sleutel tot een succesvolle integratie. Een bedrijf wordt gevormd door mensen, en mensen maken de cultuur.’

Respect voor die culturen

Bij een overname krijgt vooral de financiële kant veel aandacht, merkt ze op. Terwijl de menselijke kant zeker zoveel aandacht verdient. ‘Want ondertussen haal je wel mensen binnen. Met kennis, met expertise, met overtuigingen, met een goede strategie.’

‘Ze hebben ook bepaalde culturele omgangsvormen en die maken dat bedrijf succesvol. Wie zijn wij dan om daar geen respect voor te hebben? Om dat niet te empoweren, maar omver te tikken? Dat is echt veel te voorbarig.’

Lees ook: Zo bouwt Job van der Voort aan een sterke bedrijfscultuur zonder kantoren

De mensen die bij dat bedrijf werken, hebben daar ook voor gesolliciteerd. Ze hebben heel bewust voor die onderneming en cultuur gekozen, geeft ze aan. ‘Dat betekent voor ons dat we vooral daar nog terrein te winnen hebben, als we succesvol willen integreren.’

Naar een cultuur boven de culturen

Uit deze aanpak, die gaandeweg is ontstaan, is haar ook duidelijk geworden dat het ‘juist de culturele diversiteit is die ons als collectief verder brengt, veel verder dan iedere cultuur apart.’

Die diversiteit in culturen zorgt voor meer dynamiek, inclusiviteit, innovatiekracht én de nodige successen. Medewerkers krijgen meer mogelijkheden om hun carrière uit te bouwen. Teams vinden elkaar om hun uiteenlopende expertises te combineren en tot nieuwe oplossingen te komen.

Zo ontstaan nieuwe relaties, meer betrokkenheid en meer draagvlak voor wat binnen Team Eiffel de culture of cultures wordt benoemd. ‘We bedoelen er de cultuur mee die boven de diversiteit van culturen hangt.’

Vier lessen

‘Wij hebben een visie op leren, op talentontwikkeling, op de kracht van fun en samen impact maken. Onze mensen uit de topsport (Team Eiffel heeft tien topsporters als talentcoach aan het bedrijf gebonden, red.) houden ons ook een spiegel voor als het gaat om teamgeest en spelen om te winnen. Dat is onze kapstok voor die grotere cultuur.’

‘Als mensen met hun energie en passie op de juiste plek zitten, ontstaat een cultuur van persoonlijke en collectieve groei, van impact maken, van passies en ambities waarmaken’, is de ervaring van Van Zadelhoff.

Niets dan voordelen dus. Maar hoe pak je dit nu aan? Van Zadelhoff heeft haar ervaring omgezet in vier lessen.

#1 Erken en behoud de gebruiken en tradities van het andere bedrijf

Een eerste les is heel goed en specifiek doorvragen naar de cultuur van het bedrijf. ‘Daarbij moet je goed luisteren, inventariseren, het gedrag volgen en met de leidinggevenden spreken.’

‘Welke rituelen en gebruiken zijn er? Wat maakt eigenlijk jullie cultuur? Zijn er tradities waar wij niet aan mogen komen, omdat die jullie bedrijf maken? Je moet al in de pre-overnamefase laten merken dat je dat belangrijk vindt.’

Ook om te voorkomen, dat na de fusie of overname ‘te snel’ bepaalde gebruiken of rituelen verdwijnen. Om elkaar te begrijpen, moet je vertrouwen, tijd en ruimte geven ‘aan wat er al is’.

Clubjes die aan elkaar klitten

Evenementen zijn heel belangrijk voor de vorming van cultuur. Het behoud van die gebruiken en tradities helpt om de vatbaarheid voor de nieuwe werkgever op een intrinsieke manier te beïnvloeden, legt ze uit. ‘Vanuit die positiviteit kun je samen naar de volgende stap gaan.’

Toch blijven na een fusie of overname medewerkers vaak lang hangen aan hun oude collega’s. Hoe voorkomt ze dat zulke clubjes aan elkaar blijven klitten? ‘Je moet je de vraag stellen hoe erg dat is. Wij tonen liever waardering voor de samenwerkingen die al bestaan.’

Ze vervolgt: ‘Als mensen een bepaalde verbinding hebben, voelen ze zich thuis bij elkaar. Waarom zou je dat doorbreken? Dat is toch ook iets moois. Mensen willen best veranderen, maar ze willen niet veranderd worden.’

#2 Faciliteer ontmoetingen en verbindingen

De volgende les is het ‘faciliteren en inspireren van ontmoetingen’ tussen oude en nieuwe collega’s om zo verbindingen tot stand te brengen. ‘Maar doe je niet top-down, dat doe je bottom-up. Zo gaan de mensen ook aan op die nieuwe energie.’

Lees ook: Krisos transformeert bedrijven door de werkcultuur radicaal te veranderen

Ze geeft het voorbeeld van een van de overgenomen bedrijven, dat elke vrijdag een boksles organiseert. Nouchka Fontijn, ex-Nederlands en ex-Europees kampioen in het middengewicht, werkt voor Team Eiffel als talentcoach. Breng die samen in een paar bokslessen en die verbinding is zo gemaakt.

‘Zij krijgen erkenning in het boksen, Nouchka vertegenwoordigt onze topsportmentaliteit en daarmee ook een deel van onze filosofie. Het gaat erom samen een goede mindset te creëren, die vast te pakken en verder te brengen.’

#3 Geef de leiding een voorbeeldrol

De impact van de leiders of de founders van nieuwkomers in de groep mag volgens de chro ook niet worden onderschat. ‘Hij of zij heeft de roots neergezet, vaak vanuit de eigen overtuiging. Ook dat moet herkend en gezien worden.’

‘Je krijgt het vertrouwen door respect te hebben voor wat hij of zij heeft gebouwd. Heb je een positieve verstandhouding met de leider of ondernemer, dan krijg je ook de rest van de organisatie mee.’

Van Zadelhoff betrekt ze dan ook bij ‘waar het grotere geheel voor staat’. Ze ziet hen als inspirators, als voorbeeld. ‘Ze hebben het vertrouwen van hun club, want mensen werken voor mensen, niet voor bedrijven.’

‘Op het moment dat die leider of ondernemer tegen hen zegt dat deze stap, boodschap en richting goed zijn – dan helpt dat ook weer bij een succesvolle integratie.’

#4 Veranker vanuit de vraag

Het uiteindelijke doel waar het volgens Van Zadelhoff om draait, is dat de nieuwkomers zich – met behoud van hun culturele identiteit – aansluiten bij de grotere cultuur. De laatste stap in dat integratieproces is wat ze ‘verankeren’ noemt.

‘Je moet continuïteit krijgen in die beweging van verbinden en samen creëren. Je moet dat niet opleggen, maar inspirerend brengen. Blijven communiceren en ingaan op de vragen die er komen, zodat de integratie stevige wortels krijgt.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Je kunt niet op een dag zeggen, we doen de deuren dicht, nu zijn jullie net als wij geworden.’

Lees ook: Vier dilemma’s uit de koker van Netflix over een innovatieve cultuur