Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Wouter Staal (YB): ‘Het klinkt suf, maar ik wil de wereld verbeteren’

In de videoserie Scaling Up vraagt MT/Sprout ondernemers naar hun belangrijkste groeilessen. In de laatste en veertiende aflevering Wouter Staal, founder van YB. 'Ik had eerder mensen moeten aannemen om klaar te zijn voor de volgende groeifase.'

Wouter Staal YB
Je leest nu: Wouter Staal (YB): ‘Het klinkt suf, maar ik wil de wereld verbeteren’

Groeipijnen, groeiblunders, groeilessen. In de videoserie Scaling Up vragen we de ondernemers achter de meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland ernaar. We geven ze jaarlijks een plek in de MT/Sprout Challenger50 en vragen ze nu het hemd van het lijf. In aflevering veertien Wouter Staal, founder van YB, voorheen Yoghurt Barn.

De belangrijkste groeilessen van YB-oprichter Wouter Staal:

  • Hoe versnelt hij de groei van zijn bedrijf?
  • Hoe belangrijk is groeikapitaal voor zijn business?
  • En durft Staal over zijn eigen schaduw heen te springen?

.

Wouter Staal wil dat zijn yoghurts planet’s healthy favorite pleasure worden. Met zijn YB-keten (voorheen Yoghurt Barn) wil hij een van de eerste bedrijven zijn die klimaatpositief opereert.

Daarom is hij nu druk met het plantaardig maken van het YB-assortiment voor alle dertien locaties in Nederland. En met het aanboren van nieuwe markten en landen. Ook aast Staal op een plek in het winkelschap van verschillende retailers.

Plantaardige yoghurts van YB

YB serveert verschillende soorten yoghurt met toppings, frozen yoghurt, smoothies, ontbijten, high tea, brunch en koffie. De dierlijke yoghurts zijn nu bijna allemaal vervangen door plantaardige varianten.

‘YB is een van de eerste bedrijven die klimaatpositief onderneemt. Onze impactdoelstelling is om volledig ‘diervrij’ te zijn. En dat gaat ons komende maand al lukken. De smaak en beleving van onze producten verandert niet, wél onze impact op het klimaat. De klimaatcrisis dwingt je nu echt tot actie. Wie dat (nog) steeds niet doorheeft, is binnenkort niet meer relevant’, stelt Staal.

Sharefunding-campagne

Deze zomer sloot YB voor het eerst een sharefunding-campagne af. Liefhebbers van de yoghurtformule konden hierbij zelf in het bedrijf investeren. Het leverde 9 ton groeigeld op bij 633 kleine financiers.

Daarmee kan de ondernemer de boer op in Frankrijk, België, Engeland, Duitsland en Scandinavië. In deze landen hoopt hij zowel restaurants neer te zetten als in het schap van retailers te belanden. Ook nam Staal recentelijk acht nieuwe mensen aan op kantoor, waarmee het totale personeelsbestand groeide van 75 naar 83 fte’s.

Groeikapitaal is cruciaal voor zijn bedrijf, constateert Staal. Aan de sharefunding-campagne gingen meerdere financieringsrondes vooraf. ‘We hebben meerdere angels gehad, banken, venture capital en crowdfunding. En dat is niet allemaal goed geweest voor mij en de onderneming.’

Benieuwd naar de belangrijkste groeilessen van Wouter Staal? Bekijk de nieuwste aflevering van Scaling Up.

Meer groeilessen van ondernemers? Bekijk ook eerdere afleveringen van Scaling Up: