Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial: Deloitte Financial Advisory Services

Hoogspecialistische advisering met gezond verstand

Binnen Deloitte levert Financial Advisory Services (FAS) hoogspecialistische vormen van dienstverlening. De ervaren specialisten bij FAS houden zich bezig met velerlei activiteiten die zich op de kapitaalmarkt afspelen. Dit zijn onder andere fusies en overnames, herfinanciering, vastgoedvraagstukken, pensioenen en actuariaat, verzekeringen en dienstverlening rondom complexe financiële producten.

Capital Markets, met aan het hoofd Hans van Leeuwen, is binnen Deloitte FAS een van die gespecialiseerde afdelingen. Van Leeuwen legt het hoe en waarom uit van zijn afdeling: "Capital Markets is ontstaan vanuit de gedachte dat er behoefte is aan dienstverlening aan partijen die actief zijn op de kapitaalmarkt. Dat omvat, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, aanzienlijk meer dan alleen maar banken en andere financiële instellingen. Het gaat om een zeer breed spectrum aan ondernemingen en organisaties. Al die partijen hebben er uiteraard belang bij dat ze de risico's van hun activiteiten op de kapitaalmarkt zo goed mogelijk beheersen. Onder andere daarvoor wordt de hoogspecialistische dienstverlening van Capital Markets ingezet. Die varieert van risicomanagement, zowel inhoudelijk als strategisch, tot en met de complete inrichting van de afdeling die zich namens een onderneming of organisatie op de kapitaalmarkt begeeft. Meer specifiek houden we ons vanzelfsprekend bezig met de gevolgen die de kredietcrisis voor onze cliënten heeft, hoe de stijging van de energie- en voedselprijzen doorwerkt op de kapitaalmarkt en hoe banken met Basel II omgaan. Uiteraard volgen wij al die ontwikkelingen nauwlettend en baseren wij onze advisering op de inzichten die onze specialisten daarover ontwikkelen."

Bewezen expertise

Ad Veken, managing partner van Deloitte FAS, vult aan: "Met betrekking tot de kredietcrisis constateren we bijvoorbeeld dat de kapitaalmarkt al een tijd heftig in beweging is en dat dit tot een groeiende onzekerheid leidt over bijvoorbeeld de waardering van verschillende assets. Dat is een van de aspecten die tot een onderlinge vertrouwenscrisis heeft geleid, waardoor de geldmarkten voor een deel op slot zijn gegaan. De grote vraag is nu hoeveel erger het nog kan worden en hoe lang de crisis nog gaat duren. Dit is natuurlijk moeilijk in te schatten, maar we kunnen wel onze cliënten daadkrachtig helpen het inzicht in hun risico's sterk te vergroten. Dit geeft de cliënt dan een handvat om de risico's zo veel mogelijk te beheersen. Daarnaast kunnen we ze in deze onzekere tijd ondersteunen bij de vraag of ze hun assets goed hebben gewaardeerd. Met de ervaren topspecialisten die wij in huis hebben, zijn wij in staat om die advisering van de hoogst mogelijke kwaliteit te laten zijn. Daarnaast staat het feit dat wij onderdeel zijn van de grote en veelzijdige organisatie Deloitte garant voor een hoogwaardige dienstverlening, waarbij de continuïteit gegarandeerd is. De bindende factor in het geheel is zeer diepgaande en bewezen expertise. Deloitte Financial Advisory Services levert zijn cliënten daarmee een enorme toegevoegde waarde."

Holistische visie

In dit korte bestek is het vanzelfsprekend niet mogelijk diep in te gaan op de vele complexe mechanismen die ten grondslag liggen aan de huidige crisis, maar Hans van Leeuwen kan wel een indicatie geven van een van de aspecten die ertoe hebben bijgedragen. Van Leeuwen: "De les die we van de gebeurtenissen van de afgelopen tijd kunnen leren, is dat het risicomanagement bij veel ondernemingen en organisaties sterk verbeterd kan worden. Dat geldt vooral voor de conceptuele manier van hoe men gewend is naar de kapitaalmarkt te kijken. Er wordt te veel vanuit silo's naar separate onderdelen als marktrisico en kredietrisico gekeken en onder invloed van Basel II nog maar beperkt naar operationeel risico. Terwijl juist in dat laatste onderdeel een fors risico is besloten. Uit het meest recente IIF-rapport kun je bijvoorbeeld opmaken dat menselijk falen de belangrijkste oorzaak is van de huidige problemen op de kapitaalmarkt. Dit betekent enerzijds dat het operationele risico beter in kaart gebracht moet worden en anderzijds dat veel meer met een holistische visie naar alle gezamenlijke risico's moet worden gekeken. En daarvoor zullen hulpmiddelen moeten worden ontwikkeld die ervoor zorgen dat ondernemingen en organisaties zich kunnen wapenen tegen menselijke tekortkomingen."

Gezond verstand

"Binnen onze Capital Markets-praktijk zijn wij actief op dit gebied, in die zin dat we voor pensioenfondsen een methodiek hebben ontwikkeld waarmee je dat soort afhankelijkheden binnen een bedrijf in kaart kunt brengen. De ontwikkeling daarvan vergde een forse investering, maar daarmee loopt Deloitte ver vooruit op de rest van de markt. Met behulp van deze methodiek kun je, terwijl je naar het grote geheel kijkt, zogeheten ‘what if'-scenario's maken die een veel betrouwbaarder risicomanagement opleveren. Dat is naar mijn mening een goede manier om met het beheersen van operationeel risico om te gaan en kan meer inzicht in werkelijke risico's leveren dan het opleggen van meer regelgeving. Uiteraard moet je wel zorgen dat de bestaande regelgeving consistent is. Maar in plaats van over te gaan tot nog meer regelgeving, kun je met behulp van slimme methodieken beter proberen de mogelijke menselijke fouten in kaart te brengen en die aan de hand daarvan zo veel mogelijk te voorkomen."

Ad Veken voegt daaraan toe: "Dat dient dan uiteraard wel te gebeuren op basis van gezond verstand en dat is precies wat de experts van Deloitte FAS, en in het bijzonder die van Capital Markets, kunnen leveren."

Deloitte Financial Advisory Services B.V.

Orlyplein 10, 1043 DP Amsterdam

Postbus 59281, 1040 HD Amsterdam

Telefoon: (020) 582 53 20

Fax: (020) 582 50 83

E-mail: [email protected]

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

www.deloitte.nl

CSRD: Last of kans? Dit vinden NS en Renewi ervan

In samenwerking met Renewi - Bedrijven kunnen er niet meer omheen: de nieuwe EU-regels (CSRD) verplichten ze om hun impact op mens en milieu inzichtelijk te maken. Is dit een administratieve last of juist een kans om slimmer en duurzamer te ondernemen? NS en Renewi lopen voorop en delen hun ervaringen, valkuilen en tips.

sacha göddeke mulder ns sanders leenders renewi
Sacha Göddeke-Mulder, directeur Duurzaam Ondernemen bij de NS, en Sander Leenders, commercieel directeur Benelux bij Renewi.

Sander Leenders is commercieel directeur Benelux bij Renewi en Sacha Göddeke-Mulder directeur Duurzaam Ondernemen bij de Nederlandse Spoorwegen. Wat zijn hun inzichten, voortgang en tips?

Wat houdt de CSRD precies in?

Sander Leenders (Renewi): ‘De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese richtlijn die bedrijven vanaf 2024 verplicht stelt te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Ik zie de CSRD niet alleen als een verplichting, maar juist als een enorme kans om duurzaamheid structureel te verankeren in bedrijfsvoering. Het gaat niet alleen om het voldoen aan regelgeving, maar om het creëren van een toekomstbestendig bedrijfsmodel waarin duurzaamheid centraal staat. CSRD is geen eindpunt, maar een startpunt voor verdere verduurzaming.’

Sacha Göddeke (NS): ‘Ik zie de CSRD vooral als een kans om te verbeteren. Je moet heel precies rapporteren over je duurzaamheidsinspanningen, van uitstoot tot governance. Dat is niet eenvoudig, maar op den duur geloof ik dat dit veel kan opleveren. Het biedt waardevolle inzichten en stimuleert bedrijven om van elkaar te leren.’

Wat doen jullie op het gebied van circulariteit, één van de onderwerpen binnen CSRD?

Göddeke: ‘Bij NS zijn we zuinig met grondstoffen. Door circulair ontwerpen en circulair inkopen hebben we minder (nieuwe) grondstoffen nodig en voorkomen we afval in de toekomst.’

Leenders: ‘Ons motto is: afval bestaat niet. Afval zien we als grondstof. Op dit moment recyclen we 66,2 procent van het afval, en we hebben de ambitie om dat naar 75 procent te brengen.

Is de CSRD een lust of een last?

Leenders: ‘Duurzame en commerciële impact gaan uiteindelijk hand in hand. Wij en klanten zoals NS hebben al heel hoge duurzaamheidsambities. Nu we hier uitgebreid over moeten rapporteren, kost dat extra tijd. Maar uiteindelijk brengt de CSRD versnelling: door inzichtelijk te maken waar verbeteringen mogelijk zijn. Zo kunnen we uiteindelijk sneller grote stappen zetten.’

Göddeke: ‘Het is veel werk, maar vooral een lust. Mijn team besteedt de helft van de tijd aan meten en rapporteren. Dit noem ik “vertragen om te versnellen”. Als we onze administratie nu op orde brengen, hebben we later meer inzicht in welke duurzaamheidsinitiatief de meeste impact heeft. Bovendien verplicht de richtlijn ook bedrijven die minder met duurzaamheid bezig waren om ermee aan de slag te gaan. Dat is een groot voordeel. Vanwege de ketenverplichting hebben wij duurzaamheidsdata nodig van bijvoorbeeld retailers op onze stations. Dat zijn grote bedrijven als Albert Heijn en Hema, maar ook eenmanszaken. Dankzij CSRD hebben we meer info, spreken we dezelfde taal en wordt verduurzaming nog meer een gezamenlijk doel.’

Samenwerking tussen Renewi en NS, hoe pakken jullie het minimaliseren van restafval aan?

Renewi en NS werken al vijf jaar samen om restafval te minimaliseren door zoveel mogelijk te scheiden voor recycling. Leenders: ‘Afval is slechts een deel van de CSRD, maar wel heel tastbaar aspect. Ons Renewi EcoSmart-team helpt NS dagelijks met verduurzaming. We proberen, testen, verbeteren. Vaak beginnen we met een kleine pilot, bijvoorbeeld op één stationslocatie. Wanneer die slaagt, breiden we uit. We hebben bijvoorbeeld de afvalscheiding van stations nog verder uitgebreid. Zo zamelen we bijvoorbeeld etensresten gescheiden in op stations als er een professionele keuken is. Op kantoren en werkplaatsen heeft onze samenwerking in twee jaar tijd al geleid naar 19 procent minder restafval door onder andere betere scheiding van papier en etensresten.’

ns afvalbakken
NS realiseerde een daling van 19 procent restafval op kantoor met nieuwe afvalscheidingsbakken en heldere communicatie.

Göddeke: ‘De samenwerking omvat meer dan alleen afval. We leren hoe de afvalstromen lopen, of de afvalstromen zuiver zijn en wat we kunnen doen om afval te verminderen. Op dit moment werken we samen aan CSRD. Zo leren we data te delen met ketenpartners.’

Wat zijn concrete projecten die zorgen voor minder afval?

Leenders: ‘We werken aan slimme afvalscheiding op meerdere manieren. Zoals met containers die gesplitst zijn in twee of drie soorten afvalstromen. Betere scheiding aan de bron, verhoogt het recyclingpercentage. Zo hebben we speciale containers waar bijvoorbeeld over de datum brood in kan zonder dat het uitgepakt hoeft te worden. Dat is extra logistiek voor ons, maar maakt recycling voor de retailers op de stations makkelijker.’

Göddeke: ‘Gedragsverandering en bewustwording spelen een grote rol. We gebruiken data om te analyseren hoe afval wordt weggegooid en passen vervolgens verpakkingen en prullenbakken aan. Zo stimuleren we personeel, reizigers en retailers om beter te recyclen. Daarnaast zetten we in op het voorkomen van afval. Reizigers kunnen hun waterflessen gratis bijvullen bij watertappunten op stations en krijgen korting wanneer ze hun eigen beker meenemen voor een kopje koffie. Hierdoor maken we duurzame keuzes aantrekkelijker én verminderen we de afvalberg.’

Leenders: ‘Ons motto is: afval bestaat niet. Afval zien we als grondstof. Op dit moment kunnen we 66,2 procent van het afval recyclen, en we hebben de ambitie om dat naar 75 procent te brengen.’

ns tafeltennistafel recycling
Afval bestaat niet voor NS. Deze tafeltennistafel is gemaakt van 20 jaar oude treinvloeren, die vrijgekomen zijn bij de modernisering van dubbeldekkers.

Wat is jullie belangrijkste tip voor andere bedrijven?

Göddeke: ‘Zie rapporteren op CSRD vooral als een kans. Maak inzichtelijk hoe je ervoor staat en met welke partners in de keten je moet samenwerken. Een belangrijke verandering is namelijk dat bedrijven niet langer alleen naar hun eigen activiteiten kijken, maar naar de gehele waardeketen. Dit betekent ook de impact van leveranciers en productieprocessen. Kijk naar circulaire ketenoplossingen en focus op samenwerking binnen ecosystemen om impact te verminderen. Dat is niet eenvoudig, dus begin op tijd.’

Leenders: ‘Met afval reduceren kun je vandaag al beginnen. Bijvoorbeeld door goed naar je inkoopproces te kijken welk afval er binnenkomt via leveranciers. Begin klein met een pilot. Laat zien dat het kan en loont. Zoek partners en leer van elkaar. Je kunt het niet alleen.’