Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Los Angeles Playbook: leer van Nederlandse ondernemers over een stad die booming is

Nederlandse ondernemers die hun vleugels uit willen slaan naar de Amerikaanse westkust hebben er een handig hulpmiddel bij: het Los Angeles Playbook, een online gids met tips en tricks van succesvolle Nederlandse ondernemers in de City of Angels.

Los Angeles staat bekend om Hollywood en palmbomen, minder bekend is dat – wanneer de stad een land zou zijn – het de 16e economie van de wereld was. Talloze succesvolle technologiebedrijven waaronder SpaceX, Compass en e-scooterstartup Bird kozen ‘LA’ als thuishaven. Unilever trok twee jaar geleden een miljard dollar uit voor het in Los Angeles gevestigde Dollar Shave Club. Snap-oprichter Evan Spiegel studeerde weliswaar in Silicon Valley, maar wilde dichtbij de zee wonen en vestigde zijn bedrijf in de wijk Venice Beach.

De stad is een goedkoper alternatief voor het dure San Francisco, waardoor je bijvoorbeeld meer mensen voor hetzelfde geld kan inhuren, of meer vierkante meters kantoor. Zo groeide de stad met 4 miljoen inwoners uit tot de meest prominente startup-vestigingsplaats van de VS, na San Francisco en New York.

Het Nederlandse consulaat in San Francisco maakte, als opvolger van het Silicon Valley Playbook, ook een ondernemers-playbook voor Los Angeles. De ervaringen van Nederlandse ondernemers die daar al zijn gearriveerd zijn van onschatbare waarde voor ondernemers die willen uitbreiden naar een stad die momenteel een economische boom doormaakt, zegt Gerben Kunst, de Nederlandse consul-generaal in Californië.

Open het playbook in een nieuw venster

Wedergeboorte

Volgens Kunst is Los Angeles lange tijd over het hoofd gezien door Nederlandse bedrijven. “De filmindustrie trekt alle aandacht, maar de stad is stilaan Amerika’s grootste haven voor handel met Azië. Tel daarbij op dat de stad een sterke economische groei doormaakt, grote aantrekking heeft op techbedrijven, flink investeert in infrastructuur en in 2028 de Olympische Spelen voor de derde keer organiseert. De stad staat aan de vooravond van een wedergeboorte die zijn weerga niet kent.”

Kunst noemt Los Angeles voor Nederlanders “bijna een buitenaardse stad”. “De stad is net zo groot als een derde van Nederland, dus zonder auto komt je nergens. Zaken worden volgens het Amerikaanse tempo gedaan, met uitstekende voorbereiding, pakkende pitch en focus op resultaten. Dat is vaak heel anders dan de Nederlandse ondernemers van huis uit gewend zijn, zeker als ze denken dat er nog wel een tweede kans komt. Ondernemers die vooraf het playbook lezen komen beter voorbereid aan, weten waar de hot spots en kansen in LA liggen, kennen de lessen van succesvolle Nederlanders, en hebben zo meer kans van slagen.”

MediaMonks en WeTransfer

Sprout bezocht eerder twee Nederlandse bedrijven die zich in Los Angeles.

MediaMonks

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

WeTransfer: