Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Met Lleverage.ai kunnen bedrijven makkelijk AI inzetten: ‘Als je het kunt tekenen, automatiseren wij het’

Lleverage.ai wil Europa veroveren met AI-automatisering zonder developers. De Amsterdamse startup haalde al 5 miljoen euro op en belooft: wie een proces kan tekenen, kan het ook automatiseren met kunstmatige intelligentie.

lleverage.ai lennard kooy badr eddial tim beyer tom van wees
Vlnr: Lennard Kooy (ceo), Badr Eddial (cto), Tim Beyer (coo) en Tom van Wees (cco).

1. Wat is Lleverage.ai?

Lleverage.ai is een platform voor bedrijven om processen te automatiseren met kunstmatige intelligentie. Het richt zich op back-office processen zoals het verwerken van orders, facturen en technische ondersteuning. Het bijzondere aan Lleverage is dat gebruikers geen technische kennis nodig hebben – ze kunnen in gewone taal beschrijven wat ze willen automatiseren.

‘We maken een platform voor bedrijven om proces te automatiseren met AI’, legt oprichter en ceo Lennard Kooy uit. ‘Onze filosofie is: als jij het proces kunt uittekenen, dan kunnen wij het automatiseren. We maken de interface zo simpel dat je er gewoon tegen kunt praten en dat hij dan automatisch de automatisering voor je bouwt.’

Het platform noemt dit ‘vibe automation’ – automatisering die werkt via natuurlijke taal, waarbij processen direct visueel zichtbaar worden gemaakt. Lleverage heeft meer dan 2000 integraties met populaire businesstools zoals Google Suite, Microsoft, HubSpot en Slack.

Een praktijkvoorbeeld: een groothandel krijgt dagelijks honderden orders via mail of telefoon. Werknemers moeten deze handmatig invoeren in het systeem. Lleverage automatiseert dit proces volledig – van binnenkomende bestelling tot registratie in het ERP-systeem, zonder dat er een developer aan te pas komt.

Lees ook: ‘AI kan al een heleboel van wat wij typisch menselijk vinden’

2. Wie zitten erachter?

Lleverage is opgericht in 2024 door vier Nederlandse ondernemers: Lennard Kooy, Badr Eddial, Tim Beyer en Tom van Wees. Het kwartet brengt complementaire expertise mee uit verschillende sectoren.

Kooy (36) is ceo. Hij verkocht eerder Storyteq, een marketingtechnologie-bedrijf waar hij zeven jaar aan het hoofd stond. Daar deed hij ervaring op met AI-toepassingen, wat de inspiratie vormde voor Lleverage.

‘We hadden genoeg ontwikkelaars rondlopen, maar het bleek moeilijk om AI er echt effectief mee in te zetten – zowel intern als in ons product’, zegt Kooy. Na zijn vertrek bij Storyteq besloot hij zich met zijn cto Badr Eddial op dit probleem te storten. Eddial is nu ook weer technisch hoofd van Lleverage.

Startups to Watch

Iedere maand lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup to Watch dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups to Watch terug »

tmf group

De reeks is mede mogelijk gemaakt door TMF Group, internationaal dienstverlener van bedrijfsadministratie. TMF Group helpt scaleups met HR & Payroll, Entity management en Accounting & Tax administratie.

Beyer en Van Wees haakten later aan bij Lleverage. Beyer is chief operational officer en brengt internationale schaalervaring mee van zijn tijd bij Sana Commerce, dat een software-oplossing ontwikkelt voor het bouwen van webshops. Beyer was eerst operationeel directeur en werd later ceo voor Noord-Amerika bij het Rotterdamse bedrijf.

‘Tim is mij eigenlijk aangereikt’, vertelt Kooy. ‘Ik zit in een WhatsApp-groep met ceo’s van SaaS-bedrijven. De ceo van Sana Commerce zei tegen mij: mijn coo komt terug uit Amerika en gaat stoppen. En hij zoekt wat nieuws.’

Van Wees en Kooy kennen elkaar al langer. De twee woonden in hetzelfde huis tijdens hun studententijd in Rotterdam. En ze waren beiden betrokken bij SaaS-financieringsplatform Requr, dat begin 2022 werd gekocht door fintechbedrijf Levenue.

3. Wie zitten er op Lleverage.ai te wachten?

Lleverage richt zich op twee hoofdgroepen: bedrijven die AI-features willen bouwen voor hun eigen producten, en het midden- en kleinbedrijf (mkb) dat bedrijfsprocessen wil automatiseren. Klanten zijn onder meer softwarebedrijf Visma, houthandel Koninklijke Dekker en verzekeringsautomatiseerder CCS.

Deze bedrijven hebben complete processen geautomatiseerd, van het verwerken van marktonderzoeksdata tot het analyseren van documenten voor due diligence bij overnames.

‘Bij techbedrijven is het vaak simpel: we komen langs, doen een workshop en trainen de gebruikers’, beschrijft Kooy de aanpak voor techklanten. Voor mkb-bedrijven biedt Lleverage meer begeleiding: ‘Dan hebben we een ander pakket waarbij we echt meedenken.’

Kooy heeft een duidelijke voorkeur voor het mkb-segment: ‘Koninklijke Dekker vind ik bijvoorbeeld een geweldige klant. Bij dat soort mkb-bedrijven zijn nog veel processen handmatig of in Excel, waardoor je met AI in een keer enorm veel kan automatiseren.’

Bovendien werk je direct met de eigenaar of directeur, in plaats van met anonieme medewerkers bij grote corporates. ‘Het liefst heb ik dat soort bedrijven, waar je echt een connectie hebt met de mensen die je helpt.’

4. Wat is het verdienmodel?

Lleverage hanteert verschillende prijsmodellen afhankelijk van het type klant. Voor gebruikers die de dienst willen proberen is er een gratis versie beschikbaar. Het eerste betaalde abonnement kost 75 euro per maand (of 750 euro per jaar) en biedt toegang tot het platform plus ondersteuning. Wie meer wil doen, betaalt 750 euro per maand. En enterprise-klanten krijgen een aanbod op maat.

lleverage ai pricing

Tienduizenden mensen hebben een account aangemaakt bij Lleverage, aldus Kooy. Een klein deel daarvan heeft zijn creditcardgegevens ingevuld en betaalt. ‘Dat zijn vooral Amerikanen. Die vinden het wel leuk om zo’n nieuw product te testen.’

Verder heeft het bedrijf zo’n veertig grotere klanten, voornamelijk uit Nederland. Die krijgen meer ondersteuning.

5. Hoever is Lleverage.ai?

In minder dan een jaar tijd is Lleverage gegroeid naar vijftien medewerkers en het bedrijf verwacht snel uit te breiden. Kooy is op zoek naar technisch talent, zoals developers en designers. Maar ook sales- en marketingpersoneel is welkom om de uitbreiding te ondersteunen.

Het platform werkt steeds beter, maar Kooy ziet nog uitdagingen. ‘Het grappige is dat de intelligentie zelf nooit het probleem is. Het gaat om de data: die moet ergens vandaan komen en ergens naartoe. Dat zorgt voor problemen aan het begin en einde van het proces.’

Een grote innovatie waar Lleverage aan werkt, zijn AI-agents die browsers kunnen bedienen. ‘Veel oudere systemen hebben geen moderne koppelingen, maar je kunt er wel gewoon op klikken en inloggen. We leren de AI om net als een gebruiker in te loggen en data op te halen of toe te voegen.’ Kooy verwacht dat dit over een half jaar bijna perfect zal werken.

Qua klanten vormt Nederland de hoofdmoot, al opereert Lleverage internationaal: 30 tot 40 procent komt uit andere landen. Zoals het Verenigd Koninkrijk, waar Kooy nog contacten heeft vanuit zijn oude bedrijf Storyteq.

Voor de komende jaren heeft Lleverage ambitieuze uitbreidingsplannen. Na de Benelux wordt Engeland de volgende markt, gevolgd door Frankrijk en de Nordics. Over een jaar tot anderhalf is de VS aan de beurt, aldus Kooy.

6. Nog geld nodig?

Lleverage heeft in minder dan een jaar 5 miljoen euro opgehaald. De recentste investeringsronde van 3 miljoen euro kwam in mei van techinvesteerder Peak, na een eerdere pre-seedronde van 2 miljoen euro in juli 2024.

‘We zouden het daarmee misschien wel oneindig kunnen volhouden’, zegt Kooy. ‘Maar we proberen zoveel mogelijk rendement uit dat geld te halen door het te investeren in de komende achttien maanden.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het kapitaal gaat vooral naar mensen en marketing. ‘De markt is supercompetitief, en wij willen professionals uit de top 1 procent talent binnenhalen om te kunnen concurreren met Silicon Valley’, aldus Kooy. Het bedrijf kijkt daarbij bewust naar Europees talent: ‘In Nederland is de pool daarvoor wat te klein, maar we richten onze pijlen wel op Europa.’

Het doel: ‘Kunnen we naar 100 miljoen euro omzet komen met vijftig man personeel?’, zegt Kooy. ‘Dat betekent dat die vijftig heel slimme mensen moeten zijn, anders gaat dat nooit lukken.’

Houd ook deze Startups to Watch in de gaten: