Wat is Beyond Weather?
Praten over het weer en klagen als de mensen die dat voorspellen er weer eens naast zitten. We doen het in Nederland maar wat graag. Toch blijken de meeste weermodellen zo beroerd nog niet. Het KNMI kan inmiddels met zo’n 95 procent zekerheid het weer voor de komende drie dagen voorspellen. Maar naarmate de dagen verstrijken, neemt dat percentage steeds verder af. Na ongeveer twee weken valt er voor de Gerrit Hiemstra’s van deze planeet nauwelijks nog iets te zinnigs te voorspellen.
Dit is het moment waarop Beyond Weather zich wil laten gelden. De climatetech-startup claimt namelijk een technologie te hebben ontwikkeld die op seizoenbasis het weer kan voorspellen, tot een periode van zes tot maar liefst negen(!) maanden in de toekomst.
‘Bij weersvoorspellingen op de korte termijn kijkt men naar de natuurkundige wetten. Met behulp van een numeriek model kunnen we die wetten gebruiken om te voorspellen hoe de weersystemen zullen evolueren’, zegt Marc van der Peet, cofounder en chief product officer van Beyond Weather.
‘Wij kijken daarbij naar heel andere aspecten, zoals de hoeveelheid ijs op de poolkappen, de temperatuur en het zoutgehalte in oceanen en de hoeveelheid vocht in de bodem. Onze AI-algoritmes vergelijken die omstandigheden met situaties uit het verleden en zoeken naar patronen. Zo krijgen we een vrij goed beeld van het weer de komende tijd.’
Let wel, het blijft statistiek. Beyond Weather kan niet zeggen dat het op eerste kerstdag gaat sneeuwen en of het volgend jaar droog blijft in Zandvoort als Max Verstappen daar z’n rondjes weer komt rijden. ‘Daartegenover staat dat we wel met grote zekerheid kunnen zeggen of het bijvoorbeeld een koude winter wordt.’
Wie zitten erachter?
De kraamkamer van Beyond Weather staat op de VU Amsterdam. Hier startten Dim Coumou en Sem Vijverberg zo’n vijf jaar geleden met onderzoek naar het gebruik van artificial intelligence bij weersvoorspellingen voor de lange termijn. Coumou geldt als een gerenommeerd klimaatwetenschapper, Vijverberg is dan nog één van zijn studenten.
Het onderzoek leidt in het najaar van 2022 tot de oprichting van een startup. Als eerste sluit Jannes van Ingen aan, hij is econometrist. Snel daarna wordt het team uitgebreid met Marc van der Peet en Steven van den Tol, twee ondernemers in residence. Van der Peet had toen net zijn belang in Contexta360 verkocht, een bedrijf dat AI-software levert voor het analyseren van telefoongesprekken. Onderwijshelden was het bedrijf dat Van den Tol eerder van de hand deed, een dienstverlener aan het onderwijs.
‘De andere cofounders waren toen net bezig om te onderzoeken of er een markt zou zijn voor deze specialistische weerdata’, zegt Van der Peet. ‘Het is best leuk om iets te kunnen zeggen over een mogelijke Elfstedentocht, maar waar het natuurlijk om draait zijn klanten die voor je oplossing willen betalen.’
Wie zitten op Beyond Weather te wachten?
Die betalende klanten zoekt het bedrijf vooral in de energiesector. ‘In 2022 kwam ongeveer een derde van alle elektriciteit in ons land al van wind- en zonne-energie. De komende jaren neemt dat percentage verder toe. We worden voor de productie van energie dus steeds afhankelijker van het weer en daarmee neemt het belang van juiste voorspellingen toe’, aldus Van der Peet.
Met de data van Beyond Weather kunnen energieleveranciers de opbrengsten van hun zon- en windmolenparken beter in kaart brengen. En daar blijft het niet bij. ‘Als je weet dat het de komende winter gemiddeld twee graden warmer wordt, dan heeft dat grote implicaties voor de gasprijs. Voor energiebedrijven én -handelaren is dit dan ook zeer waardevolle informatie’, zegt Van der Peet.
Op termijn verwacht de startup ook partijen in de agrofood te kunnen interesseren. Met de weerdata van Beyond Weather kunnen zij al in een vroegtijdig stadium inspelen op periodes van langdurige droogte bijvoorbeeld. ‘Ook voor een Nederlandse overheid zijn we interessant, aldus Van der Peet. ‘Wordt het een koude winter, dan weet je dat je aan de slag moet met de gasvoorraden.’
Wat is het verdienmodel?
Klanten van Beyond Weather krijgen toegang tot een online dashboard. Daarin lezen ze niet alleen de algemene weersverwachtingen, ze krijgen ook uitleg waar die voorspelling op gebaseerd is. Geen black box, maar explainable AI dus. Beyond Weather wil op die manier de geleverde analyses voor klanten geloofwaardiger maken.
Wie toegang wil tot deze data betaalt een licentie-fee. De exacte prijzen wil het bedrijf niet delen, maar we moeten denken aan een range van tussen 30.000 en 50.000 euro per jaar. Dit is onder meer afhankelijk van het aantal landen.
Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Hoever is Beyond Weather?
Het product werkt en is volgens de startup zelfs twee keer zo accuraat als bestaande weermodellen. Het bedrijf heeft in een Zwitserse energiemaatschappij haar eerste klant gevonden en voert diverse gesprekken met andere partijen. Naast de leveranciers zijn dat energiehandelaren die gas en elektriciteit traden op internationale beurzen.
‘Tegen klanten zeggen we: denk met ons mee. Dit is een geheel nieuw product en wij moeten nog leren hoe we met deze data maximale klantwaarde kunnen creëren’, aldus Van der Peet.
Als extra feature voor in de toekomst denkt het bedrijf aan specifieke informatie over klimaatextremen. ‘Stel dat Tesla ergens in India een megafabriek wil bouwen, dan wil zo’n bedrijf graag weten wat de kansen zullen zijn op overstromingen, orkanen en bosbranden. Er zijn nog maar weinig tools die daar iets zinnigs over kunnen zeggen. Wij geloven dat we met onze data bedrijven in de toekomst kunnen helpen bij dit soort grote investeringsbeslissingen.’
Nog geld nodig?
Tot het najaar van 2022 teerde de zoektocht van professor Comou op onderzoeksubsidies. In de periode die volgde, kon de startup zich al bootstrappend in leven houden. Maar er zit een Series A-ronde aan te komen.
Van der Peet: ‘Die is nodig om het product verder te ontwikkelen en nieuwe klanten te vinden. Er zijn voor de zomer al wat gesprekken gevoerd, daar gaan we nu mee verder. Voor de komende twee jaar denken we ongeveer 1 miljoen euro nodig te hebben.’
Lees meer over startups en financiering:
- Is een startup beginnen alleen voor de rijken?
- Investeer meer in vrouwelijke ondernemers: het levert meer rendement op
- 7 tips om financiering bij ‘rotbanken’ los te krijgen