Een soort mancave. Dat was waar Mélanie Bosboom (28) als student belandde toen ze zes jaar geleden voor het eerst stage ging lopen in corporate finance. Met haar 23 jaar was ze de jongste, en ze was ook nog eens de enige vrouw. ‘Dan voel je je wel klein hoor. Het enige voordeel was dat ik de toiletten voor mezelf had.’
Bosboom staat dit jaar in MT/Sprout’s Inclusive 30. Ze is samen met Léonie Kennepohl (27) oprichter van Female x Finance, een platform dat de financiële sector en in het bijzonder corporate finance (M&A, private equity) aantrekkelijker wil maken voor vrouwen.
Old boys network
Want hun ervaringen zijn universeel, ontdekken ze: van medestudenten horen ze dezelfde verhalen. Over de seksistische grappen, de vooroordelen, het vaker onderbroken worden als je praat. Het gevoel minder serieus te worden genomen.
Lees ook: Deze leiders uit de Inclusive 30 maken de BV Nederland écht inclusiever
De masculiene cultuur is niet het enige obstakel waar vrouwen met ambities in finance mee te maken krijgen. Het is ook een ingewikkelde wereld om binnen te komen, gezien vacatures grotendeels via het old boys network worden ingevuld.
Inclusive 30 Class of 2024
Benieuwd wie, naast Bosboom, nog meer deel uitmaken van de Class of 2024? Bekijk de volledige lijst hier (en lees hier meer over het waarom).
‘De cultuur is heel gesloten’, zegt Bosboom. ‘Als je geen vrienden of familie hebt die in finance werken, is het moeilijk om een goed beeld te vormen van de sector. Welke soorten bedrijven en welke carrièremogelijkheden er zijn.’
En ook: welke ongeschreven regels er gelden. Het belang dat werkgevers hechten aan de juiste stages, bijvoorbeeld. Alleen, vind maar eens zo’n stageplaats zonder netwerk. Het lukte Bosboom omdat een vriend van haar vader toevallig connecties had. ‘Zo’n ingang heeft niet iedereen.’
Hoge uitstroom
De cijfers spreken wat dat betreft boekdelen: 30 procent van de masterstudenten in finance is vrouw, terwijl het aantal starters in de sector (in private equity, red.) slechts 20 procent is. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen. Bosboom: ‘Veel vrouwen kiezen in plaats daarvan voor een carrière in strategieconsulting of bij een multinational.’
Volgens haar doen consultancyfirma’s als Bain & Company en McKinsey een aantal dingen heel goed. Ze snappen het belang van een sterk werkgeversmerk (employer branding), investeren daar volop in en organiseren jaarlijks meerdere events waar studenten en starters op een laagdrempelige manier met de organisatie kunnen kennismaken.
Plus, ze hebben hun DE&I-beleid beter op orde. Dat ondervond Kennepohl in de praktijk tijdens haar stages bij consultancybedrijven, onder meer omdat de man-vrouwverhouding een stuk evenwichtiger was.
Alleen mannelijke haantjes
Ondertussen blijft de financiële sector in een vicieuze cirkel hangen. ‘De mannen die er werken dragen vooral andere mannen aan, de vrouwen die het wel lukt om ertussen te komen voelen zich niet thuis en stromen uit’, zegt Bosboom. ‘Waardoor de doorstroom van vrouwen richting de top vanaf de start al stokt. Terwijl elk onderzoek laat zien dat diverse bedrijven betere resultaten behalen.’
Lees ook: 4 signalen dat je in een mannenorganisatie werkt: ‘Er wordt hard geroepen, maar niet geluisterd’
Simpel voorbeeld: corporate finance- en private equite-partijen dealen veel met mkb-bedrijven. ‘Bij bedrijfsopvolging zien we steeds vaker dat niet de zoons, maar de dochters de onderneming voortzetten. Die vrouwen hebben echt geen zin om met een financekantoor te werken waar alleen mannelijke haantjes zitten. De wereld verandert, de sector moet dat ook.’
Een ‘moetje’
Zijn bedrijven zich van die noodzaak bewust? Bosboom: ‘De een meer dan de ander. Ze hebben inmiddels allemaal wel door dat ze meer vrouwen in het team nodig hebben, maar nog niet iedereen ziet dat het ook echt wat kan opleveren. Voor sommigen is het een moetje. En bijna niemand snapt dat meer vrouwen aannemen pas het begin is.’
Want wordt er via een recruiter ‘wonder boven wonder’ een vrouw aangenomen, een vrouw waar vaak ook nog eens iedereen aan loopt te trekken, dan is ze volgens Bosboom na een jaar meestal weer weg – een illusie armer en een negatieve ervaring rijker.
‘Omdat er niet is nagedacht over wat nodig is om haar te behouden’, zegt ze. ‘Voelt ze zich gewaardeerd en gehoord? Welke doorgroeimogelijkheden zijn er? En wat als ze over een paar jaar wil beginnen aan een gezin, kan dat? Of heeft dat een negatieve impact op haar carrière, in een sector waar werkweken van tachtig uur de norm zijn? En klopt die norm dan nog wel?’
Lees ook: Gelijke kansen? ‘Nederlandse vrouwen worden in hun carrière ingehaald rond hun 30ste’
Gen Z-sausje
Dat patroon wil Female x Finance doorbreken. Het platform begint in april 2021 als Engelstalig Instagram-account, waarop vrouwelijke rolmodellen worden uitgelicht en tips & tricks gedeeld om het te maken in de sector (‘5 tips to ace an interview at an investment bank’). Het doel? Jonge vrouwen laten zien: jullie kunnen dit ook. Op een manier die de nieuwe generatie aanspreekt. Bosboom: ‘Met een Gen Z-sausje.’
Daar wordt zo enthousiast op gereageerd dat er al gauw netwerkevents bij komen. Geen stijve borrels, maar hippe feestjes – zoals een diner met als thema ‘Finance Fiesta’, dat wordt opgeluisterd met salsadansers en een saxofonist. ‘Finance heeft een nogal stoffig imago. Onterecht, want het werk is juist heel divers en dynamisch’, zegt Bosboom. ‘Je investeert in bedrijven, je sluit deals. Finance is cool. Dat willen we laten zien.’
Het bedrijfsleven betaalt
Inmiddels zijn meer dan 6.000 vrouwen – studenten en starters in de leeftijd van 20 tot 28 jaar – bij het platform aangesloten. Die snelgroeiende gemeenschap heeft waarde voor bedrijven, beseffen de oprichters. Zij zoeken vrouwelijke talenten, Female x Finance heeft ze. Ze besluiten het platform tegen betaling open te stellen voor bedrijven – voor leden is FxF gratis. ‘We leggen de kosten bewust bij het bedrijfsleven neer’, zegt Bosboom. ‘Voor onze leden zijn er al genoeg hobbels op de weg.’
Lees ook: Female x Finance wil meer jong vrouwelijk talent de financiële sector in krijgen
Partnerbedrijven – waaronder banken als ING en Rabobank, accountantskantoren als EY en PwC en investeringsmaatschappijen als Rubio – betalen een jaarlijkse fee voor zichtbaarheid op het platform en het plaatsen van vacatures. Ze kunnen ook terecht bij de startup voor consulting en het ophalen van data bij de community, en betalen een additionele fee voor elke medewerker die via FxF binnenkomt.
Daarin onderscheidt Female x Finance zich van andere DE&I-initiatieven, zegt Bosboom. ‘Die zijn over het algemeen gericht op de hogere managementlagen. Zij brengen verandering van bovenaf, wij van onderop.’
Hand op je kont
Al 220 vrouwen vonden op deze manier een baan of stageplaats, al gaat dat niet altijd goed. ‘Onze members vertrouwen ons, dus als we iemand plaatsen, moeten ze ervan uit kunnen gaan dat het goed zit’, vertelt Bosboom. ‘En dan kwamen er toch klachten. Bijvoorbeeld van een stagiair uit ons netwerk die, twee weken nadat ze begonnen was, ineens een hand op haar kont voelde tijdens een bedrijfsborrel. We zijn het aan onze community verplicht dat we ze matchen met organisaties waar dat soort dingen niet gebeuren.’
Female x Finance wil die garantie bieden met een eigen keurmerk, het FxF Quality Mark. Sinds dit jaar wordt elk bedrijf dat met de startup wil samenwerken, eerst geverifieerd. Dat geldt ook voor de circa 60 bedrijven die al partner zijn en waarvan inmiddels 25 het keurmerk dragen; de rest gaat bij verlenging van het partnerschap door de check. Daarvoor wordt onder meer gekeken naar data over de in- en uitstroom van vrouwen in een bedrijf, en een anonieme enquête over hoe ze de bedrijfscultuur ervaren.
‘We zijn inmiddels zo groot dat we eisen kunnen stellen’, zegt Bosboom. ‘Ook omdat we een sterk trackrecord hebben.’ Weigert een (partner)bedrijf toch? Even goede vrienden, maar: ‘Dat zegt wel wat.’ Al heeft ook niet elke organisatie de gevraagde gegevens beschikbaar. Dat is Bosbooms eerste tip: breng het in kaart. ‘Data is queen. Cijfers vertellen zoveel.’
Nieuwe norm stellen
Female x Finance was volgens Bosboom redelijk snel winstgevend (‘al schommelt het per maand’); tot nu toe is alle groei uit de eigen cashflow gefinancierd. In Nederland kan de startup nog fors uitbreiden – de financiële sector telt nog honderden niet-aangesloten bedrijven – en met partnerschappen in Londen is de eerste stap richting internationale uitbreiding een feit.
Verder ziet Bosboom kansen in de breedte. ‘We kunnen ook een oplossing bieden voor andere door mannen gedomineerde sectoren.’
Wanneer is het werk van Female x Finance klaar? ‘In Nederland; als 30 procent van de sector vrouw is, in lijn met het aandeel masterstudenten. Al lopen we daarmee alsnog enorm achter op landen als Frankrijk, waar dat percentage veel hoger is. Een van onze meest succesvolle samenwerkingen is met financieel adviesbureau Accuracy. Toen we drie jaar geleden startten, was 10 procent van de medewerkers vrouw, nu is dat de helft. Eigenlijk zou dat de norm moeten zijn.’
Lees ook: Johanna Spiller zet met Alyx in op meer vrouwen in tech: ‘Het is gewoon een job die je kan leren’