Orderchamp zou je een reünie kunnen noemen van oud-medewerkers van SEOshop, de e-commercedienst die Ruud Stelder en Dennis Cuijpers in 2015 verkochten aan Lightspeed. Een aantal voormalige medewerkers van SEOshop, waaronder Stelder zelf, besloot begin vorig jaar dat het tijd was voor disruptie in de ouderwetse wereld waarin retailers inkopen doen bij merken en groothandels.
Orderchamp brengt retailers en merken samen op een marktplaats. Retailers krijgen à la Netflix aanbevelingen te zien op basis van hun koopgedrag. Dat scheelt als het goed is een hoop tijd die anders gespendeerd werd aan het bezoeken van beurzen en urenlang googelen. De dienst (28 medewerkers) speelt ook in op de trend dat de markt verschuift van een paar vaste inkoopmomenten per jaar, naar een meer continue orderstroom.
Indruk
De co-finalist van de Startup van het Jaar-verkiezing maakte woensdag, onder leiding van CEO Joost Brugmans, indruk op de jury door de superervaren ondernemers met hele diepe kennis van etail en retail (CodeSandbox ging met de eerste prijs aan de haal). “Wat ze hebben neergezet, is goed doordacht en lost in potentie een groot probleem op van winkeliers: een assortiment waarmee ze klanten blijven verleiden”, aldus het juryrapport. “Als tip willen we meegeven dat Orderchamp nóg meer vanuit zijn gebruikers zou kunnen denken, om ze te helpen bij hun uitdagingen.”
In tegenstelling tot de grote, vergelijkbare Amerikaanse online wholesale-marktplaats Faire controleert Orderchamp strikt of kopers op het platform ook daadwerkelijk retailers zijn, om te voorkomen dat het platform ‘vervuild’ raakt met particuliere kopers. Orderchamp wil het aanbod zo goed afstemmen op de doelgroep, dat aanbieders verzekerd zijn van een constante afname.
De dienst wil zelfstandige winkels helpen om zich met een uniek productaanbod te onderscheiden van de massa, zegt Brugmans. “Veel partijen samen op één platform maakt het ontdekken van nieuwe producten makkelijker. Zo maken we de markt handiger, sneller en efficiënter. In de traditionele markt werkt nog veel via telefoon en e-mail. Maar hoe zorg je dat je nieuwe klanten vindt als groothandelaar? Dan wil je meer zichtbaarheid.”
Retailers
Tot nu toe maakten 7500 retailers een account aan op Orderchamp. Daarvan logde de afgelopen maand de helft in. De meest actieve retailers zijn conceptstores, en home deco– , lifestyle- en kinderwinkels. Sinds Sprout de startup in september tot startup van de week bombardeerde groeide het team van 22 naar 28 mensen.
Het platform heeft nu een aanbod van 50.000 producten, verdeeld over 700 merken. Brugmans: “In het begin streefden we naar meer volume, nu ligt de focus meer op unieke producten en het selecteren van merken. We willen wel een groot aanbod, maar niet van spelers waar retailers geen interesse in hebben. We zijn niet gebaat bij alleen een transactie, maar we willen een langdurige relatie opbouwen. Zodat een retailer ons gaat zien als het standaard portal.
Om precies het goede aanbod te cureren, en vraag en aanbod zo goed mogelijk te balanceren, maakt Orderchamp gebruik van machine learning. Het oorspronkelijke verdienmodel – een abonnement aangevuld met een omzetpercentage – werd het afgelopen jaar verruild voor een commissie per transactie. “We zien dat we van maand tot maand groeien. Ons doel is nu 1 miljoen euro gmv (Gross Merchandise Value, oftewel de transactiewaarde van alle goederen op het platform).”