Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial: VDS Training Consultants

VDS: dé trainingspartner voor MT500

VDS is het incompanytrainingsbureau dat klanten helpt om succesvoller te zijn doordat mensen worden geholpen om productiever, positiever en gepassioneerder met hun werk bezig te zijn. Het vergroten van persoonlijke leiderschapskwaliteiten is de rode draad van VDS: ‘know how to grow.'

"VDS (voorheen: Van Dalsum & Schouten) is twintig jaar geleden opgericht vanuit het trainingscentrum van de ABN Bank en heeft zich doorontwikkeld tot het grootste incompanytrainingsbureau voor de top van het bedrijfsleven", licht directeur Huib Broekhuis toe. "Of het nu gaat om één, tien of duizend mensen, wij organiseren samen met de klant dat mensen het gedrag ontwikkelen dat nodig is voor het realiseren van de doelstellingen. In de zoektocht naar oplossingen voor ontwikkelingsvraagstukken is VDS de innovatieve en betrouwbare partner die, vanuit grondige kennis van de klantorganisatie, hoogwaardige diensten aanbiedt met aantoonbaar effect."

Zinvolle bijdrage

VDS daagt mensen en organisaties uit om hun prestaties te verbeteren door mensen in hun kracht te zetten, hun zelfbewustzijn te verhogen en hun passies aan te spreken. Broekhuis: "Het zorgen voor meer energie, drive en commitment op het werk is onze missie. In alle bescheidenheid hopen wij zo een zinvolle bijdrage te leveren aan een betere wereld, waarin mensen doen waar ze goed in zijn, waarin leiders voortdurend de verschillende belangen afwegen van aandeelhouders, medewerkers, klanten en maatschappij en waarin bedrijven hun uiterste best doen om meerwaarde voor hun klanten te bieden. De recente ontwikkelingen, zoals de economische crisis, aandacht voor onze planeet en een groeiend zelfbewustzijn, zien we als sterke signalen dat onze missie ertoe doet en dat wij daadwerkelijk een bijdrage kunnen leveren." VDS wordt dan ook gezien en gekend als organisatie die balans brengt. Balans tussen hard en zacht, individuele en bedrijfsbelangen, zakelijkheid en menselijkheid, materieel en immaterieel gewin.

Engagement door persoonlijk leiderschap

Het pad naar duurzame groei en winstgevendheid start in de visie van VDS door mensen te verbinden aan de organisatiedoelstellingen. Vervolgens is het aan het management om deze mensen blijvend te sturen, te stimuleren en uit te dagen. Huib Broekhuis legt dit uit door een schema te schetsen: "Alles begint ermee dat medewerkers doen wat in hun macht ligt om de klanten ongelooflijk goed te bedienen. Ze moeten het verschil willen maken. Organisaties hebben mensen nodig die servicegericht zijn, die attent zijn, die luisteren en die hun eigen verantwoordelijkheid nemen voor het excellent bedienen van klanten. Daarbij is het cruciaal dat je leiders hebt die dat mogelijk maken en zichzelf ten dienste stellen van de medewerkers, in lijn met wat de organisatie wil bereiken. Iedere schakel in de keten erbij betrekken en met elkaar verbinden werkt enorm inspirerend voor de klant. Dat is het verhogen van engagement! Engagement is voor ons een belangrijke invalshoek. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat hoger engagement leidt tot meer tevreden klanten en betere resultaten. En mensen die ‘engaged' zijn, hebben er zin in, gaan voor hun werk en voor hun klanten; creëren een positieve omgeving."

Vier strategische peilers

Tot slot wil Huib Broekhuis nog een aantal zaken benadrukken die de visie van VDS bepaalt: "Onze strategie berust op het geloof in persoonlijk leiderschap en engagement, excellente service, innovatie en aantoonbare impact. Versterking van persoonlijk leiderschap en engagement is onze rode draad. Immers, echt iets willen betekenen voor een ander komt van binnenuit. Onze sales- en serviceprogramma's richten zich dan ook op verhoging van ondernemerschap, onze managementprogramma's op leiden vanuit authenticiteit, onze teaminterventies op versterking van onderling vertrouwen en onze veranderprojecten op het nemen van verantwoordelijkheid. Bewezen concepten zoals Mental Selling Power®, Teams to Results® en Heartmath® zijn daarbij ondersteunend."

Huib Broekhuis vervolgt: "Overigens worden niet alleen onze deelnemers, maar ook alle VDS'ers uitgedaagd om te handelen vanuit eigen kracht en het verschil te maken voor onze klanten. Excellente service betekent voor ons het handelen vanuit eigen kracht en de klant keer op keer positief verrassen. VDS wordt door klanten dan ook ervaren als een zeer betrokken partner die iedere klant het gevoel geeft dat hij de belangrijkste klant is voor VDS.

Voor wat betreft innovatie breiden wij onze methoden, concepten en technieken voortdurend uit met nieuwe inzichten en activiteiten. Zo zien we steeds meer projecten waarin coaching een wezenlijke rol vervult, vraagt generatie Y om andere werkvormen waarin bijvoorbeeld Google en Podcasts een belangrijke rol vervullen, hanteren we inhouse trainers voor werkelijke verankering, gebruiken we zogeheten halfdaagse powerworkshops en krijgt e-learning een nieuwe invulling."

Ten slotte hecht VDS eraan om aantoonbaar te maken dat zijn oplossingen effect hebben. "Trainen is uiteindelijk ‘slechts' een middel, niet het doel. Sterker nog, ik vind dat iedere investering in training uiteindelijk te herleiden moet zijn tot relevante en ‘harde' bedrijfsdoelen. Bijvoorbeeld meer omzet, meer tevreden klanten, lager ziekteverzuim, lagere kosten en/of hogere productiviteit. In een van onze laatste projecten konden we achteraf aantonen dat er significante omzetverhoging heeft plaatsgevonden. Het is toch geweldig om dat met elkaar te kunnen vaststellen?"

VDS Training Consultants

Weena 242-246, 3012 NJ Rotterdam

Postbus 21661, 3001 AR Rotterdam

Telefoon: (010) 206 53 00

Fax: (010) 206 53 99

E-mail: [email protected]

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

www.vds.nl

Tijdelijke kapitein voor Jumbo: retailveteraan Tom Heidman wordt interim-ceo

Jumbo haalt voormalig C1000-topman Tom Heidman binnen als interim-ceo. De door de wol geverfde retailspecialist moet de supermarktketen op koers houden tijdens de zoektocht naar een nieuwe, vaste kapitein. ‘Iemand die voor lange termijn verbonden zal zijn aan ons familiebedrijf.’

tom heidman ceo jumbo
Tom Heidman gaat Jumbo tijdelijk leiden. Ondertussen gaat de zoektocht naar een vaste ceo door. Foto: Jumbo

De zoektocht naar een nieuwe kapitein voor Jumbo is begonnen. Retailveteraan Tom Heidman neemt de zaken tijdelijk waar als interim-ceo, tot het familiebedrijf een definitieve opvolger voor vertrekkend topman Ton van Veen heeft gevonden.

Hij start op 1 maart en zal nog een maand met Van Veen samenwerken. Daarna trekt de ‘vierde zoon’ van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd de deuren in Veghel achter zich dicht. Dat meldt de gele grootgrutter bij de presentatie van het jaarverslag.

Jumbo en Heidman zijn goede bekenden. Heidman was betrokken bij de overnames van Super de Boer en C1000; bij die laatste formule was hij destijds ceo. De bedrijven werkten ook samen voor de oprichting van inkooporganisatie Bijeen. De topman was ook vijf jaar commissaris bij Rituals; eigenaar Raymond Cloosterman is getrouwd met Jumbo-telg Colette van Eerd.

Lees ook: Raymond Cloosterman maakte van Rituals een wereldmerk

Retail en wijn

Heidman is een door de wol geverfde retailspecialist. Na studies bedrijfskunde en bedrijfseconomie start hij zijn loopbaan in de retail eind jaren 80. Die carrière krijgt snel vleugels. In 1994 krijgt hij de leiding over slijterijketen Gall & Gall, daarna volgen directierollen bij Albert Heijn. Hij is zeven jaar ceo van de voormalige retailholding Retail Network (onder andere Prenatal, Perry Sport) en zwaait vier jaar de scepter bij C1000.

Vervolgens slaat hij een andere weg in met het besluit om zich meer op non-executive rollen te focussen, waaronder commissariaten bij sausmaker Remia en kruidenleverancier Euroma. Hij koopt ook een wijngaard in Toscane, Renzo Marinai, die hij flink uitbreidt. Daarmee combineert hij twee grote liefdes: wijn en Italië.

Redder in crisistijd

Een volle agenda dus, maar van het aanbod van Jumbo ging zijn retailhart naar eigen zeggen sneller kloppen. ‘Daarvoor maak ik graag ruimte’, stelt hij in een aankondiging. Het is niet de eerste keer dat Heidman als interimmer naar voren stapt. Hij deed het al eens bij slachterij Vion, waar hij een crisis moest bezweren, schrijft het AD. Het bedrijf stond op opvallen na overnames die niet het gewenste resultaat opleverden.

Ook Jumbo bevindt zich in roerige wateren. Jaren kon het niet op bij de grootgrutter uit Veghel, die zich in een kleine twintig jaar opwerkte van lokale speler tot de tweede supermarkt van Nederland met bijna 700 winkels. Tot er een paar jaar geleden zand in de motor kwam. Dat begon met de arrestatie van voormalig topman Frits van Eerd, die verdachte is in een witwaszaak.

Veel te duur

Maar belangrijker was misschien nog wel dat Jumbo, dat zich altijd liet voorstaan op zijn betaalbare aanbod, volgens kenners te duur was geworden. Veel te duur. Het bedrijf werd links en rechts ingehaald door prijsvechters als Dirk van den Broek, Nettorama, Vomar en natuurlijk Aldi en Lidl.

Dat besefte ook Ton van Veen, die het stokje van Van Eerd overnam. ‘Terug naar Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ werd de kern van zijn strategie.

Lees ook: Is de aanval van Jumbo op Albert Heijn definitief mislukt?

Heidman kijkt er (dan nog) vanaf de zijlijn naar. ‘Een verstandige keuze’, zei hij vorig jaar tegen vakblad Retailtrends. ‘Jumbo kijkt naar de markt, de consument en de competitie en beseft dat men de formule tegen het licht moet houden.’

De Brabantse super was altijd van de vaste lage prijzen, maar in tijden waarin consumentenbestedingen onder druk staan, springen klanten volgens hem eerder op de fiets voor promoacties met hoge kortingen. ‘Zonder kun je niet meedoen.’

Voorzichtig herstel

Het moet tot groot chagrijn hebben geleid in Veghel: Jumbo verliest al drie jaar op rij marktaandeel en leverde het afgelopen jaar voor het eerst in heel lange tijd ook omzet in. Die kwam uit op 10,7 miljard euro, een daling van 2,7 procent. Met het verbod op de tabaksverkoop in supermarkten per 1 juli vorig jaar liep het bedrijf naar eigen zeggen 400 miljoen euro aan omzet mis.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Los van die dip lijkt de koers van Van Veen vruchten af te werpen. Door kostenbesparingen, waaronder het schrappen van 350 banen op het hoofdkantoor, en een scherpere inkoop ontstond ruimte om voor 150 miljoen euro aan prijsverlagingen door te voeren.

Ook de nettowinst steeg licht: van 22 miljoen euro in 2023 naar 28 miljoen euro in 2024 – al is dat op een miljardenomzet nog steeds wat magertjes, en niet te vergelijken met de winsten die in de hoogtijdagen werden behaald. Ander lichtpunt: in België schreef de supermarkt in 2024 voor het eerst ook zwarte cijfers, een jaar eerder dan verwacht.

Jacht op marktaandeel

Komend jaar wordt de jacht op het heroveren van marktaandeel ingezet, blijkt uit het meerjarenplan. En gaat de zoektocht naar een vaste ceo door. ‘Iemand die voor lange termijn verbonden zal zijn aan ons familiebedrijf’, zegt Colette Cloosterman-Van Eerd.

Welke eigenschappen de nieuwe kapitein van Jumbo in elk geval moet hebben? Bij Retailtrends reflecteerde Heidman daar al op. ‘Leiders van retailorganisaties waren van huis uit misschien vooral gericht op de korte termijn’, zegt hij. ‘Dat werkt niet meer. Je moet een combinatie hebben: een toekomstbestendige langetermijnstrategie neerzetten en binnen die visie de korte termijn weten te managen. Tussen dat dualisme moet je laveren.’

Lees ook: Wie volgt Ton van Veen op bij Jumbo? Dit zijn 6 kandidaten