Wat is Instant Commerce?
De Amsterdamse softwarestartup is in januari 2022 opgericht en biedt een intuïtief platform om een headless webshop te bouwen.
Kleine onderbreking voor de ‘leken’ onder ons: een e-commerce website bestaat uit een ‘frontend’ (head) en ‘backend’. Traditioneel gebruiken e-commercewebsites één systeem dat de frontend en backend tegelijk uitvoert: één plaats waar je alles beheert.
Ga je headless? Dan scheidt je de front- en backend van je website. Dat stelt je in staat de beste software te selecteren voor elk doeleinde. Voor het aandrijven van je backend kies je dan bijvoorbeeld voor Shopify, (specifiek headless Shopify Plus) en voor je frontend en content management voor een oplossing die jouw content beheert, zoals Instant Commerce. Dat resulteert in betere prestaties, meer snelheid, flexibiliteit en klanttevredenheid.
Volgens cto Leeuwis zijn er, naast Instant Commerce, ook andere bedrijven die headless toegankelijker maken zoals Frontastic en Shogun. Zij focussen zich echter voornamelijk op de developer. ‘Met ons next-generation frontend platform kan iedereen een headless webshop bouwen, dus ook de e-commerce manager en marketeer. Daar hoeft geen developer aan te pas te komen.’
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Wie zitten er achter Instant Commerce?
Het ondernemerstrio Doeke Leeuwis (26), Coen van Hees (28) en Sam van Hees (24) runt al vijf jaar een e-commercebedrijf dat webshops bouwt: Story of AMS. In 2019 stonden Leeuwis en Coen van Hees in de 25 onder 25, de ranglijst van MT/Sprout met veelbelovende ondernemers onder de 25 jaar.
Tijdens het werk voor Story of AMS ontstond het idee voor Instant Commerce. Leeuwis: ‘Wanneer wij een headless webshop voor een klant maakten, doorliepen we een custom-made traject. Dat duurde al snel een maand of vijf en kostte een klant gemiddeld een ton. Daardoor bleef een headless webshop voor veel merken onbereikbaar. Zonde, vonden wij, want deze techniek biedt veel mogelijkheden om snel te groeien. Zo kwamen we op het idee voor onze tool.’
De drie ondernemers kennen elkaar al hun hele leven. Coen en Sam van Hees zijn broers en Doeke Leeuwis een jeugdvriend. ‘Doordat wij samen opgroeiden, zijn we goed op elkaar ingespeeld. Daarbij vullen onze expertises elkaar goed aan. Ik ben verantwoordelijk voor het product en het engineering team, Coen voor het commerciële aspect en Sam voor de marketing en strategie.’
Wie zitten erop te wachten?
Instant Commerce richt zich op ambitieuze e-commerce merken die hun bestaande systeem ontgroeid zijn en de overstap willen maken naar headless commerce, maar dan zonder al het ‘gedoe’ dat daarbij komt kijken.
‘Draait een webshop een omzet van zo’n twee of drie miljoen euro per jaar? Dan komt het merk vaak vast te zitten in het eigen e-commerce systeem. Voorbeeldje: het merk wil uitbreiden naar andere continenten, met andere talen en andere valuta, maar daar is de webshop niet voor gebouwd. Door een webshop headless te maken, los je dat probleem op. Geweldig, maar headless gaan, brengt vaak flinke ontwikkelingskosten met zich mee. Met onze tool kan iedereen gemakkelijk en betaalbaar headless gaan.’
Hoever is Instant Commerce?
De startup is slechts vijf maanden oud, maar haalde in de eerste maand, nog voordat er überhaupt een website of product stond, al twee miljoen euro aan groeikapitaal binnen. Inmiddels staat het product live, telt het team 25 man en Instant Commerce veertig klanten, waaronder grote namen zoals ID&T en YAYA.
Wat is het verdienmodel?
De startup hanteert een SaaS-model, waarbij de klant 2.000 euro per maand betaald. Wenst de klant een extra ‘storefront’, om bijvoorbeeld van een B2C- naar een B2B-omgeving of van Europa naar de VS te gaan? Dan betaalt-ie 750 euro extra.
Nog geld nodig?
Al in januari haalde Instant Commerce, tijdens een pre-seed investeringsronde, 2 miljoen euro op. Die ronde stond onder leiding van de Britse investeerder Firstminute Capital. Het geld kwam van angels zoals de oprichters van Storyblok, Supercell en Wandera en gaat naar de groei van het team en de integratie met andere e-commerce systemen.
Afgelopen juni kwam het drietal pas met dit nieuws naar buiten. ‘In januari stond er nog niets, geen product en geen website. Nu wel en zijn we klaar om naar buiten toe te treden. De reacties zijn lovend en onze inbox stroomt vol met berichten van nieuwe investeerders.’
Over geld voor een volgende ronde hoeft het drietal zich dus geen zorgen te maken. Wanneer die ronde gepland staat, is nog niet bekend.
Lees meer over startups:
- Wanneer kun je als startup het beste je investering naar buiten brengen?
- Zo bepaal je de waardering van je startup
- 4 redenen om medewerkers te belonen met aandelen
- Deze 11 angel-investeerders maken van Nederlandse startups wereldspelers
- Bootstrappen: de ultieme checklist voor groeien zonder extern kapitaal