Wat voorafging: VanMoof ging afgelopen zomer daverend failliet met zijn e-bikes. Over de oorzaken en hoe het anders had gekund, valt meer dan genoeg terug te lezen. Maar sinds het Britse McLaren Applied, zelf actief in de markt voor elektrische tweewielers via zijn dochter Lavoie, het Nederlandse fietsmerk heeft overgenomen zijn we wel heel benieuwd hoe dat de boel weer op de rit denkt te krijgen.
In november hadden de Britten al geschetst hoe ze de wederopstanding van de epische VanMoofs ongeveer gaan aanpakken. Het Amerikaanse techblog The Verge kreeg deze week uitgebreid de tijd om zich daarover te laten bijpraten. En dat leverde een paar interessante takeaways op die we even op een rij zetten.
Bij VanMoof werken alweer 100 personen
Lavoie zelf was het merk waaronder McLaren Applied een opvouwbare elektrische step ontwikkelde. Het team van 30 personen is zo’n beetje geëxplodeerd tot 130 medewerkers: Lavoie heeft 100 (van de ooit 700) VanMoof-mensen aangenomen, omdat ze onmisbaar zijn om de boel weer op de rit te krijgen. Taco en Ties Carlier zijn niet meer betrokken bij VanMoof 2.0. Lavoie-ceo Elliot Wertheimer verhuist binnenkort naar Amsterdam om dichter bij de VanMoofers te zijn.
Lees ook: Taco en Ties Carlier hadden lef en dachten groot, dat bleek de valkuil voor VanMoof
VanMoof blijft zelf ontwerpen en (deels) ontwikkelen
Een van de vele oorzaken die wordt genoemd voor de neergang van VanMoof is de weigering van de Carliers om standaard onderdelen te monteren op hun fietsen. Wie zich niet onderscheidt in design en innovatie, is immers geen premiumplek in de markt waard. Ook Lavoie grijpt niet meteen naar de onderdelencatalogus om wat spullen van de plank te bestellen.
Maar: net als in de auto-industrie ontwerp je alleen die onderdelen zelf waarmee je je zichtbaar onderscheidt, zeggen de nieuwe uitbaters van VanMoof. ‘Waar we onderdelen gezamenlijk kunnen maken met fabrikanten, zullen we dat doen. Maar de betrouwbaarheid van onze onderdelen is hoger dan die van sommige partijen aan wie we zouden kunnen uitbesteden’, zegt Wertheimer.
Hij stelt overigens dat de topmodellen S5 en A5 wel degelijk betrouwbaar zijn. ‘Ze hebben echt bergen verzet, alleen hadden ze de timing tegen.’
Wat wel een klus is voor de ingenieurs: zorgen dat de VanMoofs makkelijker te onderhouden zijn: ‘We willen zeker stellen dat een werkplaats je fiets binnen 20 minuten kan repareren in plaats van in drie uur.’
Prio 1: onderdelen en service voor bestaande klanten
Maar voordat Lavoie ook maar één nieuwe fiets gaat leveren – welk model dat wordt, willen de Britten niet kwijt – moeten eerst bergen onderdelen worden geleverd aan een netwerk van nieuwe servicepunten in de grote steden van Nederland, Duitsland en Engeland. Dat zijn de landen waar VanMoof als eerste terugkeert. Al in het eerste kwartaal van 2024 moet dat netwerk actief zijn.
Garantieverplichtingen heeft VanMoof 2.0 niet meer – die zijn achtergebleven in de failliete boedel – maar er wordt beloofd dat de onderdelenprijzen redelijk blijven. Waarschijnlijk gaat op dit moment vooral veel geld zitten in het regelen van die onderdelen: veel bestaande leveranciers hebben nog openstaande rekeningen en zullen niet zomaar op de pof gaan draaien voor het nieuwe VanMoof.
Verkoop via retail in plaats van d2c
Die servicepunten zullen aangewezen fietsenmakers zijn, VanMoof gaat niet meer zijn eigen winkels en werkplaatsen exploiteren. Interessanter is dat het leeuwendeel van de verkoop ook via die certified bike shops zal verlopen. VanMoof ruilt tot nader order zijn model van directe online verkoop dus in voor het vertrouwde retailmodel.
De Carliers investeerden die retailmarge liever in hun product, al was dat in de periode dat ze minder dan 2 mille vroegen voor een product waarop ze flink toelegden.
In Q2 komt de verkoop op gang
Die verkoop van nieuwe VanMoofs start Lavoie pas zodra het retailnetwerk staat en de onderdelenvoorziening helemaal op niveau is. Een exact schema geeft Lavoie niet, maar ‘ergens in Q2’ moeten toch complete VanMoofs naar een nieuwe eigenaar gaan. Zo te horen gaan die niet rigoureus verschillen van de S5, X5 of de nooit geleverde S4 en X4.
…en komt er een VanMoof-step
McLaren Applied, zelf in 2021 losgekocht van de befaamde F1-stal en superwagenbouwer, had Lavoie opgetuigd rond een fraaie opvouwbare e-step die het al had gepresenteerd aan het publiek als Lavoie Series 1.
De lopende band draaide echter nog niet, dus de levering ervan werd een halfjaar uitgesteld, wat de tijd geeft om het stepje om te katten naar een VanMoof. Nieuwe kleuren, een app en display in de look and feel van VanMoof moeten daarvoor voldoende zijn. Ergens in Q2 wil Lavoie de VanMoof Series 1 in de verkoop doen.
McLaren Applied heeft geduld…
VanMoof 2.0 gaat stap voor stap, en voorlopig moet er nog flink wat geld bij – een stuk meer dan is overgemaakt aan de curator. Tientallen miljoenen zelfs: ‘Het zal minimaal drie jaar duren voordat we de boel weer drijvend krijgen’, aldus Nick Fry, die door The Verge als (grijze) ceo van McLaren Applied wordt neergezet als de ervaren ‘adult in the room’ die alles kan overzien.
Elk onderdeel wordt op dit moment uitgebreid getest, en een VanMoof heeft er nogal wat. En inderdaad: sommige onderdelen zijn voor verbetering vatbaar. Maar het schopslot, de turboknop en het frame met ingebouwde verlichting mogen allemaal blijven.
…en een geldschieter met een reputatie
The Verge heeft er alle vertrouwen in dat het goedkomt met VanMoof, onder meer omdat achter zijn nieuwe eigenaar een investeerder staat met diepe zakken. Dat is Greybull Capital, de partij die de management buy-out van McLaren Applied financierde in 2021. Hoe diep die zakken zijn: geen idee. Maar in Engeland heeft het Londense bedrijf geen kreukvrije reputatie.
Greybull, opgezet door de Brits-Franse broers Meyohas, ziet zichzelf als een investeerder die bedrijven in moeilijkheden redt om ze weer tot bloei te brengen. Die ambitie is het afgelopen decennium niet uitgekomen bij British Steel, luchtvaartmaatschappij Monarch en winkelketens als Comet, M Local en de biljarthallen van Rileys. In Engeland zijn dat stuk voor stuk klinkende namen. Die kocht Greybull op bij de curator, maar vielen na enkele jaren alsnog om.
Dat lijkt al een rode draad. Maar waar het Britse publiek vaak echt over schuimbekte, is het feit dat Greybull meestal niet slechter werd van de mislukte reddingen. Maar als McLaren Applied voldoende geld krijgt voor zijn marsroute met VanMoof, kan de opkoper zijn reputatie flink opvijzelen.
Lees ook: Wij reden op de nieuwe VanMoof S5 en A5: de beste VanMoofs ooit, als ze het doen