Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

VivArt-X haalt 1,4 miljoen op voor alternatief voor borstimplantaten

VivArt-X wil het leven van vrouwen na een borstsparende operatie verbeteren. De startup van Dan Jing Wu en Patricia Dankers ontwikkelt een oplossing om lichaamseigen weefsel terug te laten groeien. Borstimplantaten zijn dan niet meer nodig. Na een pre-seedronde van 660.000 euro ontvangt VivArt-X nu 1,4 miljoen euro aan nieuwe financiering.

vivart-x- dan jing wu
Patricia Dankers (tweede van links) en Dan Jing Wu (tweede van rechts) van de startup VivArt-X. Foto: Bram van Dal

Wat is VivArt-X?

VivArt-X ontwikkelt afbreekbaar biomateriaal om lichaamseigen vetweefsel tot gezond borstweefsel te vormen. Daarmee kunnen chirurgen patiënten met borstkanker helpen. Na verloop van tijd breekt het materiaal af, net als hechtingsdraad. Alleen lichaamseigen weefsel blijft over in de borsten.

De innovatie is terug te leiden naar de naam van het van oorsprong Eindhovense bedrijf. ‘Viv’ is de afkorting van vivre in het Frans, wat ‘leven’ betekent. Art staat voor artificial, oftewel kunstmatig. En X is het vrouwelijke chromosoom.

‘Na een borstreconstructie sterft een groot deel van het getransplanteerde vet af. Daardoor heeft een patiënt meerdere behandelingen nodig voor het gewenste resultaat en loopt ze het risico op het ontwikkelen van complicaties zoals ontstekingen’, zegt mede-oprichter Dan Jing Wu.

Met het biomateriaal kan het opgevulde vet beter overleven waardoor het aantal behandelingen en het risico op complicaties vermindert. Simpel gezegd wil VivArt-X een standaard proces opzetten dat voor iedere ex-borstkankerpatiënt goed werkt. Zodat vrouwen niet jarenlang worstelen met reconstructieproblemen.

Wie zitten erachter?

Oprichters Dan Jing Wu en Patricia Dankers. Wu stond dit jaar in FD’s talentenlijst en won de InnovasianN Award, een prijs voor getalenteerde Aziatisch-Nederlandse ondernemers.

Wu is van huis uit wetenschapper aan de TU Eindhoven, net als Dankers. Binnen VivArt-X houdt Wu zich vooral bezig met de businesskant van de wetenschap, dus het vertalen naar een product. Voor Dankers blijft de wetenschap haar ‘hardcore expertise’, zegt Wu.

‘Ik promoveerde in de groep van Dankers op biomedische materialen’, vertelt ze. ‘Na mijn promotie stelde zij voor om samen een bedrijf op te zetten. Mijn grootste wens was om een product te maken en dat naar de patiënt te brengen, dus ik zei meteen ja.’

Toch was het begin van VivArt-X niet de eerste keer dat Wu in aanraking kwam met ondernemen. Zes jaar geleden startte ze een eigen heuptassenbedrijf met een vriendin, NOYA NOIR. Vanuit haar studie engineering keek Wu hoe ze de tassen multifunctioneel en tijdloos kon ontwerpen.

Het bedrijf werd voor covid een landelijk succes. Al snel vonden ze producenten en samenwerkingen met alle grote modebladen, onder andere Elle, Cosmopolitan en Glamour. Ze hadden pop-upstores en waren te zien in verschillende etalages van bekende modemerken.

Door Wu’s ervaring in het modebedrijf leerde ze dat het belangrijk is om veerkrachtig en flexibel te zijn als ondernemer. Want je kan zoveel plannen maken en strategieën bedenken als je wil, er gebeurt altijd iets wat je niet in de hand hebt.

‘Dan is het een kwestie van een back-upplan hebben of een oplossing zoeken. Ik dacht vaak: waar ben ik aan begonnen? Uiteindelijk lost alles zich op, maar je moet wel in mogelijkheden blijven denken en door blijven zetten.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wie zitten op VivArt-X te wachten?

Twee doelgroepen: borstkankerpatiënten en chirurgen, waarvan chirurgen de belangrijkste is. Dat kunnen plastisch chirurgen zijn, maar ook borstchirurgen of algemene chirurgen. Vooral chirurgen moeten het profijt zien, omdat zij het bij de patiënten moeten toepassen, vertelt Wu.

‘Als een hoofdarts erg gerespecteerd wordt op een bepaalde afdeling en hij is overtuigd, is de inkoper ook snel overtuigd. Al werkt het wel in ieder land en ziekenhuis weer anders.’

Wat is het verdienmodel?

Daar wil Wu liever niets over kwijt, zegt ze vastberaden. Ze zijn er als bedrijf bewust vaag over naar de buitenwereld. ‘We zijn een onderneming die een product aan het maken is dat waarschijnlijk pas over tien of vijftien jaar op de markt komt. Het is nog zo’n lang traject. Ik zie geen meerwaarde in het toelichten van onze toekomstige plannen.’

Hoever is VivArt-X?

Het duurt dus nog wel even voordat het alternatief voor borstimplantaten op de markt komt. Toch werkt VivArt-X al samen met chirurgen van het academisch ziekenhuis in Maastricht. Ook zijn ze in contact met andere chirurgen en ziekenhuizen in binnen en buitenland.

De komende drie jaar werkt VivArt-X verder aan de oplossing. Dat doet de startup samen met partners Smart BioMaterials Consortium (SBMC) en de faculteit Biomedical Engineering van de TU Eindhoven. Uiteindelijk moet er een proof of concept liggen waarmee ze pre-klinisch kunnen aantonen dat het product werkt.

Het bedrijf zelf bestaat nu ongeveer een jaar. Het valideren van een businessplan was wel even wat anders dan wetenschappelijk onderzoek doen, merkte Wu. ‘We waren academici met een algemeen concept. Ik realiseerde me al snel dat bedrijfsonderzoek doen echt iets anders is dan wetenschappelijk onderzoek. Je hebt andere belangen en hebt geld nodig.’

Nog geld nodig?

Voorlopig niet. Er is in december 1,4 miljoen euro aan financiering opgehaald. De helft daarvan is afkomstig van de partners, 35 procent komt uit het Europese subsidieprogramma OPZuid en de provincie Noord-Brabant tekent voor de rest. Met het geld wil VivArt-X de productontwikkeling versnellen, bijvoorbeeld door een extra persoon aan te nemen of onderzoeken parallel uit te voeren.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In november hengelde de startup al 660.000 euro aan pre-seedkapitaal binnen van Brabant Startup Fonds, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM), TU/e Participation Holding en een aantal informal investors.

Het was een lang traject, maar wel relaxed. Investeerders hadden snel vertrouwen, zegt Wu. ‘Ik denk dat dat komt omdat we best flexibel zijn en snel zijn gegroeid. We nemen adviezen van ervaren mensen of investeerders serieus. Ik kreeg ook als feedback van de adviescommissie dat ik een interessant profiel heb als wetenschapper met ondernemersvaardigheden.’

Lees ook deze artikelen over startups en financiering: