Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 slimme app-tips van Uber-adviseur Jelle Prins

Meer omzet, meer contact met collega's en betere marketing: Uber-adviseur Jelle Prins tipt 3 mobiele apps om je bedrijfsvoering te verbeteren.

Om welke informatie het ook gaat, bedrijven die met een mobiele applicatie gaan werken, willen eigenlijk maar een ding: het werkproces efficiënter maken. Een app biedt dan steeds vaker de oplossing. Wanneer je voor het eerst een app nodig hebt, verschilt per bedrijf. Maar volgens de Nederlandse app-developer Jelle Prins, onder meer bekend als een van de adviseurs bij de oprichting van taxi-app Uber, komt het moment er vroeg of laat altijd. ‘Dan beseffen bedrijven zich ineens: dat doordrukvel met carbonpapiertje is niet goed genoeg meer. Dit moet toch beter kunnen.’

Doel van app achterhalen

Bedrijven die hun bedrijfsvoering in een app willen verpakken, moeten volgens Prins vooral goed weten hoe hun processen in elkaar zitten. ‘Het moet duidelijk zijn wat het doel is van bestaande formulieren en hoe ze gebruikt worden. Pas als dat duidelijk is, kun je aan de slag om een mobiele applicatie te maken.’

Gevraagd naar hoe een app een meerwaarde kan zijn voor je bedrijf, geeft Prins drie voorbeelden:

#1. Woningverhuurbedrijf: voorkom overtikken op kantoor

Gebreken aan woningen beoordelen en registreren kost verhuurders veel tijd. Als een huurder meldt te kampen met een verrot raamkozijn of een kapot portieklicht, moet een medewerker langskomen om te bekijken wat er precies aan de hand is. Prins: ‘Dat kun je doen met een inspectieformulier, maar dat betekent dat de gegevens eenmaal op kantoor moeten worden overgetikt om ze in de computer te zetten. Met een app kunnen de gegevens over de huurder en de onderhoudsgebreken van zijn woning ter plaatse digitaal worden ingevoerd en opgeslagen.’

#2. Restaurant: bespaar tijd en kosten

Traditionele kassasystemen zijn over het algemeen een stuk duurder dan een kassa die bestaat uit een mobiele applicatie. De ondernemer kan bijvoorbeeld klanten laten betalen met zijn eigen iPad. En medewerkers kunnen bestellingen opnemen met hun iPhone die vervolgens meteen zichtbaar zijn op de andere apparaten waarop de app geïnstalleerd is. Er hoeven geen bestellingen meer opgeschreven te worden, die op een prikker worden geprikt, waarna de serveerster maar moet onthouden wie wat ook alweer besteld had. En een kassa-app maakt het vervolgens ook mogelijk om op afstand real time de omzet in de gaten te houden.

#3. Vervoersmaatschappij: geen dubbel werk meer

‘De NS gebruikt een app om schade aan perrons bij te houden’, vertelt Prins. ‘Zo kan bijvoorbeeld een lekkage makkelijk worden doorgegeven. Voorheen moest een conducteur dan een foto maken van de schade en met de centrale bellen om een melding te doen. Doordat dit niet altijd efficiënt geregistreerd werd, kon het gebeuren dat meerdere conducteurs dezelfde melding maakten, waardoor er onnodig vaak een loodgieter op pad werd gestuurd.’ Met de mobiele app is dat probleem verholpen – elke melding komt meteen in het systeem. Bovendien maken de GPS-gegevens die de mobiele applicatie gebruikt het extra makkelijk om de exacte locatie door te geven, zodat de loodgieter niet alleen nog maar één keer hoeft uit te rukken, maar ook nog eens precies weet waar hij moet zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer cases en tips (met korting)

Benieuwd hoe je jouw bedrijf effectiever kunt inrichten en je werknemers productiever kunt laten werken? Kom dan naar AppGarage. Tijdens dit event vertellen experts hoe je apps succesvol inzet voor het nieuwe werken. Het event vindt 12 november plaats in Bunnik. Wie boekt via onze dochtersite ikwilmobielwerken.nl ontvangt 100 euro korting op het ticket. Meer weten over het programma of hoe je de korting ontvangt? Ga naar de eventpagina.

Beeld via Flickr