Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze vader gaat met Nimbel de ‘Bugaboo onder de draagzakken’ sharefunden

Stefan van Cleef heeft met Nimbel Carrier een kinderdraagzak ontworpen die praktischer en vooral comfortabeler is dan alles wat er tot nu toe op de markt was. Nu start hij een sharefundingcampagne om door te groeien met wat weleens de Bugaboo onder de draagzakken kan worden.

nimbel draagzak baby stefan van cleef
Stefan van Cleef (rechts) met de Nimbel, een innovatieve draagzak voor baby's. Foto: Nimbel

Wat is Nimbel?

Een draagzak voor baby’s die je zowel op je buik als rug kunt dragen zónder rug-, nek- of schouderklachten. Dat is de belofte van ontwerper en medeoprichter Stefan van Cleef. Die kan hij doen dankzij een beugel die hij Exoframe heeft gedoopt. ‘Je voelt meteen dat het volledige gewicht van je kind op je heup drukt, en dat maakt hem comfortabeler dan alles wat tot nu toe op de markt te vinden is.’

Dat neongele Exoframe onderscheidt de Nimbel Carrier visueel van de Stokkes, Ergobaby’s en BabyBjörns die nu nog de bekendste betere draagzakken leveren. Bovendien kan de draagzak kinderen tot 25 kilo aan – tot een jaar of 2,5 à 3 dus – en zet je je kleine er handig en veilig in. In het verleden moest je met één hand je spartelende nageslacht optillen om met de andere hand een draagzak dicht te klikken of gespen. ‘Maar de Nimbel staat als een soort bakje klaar onder de baby en zo heb je twee handen vrij voor je kind. Heel veilig.’

Duurzaam is de Nimbel ook. ‘Dat is tegenwoordig een hygiënefactor. Hij is ontworpen om drie gezinnen ofwel zeker zes tot acht kinderen mee te gaan. Alle onderdelen zijn te vervangen en zijn deels uit gerecycled materiaal gemaakt. Bovendien is alles van monomateriaal: geen gemengde vezels bijvoorbeeld, zodat alles makkelijk mee kan in de keten van materiaalstromen.’

Wie zit erachter?

Van Cleef is industrieel ontwerper (en vader van twee), maar het idee voor een draagzak kwam tot hem via een bekende startupondernemer: Eline van Beest, die zelf furore maakte met haar medtech-startup Nightbalance en samen met investeerder Anouar Noudari Van Cleef benaderde. Volgens hen konden de draagzakken van nu verbeterd worden. ‘Eline en ik kennen elkaar van onze studie in Delft. Ik had mijn bedrijf verkocht en was aan het freelancen, maar dit was een idee waar ik mijn tanden wel in wilde zetten.’

Al in 2020 haalde Van Cleef andere productontwerpers en ingenieurs (IO’ers) uit zijn netwerk bij elkaar. En dan treft het dat Nederland nogal een naam heeft in, laten we zeggen, de kindermobiliteit: Bugaboo, Joolz, Maxi-Cosi, Yepp: noem een Dutch Design-succes en Nimbel-mensen hebben er ervaring opgedaan. ‘We hebben echt veel kennis binnen kunnen halen. Voormalig Bugaboo-directeur Mieke Veldhuis is ook adviseur en investeerder.’

nimbel draagzak baby

Wie zitten te wachten op Nimbel?

Jonge ouders die hun kleine graag willen dragen in plaats van altijd in de kinderwagen te vervoeren of er überhaupt graag op uitgaan. Maar dan wel zonder pijn of gedoe. ‘Elke ouder weet wat je moet doen als je baby huilt en troost nodig heeft: je pakt hem op en draagt hem rond. Maar juist in de periode waarin je al slaap tekortkomt, kun je snel pijn en klachten krijgen door het gewicht.’

Fun fact: Eline van Beest heeft as we speak veel plezier van haar eigen Nimbel, laat ze weten. ‘Heeft Stefan echt goed gedaan.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wat is het verdienmodel?

De Nimbel heeft een prijs van 379 euro. Dat doet weer aan Bugaboo denken: Max Barenbrug maakte met zijn iconische ontwerp zó’n enorme sprong in design en gebruiksgemak, dat hij met zijn kinderwagen een compleet nieuw prijssegment aanboorde.

Voor ergonomische draagzakken geldt nu ook: de premium merken zijn er voor 150 tot maximaal 280 euro en Van Cleef zit daar nog een eind boven. Vooral dankzij zijn functionele eigenschappen, en die zijn door het knalgele exoframe goed te herkennen. ‘Hij onderscheidt zich echt door de manier waarop hij werkt: zonder dat het gewicht op de schouderbanden rust.’

Overigens is de Nimbel ook al te huur bij babyspullenservice Tiny Library.

Hoever is Nimbel?

Na drie jaar ontwerpen, testen en alle vereiste goedkeuringen te hebben verzameld, kon Van Cleef zijn draagzak afgelopen september presenteren. Op een belangrijke beurs voor de babybranche kreeg hij meteen volop aandacht, en meerdere nominaties voor innovatieprijzen zijn ook al binnen. De productie bracht Nimbel onder bij een bedrijf in het Chinese Shenzhen waar meer Nederlandse fabrikanten van kinderspullen zaken mee doen. ‘Een klein familiebedrijf waar de kwaliteit echt superhoog is.’

De online verkoop van de Nimbels begint al lekker te lopen. Hij ligt ook in drie winkels, maar dat aantal moet rap omhoog, stelt Van Cleef. ‘Dat is toch voor veel mensen nog de plek waar je je eerste babyspullen aanschaft en ook wilt uitproberen. We zijn al in gesprek, ook in het buitenland, met retailers en distributeurs zodat we snel landelijke dekking hebben, en vervolgens in de Duitsland en de andere DACH-landen verkrijgbaar zijn.’

Marketing werkt bij dit soort producten het allerbest via word of mouth: ‘Je laat je adviseren door je broer of zus, of goede vrienden. Maar we hebben ook al verschillende bekende Nederlanders enthousiast gekregen om de Nimbel te testen en gebruiken.’

Voor Van Cleef staat voor 2024 op zijn lijstje: zijn team uitbreiden met commerciële functies en een ceo, aan het eind van het jaar ook de verkoop in Zweden van de grond krijgen en misschien ook al in Engeland. ‘Op de langere termijn willen we meer producten brengen rond kinderen en reizen. Niet direct iets met wielen. Maar als je ziet wat je allemaal in je auto moet proppen om op reis te gaan, dat kan best makkelijker en efficiënter.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Van Cleef heeft, mede dankzij de medeoprichters van zijn startup, een prima netwerk van angel-investeerders om zich heen. Behalve de al genoemde ondernemers en Bugaboo-directeur zijn dat onder anderen Jasper de Rooij (oprichter Simpel) en Friedwart Barfod (Tendris), daarnaast is Nimbel-cmo Steven Tol ook ingestapt als compagnon.

Alles bij elkaar zit er tot nu toe 2 miljoen euro in de draagzak, maar de volgende stap is een sharefunding die deze week is gestart en waarmee Van Cleef 9 ton wil ophalen. ‘Enerzijds omdat kapitaal ophalen bij venturecapitalbedrijven echt anders is dan twee jaar geleden en er niet zo gek veel zijn die in consumentenproducten stappen. Maar belangrijker is nog wel dat we nu een community van ambassadeurs willen bouwen. Word of mouth is de sterkste marketing in deze categorie.’

Lees ook deze artikelen over startups en financiering: