Wat is Snack with Benefits?
Een groentesnack in een krokant jasje, bestemd om vanuit de diepvries via de frituur, oven of Airfryer op je bord te belanden. Tot nu toe biedt het nieuwe snackmerk keuze uit hapjes met bloemkool (Cauliflower Power), maïs (Mais Ribs) en oesterzwammen (Funky Fungi).
De groentesnacks zijn bedoeld voor de momenten waarop we vaak bitterballen of vlammetjes snaaien. Maar naar trucs om ‘net echte’ vleesvervangers te ontwikkelen grijpt de startup niet. Groenten zijn lekker zat.
‘Wij zijn geen alternatief voor vlees in de zin dat we een kopie ervan maken. We brengen iets heel nieuws. Daarom zijn we geschikt voor iedereen, ook voor mensen die niet per se minder vlees willen eten’, zegt medeoprichter Margje Pijpker. ‘Als je gaat praten over vleesvervangers gooi je voor veel mensen de deur dicht.’
En gezonder? ‘Nee, het is een gefrituurde snack, dus we blijven weg van gezondheidsclaims. Maar het blijven natuurlijk wel groenten, dus wat dat betreft is het gezonder dan een vleessnack’.
Snack with Benefits is wel verantwoorder dan andere snacks in het diepvriesvak. De startup van Pijpker houdt de voedselketen kort door zijn groenten met zo min mogelijk omwegen lokaal te betrekken en zet bovendien in op het ‘redden’ van groenten. De maiskolven voor de Ribs zouden als ‘ondermaats’ worden doorgedraaid.
Het krokante laagje om de snacks is helemaal briljant. Het zijn verkruimelde chips die een chipfabrikant anders naar de vuilverbrander zou rijden. ‘Die gooit per dag 100 kilo weg. We hebben onze machine in zijn fabriek gezet, dus we kunnen voorlopig vooruit.’
Lees ook: Deze 10 plantaardige startups vegen de dierlijke eiwitten van je bord
Wie zitten erachter?
Het idee voor Snack with Benefits ontstond in 2020 letterlijk achter de keukentafel, waar Pijpker samen met haar vriend Renco Schipper een etentje planden met vrienden. ‘We dachten: gefrituurde kip, maar er kwam ook iemand die vegan is. Toen zijn we aan de slag gegaan met bloemkool en dat viel enorm in de smaak. Toen dachten we: Nederland heeft zoveel groenten, daar valt meer mee te doen.’
Beiden deden de hotelschool en hebben een horeca-achtergrond, waarbij Schipper de meeste tijd letterlijk in de keuken doorbracht en foodconcepten ontwikkelde in dienst van onder andere horeca-uitbater HMS Host. Daar werkte Pijpker ook een tijd, maar ze had ook banen buiten de horeca. En begon haar carrière zelfs bij de plaatselijke slagerij in het Friese Hallum. ‘Daar heb ik de liefde geleerd voor een ambachtelijk en lokaal product.’
De partners begonnen hun bedrijf naast hun betaalde baan, maar Snack with Benefits kreeg zó snel vaart – ondanks de horeca-lockdowns – dat ze inmiddels fulltime ermee aan de slag zijn en hun eerste werknemer hebben aangenomen. ‘We kunnen nu dus niet meer terug’, lacht Pijpker.
Wie zitten erop te wachten?
‘Iedereen die dol is op eten maar zich ook verantwoordelijk voelt voor de wereld’, zegt Pijpker, die zelf, net als haar doelgroep, flexitariër is.
Met hun groentesnacks richtten Pijpker en Schipper zich in de eerste instantie op vertrouwd kanaal: de foodservice. Cateraars en restaurantketens die behoefte hebben om iets nieuws op de kaart te zetten. Inclusief een verhaal met een groen en gezond randje. ‘Vlak nadat we begonnen, sloeg corona toe. Dus toen ging de omzet direct naar nul en hebben we ons versneld gericht op de retail.’
De retail, dat zijn de supermarkten waar de consument de Cauliflower Power en Mais Ribs tussen de kroketten, bitterballen en loempia’s zal vinden. Nogmaals: ze zijn vegan en dat staat ook op de verpakking, maar Pijpker wil daar niet te veel nadruk op leggen. ‘Met de mensen die vegan zijn, gaan we de eiwittransitie niet winnen. De mensen buiten de Randstad moeten we ook meekrijgen.’
Lees ook: De plantaardige revolutie heeft perfect smakende vervangers nodig, en vooral coole merken
Hoever is Snack with Benefits?
De startup heeft nu drie producten, en daarvoor moesten de oprichters telkens een nieuwe keten smeden. Want welke boer verbouwt nog mais die geschikt – en toegelaten – is voor iets anders dan veevoer? Snack with Benefits vond ze, maar toen was het nog een hels karwei om de kolfjes machinaal in ribbetjes te snijden. De oesterzwammen voor de Funky Fungi hoeven maar 10 kilometer af te leggen, dat is daar vooral de winst.
Nieuwe varianten liggen al klaar, want Schipper zit als productontwikkelaar niet stil. ‘Maar we hebben nu drie producten met elk een eigen keten en we gaan als een raket. We groeien hard, maar gecontroleerd. Dit jaar versterken we het fundament onder ons merk, volgend jaar gaan we onder meer iets nieuws doen met uien. Wel komen er nog dit jaar sauzen die restaurants bij de snacks kunnen serveren. We serveerden ze al op beurzen en daar sloegen ze enorm aan.’
Die raket staat voor 2.700 procent groei over 2022, en dit jaar een omzetdoel van 1,5 miljoen euro. Helemaal niet gek voor een startup die pas anderhalf jaar op de markt is. Behalve in tegen de 400 restaurants liggen de snacks in de vriezer bij Crisp en 400 Albert Heijns.
Dat laatste is best een stoer verhaal. ‘We hebben retail een tijd afgehouden, omdat dat veel aandacht vergt en voor ons nieuw terrein is. Toen Albert Heijn ons vroeg, zeiden we aanvankelijk: we zijn er nog niet klaar voor. Maar de categoriemanager belde een paar weken later weer, en toen nog eens: het was nu of nooit.’
Waar de vleesvervangers in de koeling elkaar verdringen, lijkt er in de diepvries nog voldoende plek voor vernieuwende snacks, heeft Pijpker ervaren. ‘Albert Heijn voelt ook: we moeten veranderen en daar hebben we ook kleine partijen voor nodig, die niet de rotatiequota van Mora halen.’
Lees ook: 5 tips om met je product in de schappen van de supermarkt te komen
Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Wat is het verdienmodel van Snack with benefits?
Snack with Benefits levert aan bedrijven nog vaak als white label: het merk komt doorgaans niet letterlijk op de kaart te staan. ‘Maar we willen dat ook in de b2b mensen naar ons gaan vragen.’
Bij Albert Heijn liggen de snacks in het vriesvak voor 3,69 tot 4,49 euro in doosjes van 300 gram. Het groentesnackmerk haalt nu nog 20 procent van zijn omzet uit de retail, dat moet groeien naar 40 procent.
Interessant: de sauzen worden straks geleverd op abonnementsbasis. Net zoals Heineken de inventaris van je kroeg regelt, zorgt Snack with Benefits dus voor de finishing touch bij zijn happen.
Nog geld nodig?
Pijpker en Schipper begonnen met eigen geld en bijdragen van een paar angels, van wie Maartje Nelissen, oprichter van The Food Line-Up de bekendste is voor MT/Sprout. ‘We houden de contacten warm met investeerders, maar we zijn al winstgevend en gaan al heel hard. Daar zijn we best trots op.’
Lees meer over startups en financiering:
- Is een startup beginnen alleen voor de rijken?
- Investeer meer in vrouwelijke ondernemers: het levert meer rendement op
- 7 tips om financiering bij ‘rotbanken’ los te krijgen