Voor de meeste bedrijven is de komkommertijd aangebroken, deze 4 organisaties moeten in de zomer hun omzettargets halen.
Anoushka Spilker van Chilla Badmode:
'Het begint bij ons in december – omdat dan de nieuwe collecties op de site verschijnen – en het loopt door tot half augustus. Onze komkommertijd is in september, oktober en november. Dan is er natuurlijk wel gewoon verkoop, maar we houden ons voornamelijk bezig met inkopen van de nieuwe collecties. Zodra die binnen zijn, moeten er foto's van worden gemaakt en op de site worden gezet. Aangezien we dit in eigen hand houden, hoeven we ons niet te vervelen in de komkommertijd.
'Vanaf december tot en met juni is de verkoop eigenlijk altijd stabiel en niet zozeer afhankelijk van het weer. Toch merken we wel degelijk dat wanneer het in juli en augustus mooi weer is, dat we absoluut meer badmode verkopen. Het was afgelopen week bijvoorbeeld ook erg druk. Als de zomer slechter is, proberen we dat te ondervangen door speciale kortingsacties en soms ook door eerder met de algehele uitverkoop te beginnen. Als we op vakantie gaan, gaan we altijd in de laatste week augustus/eerste week september.'
In vier weken moeten wij de omzet voor het hele jaar verdienen
Hanny Klomp van Fruitkwekerij Klomp in Twello:
'Je zou het misschien niet verwachten, maar tot een paar jaar geleden was de zomer ook voor ons komkommertijd. Wanneer je appels en peren verbouwt en verkoopt, liggen de topmaanden in de herfst, net na de pluk. In vier weken tijd moeten wij onze omzet voor het hele jaar verdienen. Om die reden zijn we een paar jaar geleden begonnen met het kweken van kersen, die je van half juni tot half augustus oogst. Inmiddels vormen kersen een kwart van onze omzet.
'De wintermaanden zijn bij ons het rustigst, zeker voor mij als verkoper. Mijn man is dan nog druk met snoeien. Als we op vakantie gaan, doen we dat meestal in de krokusvakantie. Je kunt je voorstellen dat wij als fruitkweker zeer afhankelijk zijn van het weer. Tot nu toe is het wat dat betreft te koud geweest. We kunnen nog wel wat zonnige dagen gebruiken. Al was het alleen maar omdat op warme dagen meer fietsers op de weg zijn, die bij ons fruit kopen.'
Mischa Tan van Zonnebrillen.com:
'De zomermaanden zijn absoluut de beste maanden om zonnebrillen te verkopen. Toch kopen mensen ook in de winter zonnebrillen, maar dan meer om 'functionele redenen', zoals wintersport, vakanties naar de zon of voor in de auto. Maar bovenal is een zonnebril natuurlijk een mode-item: de zon hoeft niet te schijnen om een zonnebril te dragen, laat staan om er eentje aan te schaffen.
'Om ook in de winter omzet te genereren, verkopen wij sportbrillen, skibrillen en -helmen, waarvan we er grappig genoeg ook veel verkopen in de zomer. Daarnaast besteden we de winter aan de voorbereiding voor het zomerseizoen, zoals het toevoegen van de nieuwe collecties en het verbeteren en updaten van onze website. Toch zijn we niet afhankelijk van een goede zomer: mensen gaan immers altijd wel op vakantie naar de zon. Na het bezoeken van de grote beurzen in het najaar, krijgen wij het relatief rustig en gaan we op vakantie om even bij te komen van een hectische zomer.'
Een airco wordt pas gekocht als het warm is
Arnoud Kerkhove van De Klimaatspecialist, verkoper van airconditioningsystemen:
'En of wij afhankelijk zijn van een goede zomer. Feit is dat een airco pas wordt gekocht als het warm is. In een ideale wereld is het een week of twee in mei erg warm, waarna het even moet afkoelen, gevolgd door een warmere periode. Op die manier trek je namelijk ook de twijfelaars over de streep, die na zo'n koele periode weer met warmte worden geconfronteerd en alsnog tot aanschaf over gaan. Daarnaast als het pas in augustus echt warm wordt, denken consumenten wel twee keer na om een airco aan te schaffen. Het blijft een luxeproduct en veel mensen denken het te kunnen uitzingen die laatste paar weken van de zomer.
'Zeker wat betreft onze producten voor de consumentenmarkt is onze komkommertijd in de winter. Om die reden hebben wij ook een range producten voor de zakelijke markt zoals koelmachines, waarvan de verkoop het hele jaar door ongeveer gelijk blijft. Je kunt je voorstellen dat wij vaak knarsetandend naar het weerbericht kijken. Die paar mooie dagen eerder deze week zie je meteen terug in onze verkoopcijfers. Bij een slecht voorjaar proberen we via acties de consument over de streep te trekken. Gratis montage bijvoorbeeld en we benadrukken niet tot het laatste moment te wachten met de aanschaf, omdat we in zo'n warme periode niet kunnen beloven om bij wijze van spreken de volgende dag te leveren en te installeren.'