Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tellet wil marktonderzoek makkelijker maken met AI

Marktonderzoek on steroids, dat is de visie van Tellet. De AI-software van de Startup van de Week kan honderd interviews tegelijk doen. Nu alleen nog via WhatsApp, straks ook via Slack, Teams en een eigen webapplicatie. 'We stimuleren mensen vooral om antwoord te geven in spraakopnames.'

tellet marktonderzoek ai merik te grotenhuis
De oprichters van Tellet: Greg Burke, Luc Maas, Pim Verbij en Merik te Grotenhuis.

Wat is Tellet?

Tellet wil marktonderzoek makkelijker maken met kunstmatige intelligentie. De startup werkt samen met bedrijven die hun traditionele methoden willen verbeteren. ‘Wij helpen onze klanten om beter te luisteren naar en te leren van hun klanten. Dat doen we door middel van een AI-platform dat interviews afneemt met echte mensen’, zegt mede-oprichter Merik te Grotenhuis.

Een bedrijf dat met Tellet werkt, stelt van tevoren een aantal hoofdvragen op. Dat is de basis waarmee de AI-interviewer aan de slag gaat. De software kan gepersonaliseerde vervolgvragen stellen, afhankelijk van de antwoorden van de geïnterviewden. Dat kan overigens in meer dan vijftig talen. Het platform analyseert ook de gesprekken en trekt daaruit conclusies.

De interviews vinden op dit moment plaats via WhatsApp. Later wil Tellet uitbreiden naar andere communicatieplatformen zoals Slack en Teams. Ook ontwikkelen ze een eigen webapplicatie. Je kan als interviewkandidaat zelf kiezen of je antwoordt in spraakmemo’s of in getypte berichten.

‘We stimuleren mensen vooral om antwoord te geven in spraakopnames, want zo ontstaat er eerder een verdiepend gesprek’, vertelt Te Grotenhuis. ‘Een getypt antwoord is veel bedachtzamer en rationeler. Gesproken antwoorden zijn vaak uitgebreider, omdat mensen spontaner praten. Om verhalen op te halen, is het dus fijner om gesproken berichten te krijgen.’

tellet marktonderzoek software ai

Wie zitten erachter?

Oprichters Merik te Grotenhuis, Luc Maas, Greg Burke en Pim Verbij. Maas is de jonge hond die onder andere een jaar bij Uber werkte als accountmanager, Burke heeft de afgelopen tien jaar in het creatieve team van The Jamie Oliver Group gewerkt.

Verbij heeft eerder een startup gehad en meer dan vijftien jaar ervaring met end-to-end product development. Te Grotenhuis heeft ruim twintig jaar ervaring in kwalitatief marktonderzoek. Zijn onderzoeksbureau CG Research is verkocht aan de Noorse datapartij Norstat.

Wie zitten erop te wachten?

Volgens Te Grotenhuis zijn veel bedrijven het ‘surveyachtige’ zat. Ze willen écht weten wat er leeft onder hun doelgroep. In eerste instantie wil Tellet zich richten op insight professionals, marktonderzoekers en marketingbureaus. Ze werken momenteel samen met bedrijven zoals VodafoneZiggo en marktonderzoeksbureau Blauw Research.

Later zijn stakeholders zoals leveranciers of medewerkers wellicht ook een optie. ‘Eigenlijk alle partijen waar je feedback wilt verzamelen’, aldus Te Grotenhuis.

Tellet kiest nu nadrukkelijk voor bedrijven die het platform meerdere keren per jaar gebruiken. Later willen ze ook meer gaan samenwerken met partijen die sporadischer aan marktonderzoek doen. Maar dan moeten ze eerst goede demo’s hebben, vindt Te Grotenhuis.

‘De eerste fase is om te leren en validatie door te voeren. We hebben nu liever klanten die het platform vaker gebruiken, want het is fijn om nu veel directe feedback te krijgen van onze klanten.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wat is het verdienmodel van Tellet?

Er zijn twee betaalopties voor bedrijven: op basis van een aantal projecten (een abonnement) of op basis van een aantal deelnemers (een project). Bij een groter volume is een abonnement gunstig, dan krijg je er bijvoorbeeld ook meer mogelijkheden en gebruikers bij.

Hoever is Tellet?

Tellet heeft de functionaliteit voor het platform ontwikkeld, maar biedt het concept nog niet compleet aan als SaaS-oplossing. Oftewel: het kan nog niet zelfstandig uitgevoerd worden zonder hulp van Tellet-medewerkers.

Te Grotenhuis: ‘Die SaaS-oplossing in de vorm van een platform bouwen we samen met een Servisch development team. We willen dat je uiteindelijk op ons onderzoeksplatform meteen de omgeving voor je hebt waar je inlogt, mensen toevoegt en een vragenlijst voor je ziet. We hebben nu dus het proof of concept waar klanten mee werken, maar we moeten nog een aantal dingen automatiseren.’

Want als je hard wil groeien is het fijn als er volledige zelfservice is. Nu kunnen een paar honderd mensen per dag geïnterviewd worden, dat moeten er duizenden worden. ‘We zijn dus kleine stappen aan het toevoegen in dat proof of concept, zodat we uiteindelijk op grote schaal kunnen groeien.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Tellet is nu een ronde aan het afsluiten met angel investors. Er is al 275.000 euro opgehaald, uiteindelijk zal het zo’n 350.000 euro worden om het platform verder te ontwikkelen.

‘In principe is de laatste investeerder klaar om ja te zeggen, maar je weet nooit of iemand zich bedenkt en terugtrekt. Dus als iemand op basis van dit artikel wil aanhaken, dan is een belletje zeker welkom’, aldus Te Grotenhuis.

Lees ook deze artikelen over startups en financiering: