Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Naar PSV of Lowlands? Rij samen erheen via Slinger: ‘We besparen tienduizenden lege autostoelen’

Vanavond naar PSV of morgen naar Lowlands? Rij samen met andere bezoekers, zo stelt white label-oplossing Slinger voor. Het platform van Marvin Pupping en Mark de Vries staat pas elf maanden live, toch is Slinger al actief in zes landen en zijn de KNVB, MOJO en Ziggo Dome fan.

marvin pupping slinger carpool
Marvin Pupping, een van de oprichters van carpooloplossing Slinger.

Wat doet Slinger?

Het klinkt kinderlijk eenvoudig: Slinger zorgt ervoor dat bezoekers van grote evenementen met elkaar mee kunnen rijden. Pupping: ‘Samen rijden is niet alleen goed voor het klimaat, maar zo’n rit gedeeld met iemand die naar hetzelfde evenement gaat, kan ook nog eens heel leuk, leerzaam of gezellig zijn. Je deelt dezelfde passie voor een voetbalclub, artiest of festival. Dat is waarschijnlijk een goede voedingsbodem om een leuk gesprek te hebben.’

Slinger creëerde een platform waarop klanten een widget kunnen aanmaken in hun eigen huisstijl en met hun eigen fotografie, zodat die matcht bij hun website. Pupping: ‘Als die widget af is, kopiëren ze hem met één regel code op hun eigen website. Vaak op verschillende pagina’s, zoals een vervoerpagina of de homepage.’

Binnen de widget kunnen bezoekers of een rit aanbieden, of een rit boeken bij een andere bezoeker die vanuit dezelfde plek naar het evenement gaat rijden. De ondernemer legt uit: ‘Ridesharing- of carpool-platformen bestaan natuurlijk al. Zij zitten op het functionele: de praktische kostenbesparing. Wij denken vanuit de eindbestemming, de fanbeleving. Over het algemeen opereren andere oplossingen vanuit hun eigen merk en organisatie. De eenvoud van ons white label-product is in die zin uniek.’

Wie zitten erachter?

Marvin Pupping komt zelf uit de wereld van de sportsponsoring: ‘Ik heb diverse sportorganisaties geadviseerd, daar kwam telkens weer naar voren dat ze méér wilden werken aan duurzaamheid.’

Het idee voor Slinger werd geboren en al snel vroeg de ondernemer Mark de Vries erbij als co-founder. Pupping: ‘Hij is sterk in het uiteenzetten van de architectuur van het platform en is een hands-on developer. We hebben samen het platform gebouwd om te testen of het überhaupt zou gaan werken. Vervolgens zijn we met de Johan Cruijff ArenA een samenwerking aangegaan om verder te innoveren.’

Wie zitten op Slinger te wachten?

Volgens Slinger wordt 60 tot 85 procent van de CO2-emissies van grote evenementen veroorzaakt door transport. De potentiële besparing is dus ook groot voor organisaties.

Pupping: ‘De auto’s die naar een evenement gaan zijn gemiddeld maar voor 50 procent gevuld. Het is dus een no-brainer dat je in dat geval duizenden en in sommige gevallen tienduizenden lege autostoelen kunt besparen. Vanuit het hele land zijn er mensen die naar dezelfde plek toe rijden en vervolgens weer naar huis gaan. Daarnaast worden uitjes steeds duurder voor consumenten. Dit is een leuke manier om kosten te beperken.’

Wat is het verdienmodel?

‘We werken met abonnementen en afhankelijk van hoeveel evenementen je in jouw widget zet, zit daar een prijs per maand aan’, legt Pupping uit. Het goedkoopste abonnement is 89,95 euro per maand, het duurste 199,95 euro per maand. De periode is afhankelijk van de wensen van de klant.

En zo komt het erop neer dat een festival als Lowlands 449,75 euro per seizoen betaalt. Pupping: ‘Ja. Festivals kopen gemiddeld de tool voor vijf maanden in, omdat ze hem niet het hele jaar nodig hebben. Maar we werken ook voor 20 van de 34 betaaldvoetbalclubs in Nederland, zoals Feyenoord en PSV. Zij kopen weer een heel seizoen in. Heb je het over Lowlands, dan is MOJO onze klant en met hen doen we al hun grote festivals. Zijn het écht grote organisaties die meerdere widgets inzetten over een langere periode, dan hangen daar weer andere prijzen aan. Maar, in de basis is het een maandabonnement.’

Mocht dit als ‘betaalbaar’ in de oren klinken: dat is het ook, volgens de ondernemer. ‘Dat heeft twee redenen: we willen snel schalen. Dat is niet alleen financieel gedreven, we vinden ook dat we snel impact moeten maken. Als je nu kijkt wat voor opties er zijn om fantransport te minimaliseren: dat is er bijna niet. Hoe sneller organisaties ingrijpen, hoe beter voor het klimaat.’

Daarbij is Slinger ook een self-serving system: ‘Klanten kunnen gewoon naar slinger.to toegaan, zelf inloggen, hun widget maken en de code kopiëren. Over het algemeen kan dat in vijf minuten. Daar is weinig betrokkenheid vanuit ons voor nodig.’

De data van klanten is goed beschermd en geen verdienmodel, benadrukt Pupping. Wel maakt zijn startup dashboards waarin klanten inzicht krijgen in hoeveel CO2 ze al hebben bespaard en waar het autoverkeer vandaan komt. ‘Dat is nu over het algemeen een black box voor onze klanten.’

Hoever is Slinger?

‘We zijn elf maanden geleden live gegaan, dus we kijken nu tegen ons tweede festivalseizoen aan. Inmiddels hebben we meer dan 70 klanten verworven met 95 widgets, grote namen als de KNVB, NOC-NSF, de wandelbond, triathlonbond, die 20 professionele voetbalclubs… Daarnaast richten we ons op muziek, denk aan de Ziggo Dome, de Johan Cruijff ArenA als muzieklocatie of MOJO.’

Vanuit daar ziet Slinger een nieuwe vraag ontstaan: ‘Mensen komen ons tegen op festivals en organiseren bijvoorbeeld zelf een beurs.’ Zo krijgt Slinger nu steeds meer klanten uit de congreswereld. Pupping: ‘We zijn begonnen bij sport en muziek, maar er is een veel bredere toepassing mogelijk. Ook vanuit het buitenland krijgen we steeds meer aanvragen. Zo kwam het grootste festival van Europa uit zichzelf naar ons toe.’

Nog geld nodig?

‘We willen echt een beweging op gang brengen,’ vertelt de ondernemer. ‘We zien dat de groei sneller zou kunnen. Het platform is goed doorontwikkeld, gemaakt om te schalen, met supervette features. De klanten zijn blij, aan de achterkant loopt alles steady: tijd voor onze eerste fundingronde. We zijn op zoek naar 500.000 euro groeigeld.’

Op het wensenlijstje: een investeerder ‘met het hart op de goede plek als het om klimaat gaat’. Hij vult aan: ‘Het moet wel gaan over de impact die wij kunnen maken als organisatie. Dat element moet hand in hand gaan met het financiële stuk.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Pupping was naar eigen zeggen verrast toen onlangs een Amerikaanse investeerder zich aandiende. ‘Die was uit zichzelf bij ons terechtgekomen. Dat had ik niet zien aankomen. Daardoor voel je dat het bedrijf potentie heeft. Er lopen dus wat gesprekken, maar die zijn verkennend.’

Met het geld wil Slinger in Nederland de branches gaan verbreden en in het buitenland actiever de markt opgaan met een focus op muziek- en sportorganisaties. Waar de ondernemer over een paar jaar staat? ‘Ik zou het te gek vinden als ik iemand een slinger kan geven naar Coachella, haha.’

Lees ook deze artikelen over startups en financiering: