Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 Nederlandse ondernemers van wie je echt wat kunt leren op LinkedIn

LinkedIn wordt steeds meer een marketingkanaal, maar tussen alle (zelf)promotie door zijn nog steeds waardevolle en vooral eerlijke ondernemerslessen te vinden. Deze vijf ondernemers zijn open over álle kanten van het ondernemerschap. ‘Ik weet niet wat ik dacht, ik walg er zelf ook van.’

ondernemers linkedin
Vlnr: Ellyne Bierman, René van der Zel, Eva de Mol, Mark de Boer en Manon van Essen.

Ellyne Bierman (Reflower): bericht eerlijk en ontwapenend over de hobbels van duurzaam ondernemen

Op LinkedIn (10,8k volgers) een hit, op Instagram niet. Het is een van de dingen die Ellyne Bierman, oprichter van Reflower, als ondernemer over sociale media leerde. Dezelfde content op verschillende platformen delen – dat werkt dus niet.

Terug naar wat ze wel goed doet, LinkedIn dus. Haar posts over de vrolijke en minder vrolijke kanten van het (duurzaam) ondernemerschap – de ‘bobbels en de hobbels’, schrijft ze – werden het afgelopen jaar anderhalf miljoen keer bekeken.

Bierman richtte haar duurzame kunstbloemenbieb op als antwoord op de niet zo duurzame sierteelt. Op LinkedIn blijft ze haar missie benadrukken: laten zien dat het gebruiken van ‘wegwerpbloemen’ onnodig en vervuilend is. Die boodschap koppelt ze aan een breder verhaal over milieu, biodiversiteit, klimaat en het belang van een circulaire economie.

Haar posts zijn inzichtelijk en ontwapenend eerlijk. Zo bericht ze uitgebreid over een recent dieptepunt, het moment dat Reflower op last van de Reclame Code Commissie een aantal duurzaamheidsclaims op de website moest aanpassen.

Daarnaast is ze ook gewoon enorm grappig. Over haar worsteling met Instagram zegt ze bijvoorbeeld: ‘Ik heb niet echt zin om mezelf de hele dag te filmen en te kletsen in de camera. Ik wil dat het merk niet afhankelijk is van een persoon. Bovendien ben ik niet elke dag opgetut en gestyled. En ben ik iets te dik en bijna 47.’

Lees ook: ‘Verse bloemen blijven 10 dagen mooi, kunstbloemen 10 jaar’

René van der Zel (XXL Nutrition): beschrijft zijn transformatie van controlfreak naar mensgerichte leider

‘Ja, die kale gast van de shakes!’ Zo introduceert René van der Zel (80k volgers) zichzelf op LinkedIn. De toon is meteen gezet. De oprichter van sportvoedingsmerk XXL Nutrition – hagelwitte tanden, armen als staalkabels – staat volgens mensen die hem goed kennen altijd ‘aan’. Dat blijkt wel uit zijn LinkedIn-profiel, dat barst van de energie.

Komt hij zijn producten ergens tegen, dan gaan die direct op de foto. Het leuke is dat er niets geënsceneerd aan die kiekjes is. Van der Zel is bijvoorbeeld niet te beroerd om tijdens het boodschappen doen met een pak wc-papier onder zijn arm naast ‘zijn’ schap te gaan staan.

Tussen al het gegein door is ook ruimte voor serieuzere boodschappen. Het gevaar van een te volle agenda bijvoorbeeld. Of de persoonlijke transformatie die de ondernemer de afgelopen jaren naar eigen zeggen onderging. Sinds hij vader is – zijn dochter is negen – heeft hij veel meer aandacht gekregen voor de mensen, niet alleen maar voor het resultaat.

Van een controlfreak wil hij iemand worden die juist het loslaten tot doel maakt, deelt hij. Al lukt dat nog niet altijd. In winkels en bij benzinestations kan hij het niet laten om tóch even alle shakes en repen netjes recht te leggen.

Lees ook: René van der Zel (XXL Nutrition) is de supplementenkoning van Nederland

Eva de Mol (CapitalT): verbindt haar verhaal met het dichten van de funding gap

Een onderzoekende streber met een duidelijke missie: de funding gap tegengaan. Zo portretteerden we Eva de Mol (23,6k volgers) eerder dit jaar. De Mol is samen met Janneke Niessen oprichter van durfkapitaalbedrijf CapitalT. Een investeringsfonds dat wordt geleid door twee vrouwen, het is helaas nog steeds uitzonderlijk. Dat valt op, ook in de media, en De Mol benut het podium dat ze hiermee krijgt ten volle.

Op LinkedIn spreekt ze zich onder meer uit over gendergelijkheid en de noodzaak voor investeerders om met een andere bril naar startups te kijken. Met een inclusievere blik (uit eigen onderzoek blijkt dat slechts 1,6 procent van het Nederlandse durfkapitaal naar door vrouwen geleide bedrijven gaat), minder focus op het financiële plaatje en meer focus op de positieve impact.

Ze deelt ook persoonlijkere bespiegelingen. Over hoe het als vrouw lukte om door te breken in een wereld die de hare niet was, zonder netwerk van investeerders. Hoe ze haar carrière en haar gezin combineert.

Om te laten zien: dit kun jij ook. Zonder dat je jezelf anders hoeft voor te doen. Want als er één ding opvalt aan de vele foto’s die De Mol deelt, zijn het haar uitbundige outfits (zilveren glansjasjes, tutu’s!).

Lees ook: Hoe Eva de Mol uitgroeide tot bekendste vrouwelijke durfinvesteerder van Nederland

Mark de Boer (Upfront): geeft openhartig kijkje in de keuken bij een snelgroeiende startup

Hoe het is om een snelgroeiende startup te leiden? Mark de Boer (13,6k volgers), oprichter en ceo van sportvoedingsbedrijf Upfront, is er op LinkedIn opvallend open over.

Memorabel is de post over de gestelde doelen voor 2023 en of die nou eigenlijk waren behaald, ja of nee. Mooi, die omzet van 6,3 miljoen euro, maar dat had dus 6,5 miljoen euro moeten zijn (‘had gekund met een betere planning en minder afleiding’).

En jammer ook dat de gemiddelde Nederlander nog steeds niet aan Upfront denkt als een van de meest veelbelovende startups, een ander doel. Vervolgens deelde hij ook de targets voor dit jaar. We kijken nu al uit naar de verantwoording.

Ander lijstje, want De Boer maakt graag lijstjes: op welke punten Upfront volgens de ondernemer tekortschiet. Het bedrijf heeft weinig kennis over financiën en data in huis, en recruitment is ook nogal een ding (al heeft die post vast een flink aantal open sollicitaties opgeleverd).

Vanuit het motto van het bedrijf: wat oprecht is, wint. Transparantie is het adagium. Over welke ingrediënten er in hun supplementen en snacks zitten, en dus ook over wat er achter de schermen gebeurt. En dat transparantie ook betekent, zoals een volger hem er fijntjes op wees, dat je geen bullshit-termen als een ‘marktconform’ salaris in vacatures gebruikt. In een reactie: ‘Ik weet niet wat ik dacht, ik walg er zelf ook van.’

Lees ook: Upfront wil een nieuwe Unilever bouwen: ‘Maar dan oprecht’

Manon van Essen (Vitamines.com): deelt concrete tips & tricks voor slim werken

De meest concrete ondernemerstips vind je op het profiel van Manon van Essen (14,5k volgers). Dat is niet zo gek, want de ondernemer en investeerder heeft er een business van gemaakt. Ze is medeoprichter van online vitamine- en sportvoedingsshop Vitamines.com en investeringsfonds Foodture Rebels, maar is ook te boeken als spreker en coach.

Haar doelgroep? Ondernemers met groeiambities. Daar heeft Van Essen de nodige ervaring mee. Voor Foodture Rebels en Vitamines.com stampte ze Print Personal, dat getypte woorden omzet in ‘handgeschreven’ tekst, en groentepizzamerk Magioni uit de grond. Bedrijven die ze beide uitbouwde en doorverkocht.

Op LinkedIn deelt ze hoe je dat doet, een bedrijf laten groeien. Hoe je je leven daarop inricht en in dat proces ook jezelf niet verliest (‘bepaal wat je wel en niet wilt opgeven voor succes’).

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Naast ondernemer is Van Essen moeder van twee jonge kinderen. Terugkerende onderwerpen zijn effectief werken, meer doen in minder uur, en de balans vinden tussen werk en privé. ‘Misschien geen populaire mening, maar ik heb ervoor gekozen niet meer 60 uur per week op kantoor te zitten. Noem mij een parttimer en ik vind het prima.’

Lees ook: 5 jaar na Magioni heeft Manon van Essen weer haar eigen product