Seattle is de stad waar Bill Gates (Microsoft) en Jeff Bezos (Amazon) de basis legden voor hun inmiddels gigantische bedrijven. De stad met de bijnaam Emerald City is ook bekend als thuisbasis van Starbucks, retailers Nordstrom en Costco en vliegtuigbouwer Boeing. Dankzij die bedrijven is de stad uitgegroeid tot misschien wel de belangrijkste tech-hub buiten Silicon Valley. Als geboorteplaats van Jimi Hendrix en stad waar eigenzinnige rockers als Pearl Jam en Nirvana het licht zagen, is Seattle ook best een tikkie rebels. Een prima voedingsbodem voor vernieuwende bedrijven, zou je kunnen zeggen.
Om het Nederlandse aandeel daarin een boost te geven, heeft het Nederlandse consulaat (in San Francisco) een Seattle Playbook gepubliceerd. Net als de eerdere playbooks voor Silicon Valley en Los Angeles maak je hiermee kennis met het ondernemerswereld van die stad, en vertellen Nederlandse ondernemers hoe zij er aan de weg timmeren. Je kunt het Seattle Playbook hier lezen en downloaden.
Behulpzaam
Seattle is ook de stad waar Nederlander Arean van Veelen een van de oprichters werd van marktplaats OfferUp, waarmee hij al in 2016 de unicorn-status bemachtigde. Door de aanwezigheid van zoveel grote bedrijven is Seattle zeker voor b2b-startups een no-brainer, zegt Van Veelen in het Seattle Playbook. ‘Daarnaast is er een geweldig aanbod van talent, vooral op de gebieden e-commerce en cloud-technologie.’ Hij noemt de ondernemerswereld van de stad ‘benaderbaar, vriendelijk en behulpzaam’.
Kijk ook (video): ‘In Seattle start je gemakkelijker een bedrijf dan in Silicon Valley’
Juriana Spierenburg, die voor hotelketen CitizenM een hotel opende in Seattle, vergelijkt de authenticiteit van de stad met het Londen van de jaren ‘70. ‘Het verbaast me hoe Europees Seattle is’, zegt Spierenburg. Een andere Nederlandse ondernemer die zijn ervaring deelt in het Playbook is Martijn van Tilburg, oprichter van het in Seattle gevestigde softwarebedrijf 10.000ft. Van Tilburg kwam in Seattle terecht toen hij zo’n 20 jaar geleden een baan kreeg bij Microsoft.
De winter kan koud zijn in de niet ver van Canada gelegen stad, maar de inwoners zijn er warm, is de strekking van het playbook. Potentiële klanten en gebruikers staan net als in Silicon Valley open voor nieuwe dingen, maar de kosten om je onderneming te runnen zijn er een stuk lager dan in de peperdure regio rond San Francisco. Net als San Francisco is Seattle met 730.000 inwoners – naar Amerikaanse maatstaven – relatief klein en behapbaar.
Lees ook:
Zakendoen in Silicon Valley? Lees deze gids
Los Angeles Playbook: leer van Nederlandse ondernemers over een stad die booming is