Het presenteren van de financiële resultaten draait nu nog vaak puur om de cijfers. Brian Tomlinson, Tensie Whelan en Kevin Eckerle pleiten er in Mit Sloan Management Review juist voor om ook je impactstrategie te delen, omdat die strategie veel impact heeft op het succes van je bedrijf op de lange termijn.
Ze ontwikkelden daarom een leidraad om ESG-informatie structureel te integreren in presentaties met investeerders en analisten. Hiervoor interviewden ze 35 leidinggevenden in dertien verschillende sectoren. Daarnaast peilden ze ook de meningen van analisten aan de verkoopkant.
Bedrijven maken stappen
De onderzoekers zien dat bedrijven het een uitdaging vinden om tijdens earnings calls ESG-informatie te delen. Bedrijven berichten bijvoorbeeld wel over duurzaamheid op hun bedrijfspagina of in jaarlijkse duurzaamheidsverslagen. Maar deze analyses gaan vaak minder diep, dan wanneer die onderdeel zouden worden van de presentatie van de cijfers. Ook houden organisaties vaak niet bij wat de financiële effecten zijn van hun activiteiten op het gebied van duurzaamheid.
Toch maken bedrijven stappen. Van 2018 tot 2020 steeg het aantal verwijzingen in presentaties naar prestaties op het gebied van ESG met 671 procent. Het aantal verwijzingen naar diversiteit, inclusie en gelijkheid steeg zelfs met 751 procent. Ook de coronacrisis droeg hier aan bij. Zo werd er veel gesproken over ziekteverlof, vakantiegeld en toegang tot persoonlijke beschermingsmiddelen.
E van Environmental slaat op wat een bedrijf doet op het gebied van duurzaamheid, terwijl Social gaat over hoe een bedrijf omgaat met zijn personeel (en met werknemers bij bedrijven die verder in de keten zitten). Denk aan diversiteit, gelijke kansen en werkomstandigheden. Governance heeft betrekking op hoe een bedrijf bestuurd wordt. Denk aan beloningen, belastingpraktijken en wat een bedrijf doet om corruptie te voorkomen.
Ondanks verbeteringen is ESG nog niet volledig geïntegreerd in de discussies over de kernstrategie en financiën. Om dit te verbeteren, werkten the New York University Stern Center for Sustainable Business en The CEO Investor Forum of Chief Executives for Corporate Purpose samen om de leidraad op te stellen:
1. Zorg voor basiskennis
Het is belangrijk dat deelnemers aan earnings calls begrijpen waar het over gaat. Zowel beleggers als het management moeten een basisniveau hebben van ESG-kwesties. Dat bereik je door regelmatig gegevens over duurzaamheid te delen, bijvoorbeeld in een jaarlijks duurzaamheidsverslag.
Daarnaast kan het bedrijf op regelmatige basis plannen delen met beleggers. Als bedrijf deel je dan bijvoorbeeld wat de ESG-strategie van het bedrijf oplevert op de korte en lange termijn. Daarnaast bevordert het ook de band met beleggers.
2. Kijk naar de invulling van de presentatie
Het is belangrijk om goed na te denken over de inhoud van de presentaties van de cijfers, zodat ESG-kwesties daadwerkelijk geïntegreerd worden. Geef bijvoorbeeld een update over de belangrijkste ESG-prestaties en ESG-gedreven financiële maatregelen, zoals inkomsten uit duurzame producten en diensten. Zo laat je concreet zien waar het bedrijf mee bezig is.
3. Rapporteer en licht toe
De meeste analisten zullen niet alleen geïnteresseerd zijn in vooruitgang op het gebied van ESG op de korte termijn. Betrek ze daarom bij het plan voor de langere termijn dat jullie als bedrijf hebben. Deel welke ESG-kwesties aangepakt worden. En deel ook de financiële impact van de plannen. Een voorbeeld: als je investeert om je CO2-uitstoot te verlagen, rapporteer dan over energiebesparingen die samenhangen met initiatieven zoals nieuwe productieprocessen.
Om inzicht te krijgen in het rendement van ESG-investeringen zijn waarschijnlijk nieuwe manieren nodig om financiële gegevens te verzamelen. Het team van de CFO zal nauw moeten samenwerken met het ESG-team en andere afdelingen om aanvullende financiële maatstaven en rapportagesystemen te ontwikkelen.
4. Laat afdelingen samenwerken
Het is noodzakelijk dat afdelingen samenwerken wil je ESG-informatie op een toegankelijke manier delen. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking tussen de afdeling die contact onderhoudt met investeerders en de duurzaamheidsafdelingen. Samen kunnen ze bijvoorbeeld een samenvatting ontwikkelen hoe het bedrijf ESG-kwesties aanpakt.
De duurzaamheidsteams kunnen de inhoudelijke details vertellen. De teams die contact met investeerders hebben kunnen zorgen dat het zo duidelijk mogelijk gepresenteerd wordt. Zij weten namelijk hoe je het best kunt communiceren met investeerders.
5. Zorg voor interactie
Earnings calls worden van te voren goed voorbereid. Managementteams kunnen daarom ook van te voren bepalen dat het daadwerkelijk over ESG gaat. Vraag bijvoorbeeld vooraf aan deelnemers om vragen te stellen die relevant zijn voor het ESG-verhaal. Zo waarborg je dat er door alle deelnemers over dit onderwerp gesproken wordt.