Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ABN Amro ontslaat manager via sms’je

De voordelen van mobiele telefonie zijn oneindig, zo ondervond Bob Emanuels. Het hoofd trading werd per sms ontslagen door ABN AMRO. De volgende stap: het evaluatiegesprek per instant messaging en opslag vragen via Hyves?

Het is voor zover bekend nog nooit eerder voorgekomen in Nederland: een werknemer ontslaan per sms. ABN Amro heeft de primeur en het slachtoffer is niet de eerste de beste: Bob Emanuels, hoofd trading van de afdeling particulieren.

Emanuels krijgt op een vrijdagavond een sms’je van zijn baas Paul Aukema. “Beste Bob,” begint het bericht nog. Maar even later: “Je hoeft maandag niet meer op je werk te komen.” Emanuels is verbaasd: hij heeft die middag nog een – in zijn ogen goed – gesprek gehad met diezelfde baas over zijn functioneren.

Volgens de bank zijn er al maanden twijfels over het opereren van Emanuels. ABN Amro spreekt van het niet nakomen van afspraken, slecht personeels- en cliëntenmanagement, een chaotische administratie en het negeren van klachten. Zijn gedrag wordt “wispelturig” en “eigenzinnig” genoemd.

Swaziland als voorbeeld
Emanuels stapt naar de kortgeding-rechter en krijgt gelijk: ABN Amro moet hem weer in functie nemen op straffe van euro 1000 per dag. Volgens de rechter haalt ABN Amro vooral argumenten aan om de arbeidsrelatie te beëindigen. Maar dan moet de bank de koninklijke weg bewandelen en een ontslagprocedure starten.

In het verleden is een politicus eens per sms uit zijn functie ontheven. Dat was in Swaziland, in opdracht van koning Mswati III. Afgelopen zomer kreeg in Engeland de 21-jarige Katy Tanner wereldwijde bekendheid nadat ze haar ontslag kreeg via haar mobieltje. Ze verkocht te weinig, zo stelde de piercing- en juwelenwinkel waar ze een paar weken werkte.

Meer lezen bij het Financieele Dagblad

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.