Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Streamingdienst Symphony wil de Netflix van de klassieke muziek worden

Veertien Nederlandse investeerders met een voorliefde voor klassieke muziek legden 6,5 miljoen euro neer voor de ontwikkeling van Symphony, de Netflix voor klassieke muziek. 'Ons streamingplatform maakt de wereld van Beethoven toegankelijk voor een wereldpubliek.'

symphony streaming platform
Symphony
Je leest nu: Streamingdienst Symphony wil de Netflix van de klassieke muziek worden

Wat is Symphony?

Het Amsterdamse Symphony is een nieuw streamingvideoplatform dat muziek van toporkesten toegankelijk maakt voor een wereldwijd publiek. De dienst sluit partnerovereenkomsten met bekende orkesten, die vier keer per jaar een avondvullend livestreamevenement verzorgen. Ook biedt Symphony een catalogus van eerder opgenomen concerten.

Mede-eigenaar José Evers: ‘De abonnee krijgt als het ware een stoel op de eerste rij, maar ook een ‘backstagepas’ voor verhalen achter de muziek en interviews met solisten en dirigenten.’

Symphony is niet de eerste speler die aast op een ‘Netflix-positie’ binnen de klassieke muziek. Toch meent de startup uniek te zijn. ‘Veel online streamingdiensten, zoals Digital Concert Hall, bieden slechts muziek van één orkest aan. Andere spelers richten zich op een breder kanaal dan alleen symfonische (opera- of kamer) muziek. Wij kiezen voor focus en besteden veel aandacht aan de verhalen achter de grote werken van Beethoven, Mahler en Vivaldi. Daarnaast knippen wij de concerten op, waardoor luisteraars in staat zijn hun favoriete delen te selecteren. Op basis van zo’n luisterprofiel stellen wij dan weer een playlist op.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wie zitten erachter?

Het idee komt van Rob Overman (64), voormalig orkestdirecteur en mediaondernemer. Twee jaar geleden vroeg hij Henk Bout (65) als zijn compagnon. Bout is oprichter van video-facilitair bedrijf United Broadcast Facilities en BeyondDutch, exploitant van streamingdiensten.

Het team werd compleet met de komst van José Evers (58), merkstrateeg en voormalig partner van reclamebureau XXS Amsterdam, en Bauke Freiburg (40), ontwikkelaar van streamingvideotechnologie. Inmiddels werken er zo’n dertig man bij de startup.

symphony streaming platform

Wie zitten erop te wachten?

Volgens Evers zijn er wereldwijd 500 miljoen mensen die aangeven dat zij van klassieke muziek houden. ‘Een groot deel van deze groep vindt het echter moeilijk om online nieuwe componisten en klassieke muziek te vinden. Een ander deel woont te ver van een concertzaal af om ook daadwerkelijk van deze muziek te kunnen genieten.’

Tegelijkertijd zoeken orkesten volgens Evers naar een online publiek. ‘Zij zijn in coronatijd gestart met streamen, maar vinden het moeilijk daar betaalde kijkers voor te krijgen. Een gemiddelde stream van een klassiek concert kost al snel tussen de 20.000 en 50.000 euro. Daar moet je heel wat online kaartjes voor verkopen. Wij brengen orkesten en klassiekemuziekfans samen op één platform. De helft van het inkomen van Symphony stroomt daarbij terug naar de orkesten.’

‘Tijdens de gesprekken met orkesten maakten wij steeds de vergelijking met de Champions League. Voordat dat als merk werd neergezet, moesten de clubs eigen sponsors werven en deals maken. De Champions League trok grote sponsors als Heineken en Sony aan en zorgde voor een veel groter mediabereik. Dat is precies wat wij met Symphony ook doen.’

Inmiddels zijn de volgende orkesten aangesloten: het Concertgebouworkest, London Symphony Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Orchestre symphonique de Montréal, Czech Philharmonic, The Cleveland Orchestra, Tonhalle Orchester Zürich en het Budapest Festival Orchestra. Dit najaar volgen er meer namen.

Hoever is Symphony?

Op 24 september ging Symphony live in Nederland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en Australië. Begin 2023 staan Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk op de lijst, daarna volgen landen als Korea, Japan en Mexico, waar klassieke muziek erg groot is.

Wat is het verdienmodel?

‘Het idee is simpel. De kosten voor de abonnee bedragen 9,95 euro per maand. Trek daar de marketing, personeelskosten en inkomsten voor de concerten af en je komt op een winstbedrag.’

Het break-even punt komt echter pas in de toekomst. Dat heeft volgens Evers alles te maken met marketing. ‘Op dit moment gaan al onze inkomsten direct naar marketing. Dat is nodig om Symphony op de kaart te zetten. Wij verwachten dat daar in 2024 verandering in komt.’

Nog geld nodig?

In juli vorig jaar zocht Symphony naar kapitaal. Binnen een half jaar vond de startup veertien investeerders, die samen 3,5 miljoen euro bij elkaar legden. In een tweede investeringsronde kwam daar nog eens 3 miljoen bij. De ondernemers/investeerders willen anoniem blijven.

Lees meer over startups: