Als het aan moederbedrijf Ahold ligt, kunnen particuliere beleggers ergens volgend jaar in aandelen van de oerhollandse webshop Bol.com gaan handelen. Ahold wil een klein deel van zijn belang in Bol.com naar de beurs brengen, maakte het moederbedrijf maandag bekend. Het zou de koers van Ahold zelf ten goede komen, suggereert het Financieele Dagblad. Bovendien zou de waarde van dochter Bol.com er beter zichtbaar door zijn.
Een beursgang kan het de positie van Bol.com versterken tegenover die van het beursgenoteerde Amazon. De Amerikaanse e-commercegigant opende vorig jaar een Nederlandse webshop. De Telegraaf betitelde dat toen als een ‘mokerslag’ voor Nederlandse concurrenten. Amazon kan sterk op prijs concurreren, legde Amazon-kenner Rishi Kartaram uit aan – toen nog – Sprout: ‘Amazon.nl heeft pan-Europese leveranciers en verkopers, die onderling moeten concurreren op prijs. Hierdoor zul je de producten al snel voor een lagere prijs vinden dan op Bol.com.’
Klap van Amazon
Het is aan Margaret Versteden om de klap op te vangen. De Australisch-Nederlandse veertiger nam begin deze maand het ceo-stokje bij Bol.com over van Huub Vermeulen. Laatstgenoemde bikkelde al twintig jaar bij de webwinkel en had behoefte aan ‘een andere balans tussen werk en privé’.
Vermeulen wist de omzet van Bol.com op te stuwen van 1,6 miljard euro, bij zijn aantreden als ceo, naar 4,3 miljard euro afgelopen jaar. Toch voelt Bol.com de hete adem van Amazon in de nek. Het bedrijf hoopt met een ervaren strateeg als Versteden aan het roer dat Bol.com – zoals de slogan luidt – ‘de winkel van ons allemaal’ blijft.
De afgelopen zes jaar vervulde Versteden allerhande leidinggevende functies bij Bol.com. Ze was er achtereenvolgens marketingdirecteur, directeur commercie en het laatste jaar winkeldirecteur. In reactie op de – toen nog aanstaande – komst van Amazon naar Nederland, besloot ze begin vorig jaar Bol.com te verrijken met dames- en herenkleding. Ze wist daarbij merken als About You en Jack & Jones zover te krijgen om hun kleding op Bol.com aan te bieden.
Ervaren leider
‘Partners’, noemt Versteden dit soort bedrijven. Ze hamert er al jaren op dat de kansen voor Bol.com in die hoek liggen. Al in 2017 sprak ze de verwachting uit dat Bol.com binnen enkele jaren de helft van zijn inkomsten zou halen uit verkooppartners.
Afgelopen jaar werd dat punt bereikt; Bol.com haalde zelfs 60 procent van zijn omzet uit deze verkoopkanalen. De jaaromzet van Bol.com steeg daardoor in 2020 met 53 procent. Dit jaar verwacht het concern opnieuw een omzetstijging van 40 procent te noteren. Wat mee zal helpen, is dat Versteden de commissies voor partners dit jaar liefst tweemaal wist te verlagen. Zo poogt ze haar webwinkel concurrerender te maken tegenover Amazon.
Toen Versteden in 2015 bij Bol.com tekende, had ze al jaren aan retailervaring bij andere grote concerns achter de rug. Zo werkte ze vanaf 1996 voor de Boston Consulsulting Group, stroomlijnde ze in de jaren ’00 de Europese online verkoop van sportschoenenmerk Nike en specialiseerde ze zich in de vroege jaren ’10 bij consultancybureau Bain & Company in retail en e-commerce.
Jeugd in Australië
Versteden groeide op aan het Australische platteland, in een boerengezin. Haar Nederlandse achternaam dankt ze aan haar opa en oma, die in de jaren ’50 emigreerden. Op de boerderij was het hard werken voor weinig geld, schreef het FD begin deze maand. Volgens de krant zou Versteden hier haar ‘ijzeren discipline en werklust’ vandaan hebben. Ze studeerde bedrijfskunde en informatica in Melbourne en verhuisde in 2000 samen met haar man en kinderen naar Nederland.
Het is nu aan Versteden om deze werklust om te zetten in goede resultaten voor Bol.com. Aan Versteden zelf zal het niet liggen. Al in september, toen bleek dat ze ceo zou worden, zei de topvrouw veelzeggend: ‘Ook de komende jaren zullen in het teken staan van groei en de verdere ontwikkeling van ons platform.’ Oftewel: als Amazon-ceo Andy Jessy Nederland wil veroveren, zal hij het eerst moeten opnemen tegen een ervaren retailrot uit Australië.