Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Inkopen met impact: ‘Voor ons zijn sociale ondernemers een bron van inspiratie’

Inkopen met impact blijkt in de praktijk toch nog op obstakels te knallen. Hoe vind je die sociale ondernemers? Hoe krijg je de inkopers aan boord? SAP en Bamboovement delen tips en ervaringen.

duurzaam inkopen impact
Foto: Getty Images

Je werkt als inkoper voor een groot internationaal bedrijf. Wat vertel je liever aan je partner of je kinderen wanneer je thuiskomt van je werk? Dat je een paar euro’s hebt bespaard voor een multinational? Of dat je hebt meegeholpen om tonnen minder plastic in zee te laten dumpen?

Het lijkt een no-brainer om als multinational de krachten te bundelen met een impact-onderneming. Maar inkopen met impact heeft nog wel een duwtje in de rug nodig. Dat blijkt ook uit twee getuigenissen op het Social Enterprise World Forum.

Joshua Van den Hurk, oprichter van Bamboovement, en Mo Yusuf, global head of solution advisory van SAP, vertellen over de dagelijkse praktijk. Voor beiden geldt: de aanhouder wint.

Inkopen met impact bij KLM

Joshua van den Hurk begint vijf jaar geleden met zijn startup, vers van de universiteit, zonder enige kennis van zakendoen. Hij wil heel wat producten in de badkamer plasticvrij maken, vooral in de toeristische sector. ‘Mijn idee was om het meteen groots aan te pakken. Daarvoor had ik toegang nodig tot de bedrijven die wereldwijd actief zijn.’

‘Ik zag dat ik bij luchtvaartmaatschappijen veel impact kon maken. KLM was mijn eerste keuze, daarna zou de rest wel volgen. Het was niet gemakkelijk om binnen te komen, maar er waren wel raakpunten. KLM focust bijvoorbeeld veel op Nederlandse merken.’

Om een inkoper te overtuigen, is dat al een aardig begin. Ook duurzaamheid is een raakpunt. ‘Je eerste manier van denken als ondernemer is dat je een product hebt gemaakt dat heel waardevol is. Met dat standpunt ga je de besprekingen in.’

Maar als je grote klanten wil, dan moet je vanuit hun standpunt gaan denken, voegt hij eraan toe. ‘Je moet je mindset veranderen. Wat is belangrijk voor hen? Hoe help jij een groot bedrijf om zijn doelen te bereiken?’

Lees ook: ‘De sociale ondernemer is een witte man die iets goeds voor de wereld wil doen’

Denk vanuit de klant

Van den Hurk zorgt voor de nodige analyses van de levenscyclus van een plastic en een bamboe tandenborstel. ‘Het verschil in CO2-uitstoot tussen de twee was 50 procent. Daarmee maak je het onderscheid tastbaar voor inkopers.’

Maar er is meer. Hij bezoekt verschillende luchtvaartshows, spreekt met veel mensen uit de industrie. ‘Dat gaf me inzichten waar ik eerder niet aan had gedacht. Aan boord van een vliegtuig doen ze alles om minder gewicht te hebben. Daarmee sparen ze brandstof uit.’

‘Onze bamboe tandenborstels zijn lichter dan plastic tandenborstels. We leggen dit nu ook voor aan luchtvaartmaatschappijen. Dit is nog een extra reden om onze producten te kopen. Je moet dus zoveel mogelijk informatie verzamelen, jezelf in de industrie smijten, zodat je weet hoe je je businesscase kan presenteren.’

Bamboovement heeft inmiddels 340.000 bamboe tandenborstels aan KLM geleverd. Luchtvaartmaatschappijen zijn vandaag de grootste klant. De focus op de schade die plastic afval aanricht, helpt de business ook wel. ‘Plastic afval wordt steeds meer verboden. Nu hoef ik geen inkopers meer te overtuigen. Ze zijn al klaar om mijn producten te zien.’

Inspiratie voor SAP

SAP is sinds 2010 actief in sociaal ondernemen. Het softwarebedrijf is ook betrokken bij heel wat netwerken die sociaal ondernemerschap ondersteunen. De laatste paar jaar zet SAP ook de eigen transactiekanalen in voor sociale ondernemers.

Natuurlijk stuit je in zo’n proces op hardnekkige mythes. Sociale impactbedrijven zijn te duur, de kwaliteit die ze leveren is ondermaats en ze zijn te klein om aan multinationals te kunnen leveren.

Bij SAP willen ze juist het tegendeel bewijzen. ‘Voor ons zijn sociale ondernemingen niet alleen een voorbeeld, maar ook een bron van inspiratie’, zegt Mo Yusuf. ‘Ze laten zien hoe je mensen, winst en de planeet in evenwicht kunt houden.’

Lees ook: Waarom IKEA investeert in sociale ondernemers

4,9 biljoen aan transacties

‘Het is zakelijk dus heel zinvol om te investeren in social procurement. Dat is het ook voor onze klanten en voor de wereld. Met sociale ondernemers willen we een veerkrachtige supply chain creëren.’

‘Door ons platform ook te openen voor sociale ondernemers maken we het bovendien inclusiever. We bouwen bovendien meer betrokkenheid op bij onze medewerkers. Het werken met sociale ondernemers op het terrein is een verrijking voor ze.’

‘Het voordeel voor ons is dat ze zich beter met onze strategie en onze visie kunnen identificeren. Dat scheelt ook in het verloop van personeel.’

Het platform waar Yusuf het over heeft, is het SAP Business Network, voorheen beter bekend als Ariba. Via dit b2b-netwerk wordt 4,9 biljoen dollar aan transacties verhandeld. SAP wil tegen 2025 vijf procent van die koopkracht naar sociale ondernemingen doorsluizen.

Nieuw netwerk

Een nieuw Europees initiatief is net gelanceerd: Buy Social Europe B2B. Dit is een consortium van 23 partners die samen gaan werken om sociale ondernemers gemakkelijker toegang te geven tot bedrijven in 17 Europese landen.

Social Enterprise NL runt onder meer het platform Buy Social Market waar sociale ondernemingen hun diensten en producten aanbieden. Zo is het voor inkopers een stuk eenvoudiger om een match te vinden.

Blokkades verwijderen

‘We zijn bezig om de blokkades op dit platform weg te halen voor sociale ondernemers. Een voorbeeld hiervan is het identificeren van kopers en verkopers die dezelfde doelen en waarden delen. We willen zorgen voor een gemakkelijkere connectie, zodat ze elkaar kunnen vinden en samenwerken.’

Yusuf vertelt kort over de samenwerking met WEConnect International. Deze non-profit houdt een register bij van bedrijven die gerund worden door vrouwen. Daarmee samenwerken is bijvoorbeeld interessant voor bedrijven die meer diversiteit op de werkvloer willen steunen

Via het SAP Business Network kunnen inkopers gemakkelijker bestellingen plaatsen bij deze bedrijven. ‘Ik heb nog nooit van een bedrijf gehoord dat niet wil investeren in diversiteit. Dit is een win-win voor beide kanten.’

Multinationals opleiden

Hij vindt het nu vooral belangrijk om meer tijd te investeren in het ‘opleiden van de corporates’. Ze moeten leren begrijpen hoe sociale ondernemers hen kunnen helpen met het behalen van specifieke doelen, ESG, inclusie en meer. En dit geldt voor de hele waardeketen, benadrukt Yusuf.

Als bedrijven op grote schaal gaan samenwerken met sociale ondernemingen, dan wordt pas echt een deuk in een pakje boter geslagen. BCG en Yunus Social Business schatten deze markt in een rapport op 500 miljard dollar. Maar de echte winst wordt natuurlijk gemaakt met al die positieve impact.

Lees ook: Investeer die fossiele subsidies in impact-ondernemers