Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ruhrgebied lokt Nederlandse scaleups: ‘Met duurzame energie kan je hier scoren’

Picnic en Coolblue waagden al de sprong naar het Ruhrgebied, nu wil de Duitse regio ook andere Nederlandse scaleups binnenhengelen. 'De Nederlandse ondernemersmentaliteit is erg welkom hier. Omgekeerd kunnen de scaleups profiteren van een dichtbewoond gebied.'

ruhrgebied duitsland nederlandse ondernemers
Foto: Getty Images

Dat het Ruhrgebied een handige regio is voor Nederlandse bedrijven om de Duitse markt te veroveren, is na succesvolle voorbeelden zoals Picnic en Coolblue bij veel ondernemers wel bekend. Maar dat de Duitse regio heel bewust Nederlandse jonge bedrijven wil binnenhalen, weten minder mensen. Sterker nog, het Ruhrgebied helpt Nederlandse bedrijven bij een zachte landing over de grens.

Verantwoordelijk voor het bieden van die zachte landing is Frank Speer van Business Metropole Ruhr, de regionale ontwikkelingsmaatschappij met het hoofdkantoor in Essen. Samen met het Nederlandse DutchBasecamp heeft hij 11 veelbelovende startups en scaleups uit Nederland geselecteerd die grote belangstelling hebben in de Duitse markt. In een tweedaags programma neemt hij hen mee langs alle mogelijkheden in de metropoolregio tussen Duisburg en Dortmund waar meer dan 5,1 miljoen mensen wonen.

Lees ook: Hier kunnen startups aankloppen als ze de Duitse markt op willen

Namens DutchBasecamp begeleidt Isabel Brouwer jonge bedrijven bij het internationaliseren. Ze is niet verbaasd dat vaak Duitsland eruit rolt als meest interessante nieuwe markt voor scaleups die willen groeien. ‘Size matters. En Duitsland is gewoon de grootste markt van Europa.’

Toch is dat niet het enige aspect. ‘Met name het Ruhrgebied is interessant, omdat het niet alleen qua afstand maar ook cultureel het dichtst bij ons ligt. Maar ook dan heb je een lokaal netwerk en lokale kennis nodig voor een succesvolle start. Daarom werken we met Business Metropole Ruhr samen.’

frank speer isabel brouwer
Frank Speer van Business Metropole Ruhr en Isabel Brouwer van DutchBasecamp.

Nederlandse ondernemersmentaliteit is gewild

De eerste les voor de Nederlanders: de beste kansen liggen om de hoek en de geur van kolen en staal zijn uit het Ruhrgebied verdwenen, zegt Speer. ‘We hebben tal van nieuwe sectoren die zich in hoog tempo ontwikkelen. En met 22 hogescholen zijn we een echte kennisregio.’

Met die snel ontwikkelende sectoren heeft Speer het over bijvoorbeeld waterstof, de zorg, ict, cybersecurity en circulaire economie. ‘Het Ruhrgebied is een groeimarkt, en daar is zeker plek voor Nederlanders. Daarnaast is er nog veel te doen. Zeker wanneer je oplossingen hebt voor digitalisering of duurzame energie, dan kan je hier scoren.’

Lees ook: 5 Duitse problemen waar Nederlandse startups een antwoord op hebben

Het Ruhrgebied ziet Nederlandse scaleups zo graag komen, omdat de jonge bedrijven vaak meer agile werken en sneller ideeën omzetten dan grote concerns, aldus Speer. ‘De Nederlandse ondernemersmentaliteit is erg welkom hier. Omgekeerd kunnen de scaleups profiteren van een dichtbewoond gebied met 53 steden en meer dan 160.000 b2b-bedrijven op rijafstand van Nederland.’

Nieuw talent vinden voor internationaliseringsplannen

Het zijn dit soort cijfers en inzichten die de Nederlandse ondernemers die met DutchBasecamp meegekomen zijn, aan het denken zetten. Bijvoorbeeld co-founder en ceo Fred Al van het Amsterdamse TimeChimp. Hij verwacht dat ook Duitsland belangstelling heeft voor zijn SaaS-oplossingen waarmee hij de ideale flow van urenregistratie tot facturatie wil bieden.

‘In Duitsland is vorig jaar een wet ingegaan waarin urenregistratie verplicht wordt gesteld, daar kunnen we op inspelen. Dankzij lokale partners leren we nu dat het salesproces heel anders gaat, en dat heeft gevolgen op hoe we ons product in de markt willen zetten.’

fred al timechimp
Fred Al van Time Chimp.

Ook founder en ceo Jan Martijn Broekhof van cybersecurity-specialist Guardian360 uit Utrecht bereidt zich voor op uitbreiding naar Duitsland. ‘We zien dat veel Duitse mkb’ers steeds digitaler worden, en daarmee hebben ze ook digitale bescherming nodig. Uit het internationaliseringstraject met DutchBasecamp bleek dat voor ons de beste kansen in Duitsland liggen.’

Broekhof is erg geïnteresseerd in het Ruhrgebied. ‘Je hebt hier veel zakelijke activiteiten geconcentreerd in een relatief klein gebied en het is niet zo ver rijden vanaf Utrecht. Daarnaast heb je hier een erg goede universiteit op het gebied van cybersecurity. Dat maakt deze regio een interessant startpunt om nieuw talent te vinden.’

Succes van Picnic herhalen

Dat het Ruhrgebied circulaire economie aanwijst als een groeisector, is interessant voor ceo en co-founder Tommaso Troiani van Byewaste uit Rotterdam. Hij heeft een app met ophaalservice ontwikkeld die voor consumenten de drempel moet verlagen om hun spullen te repareren, hergebruiken en recyclen. ‘Duurzaamheid is al een veelbesproken thema in Duitsland en men is al gewend aan bezorgdiensten. Wat in Nederland werkt, kan ook hier werken.’

Troiani ziet de Nederlandse bezorgsupermarkt Picnic als een groot voorbeeld. ‘Om de Duitse markt te betreden zijn zij in het Ruhrgebied begonnen. Wij zijn gekomen om hetzelfde pad te volgen.’

maurice wulms tommaso troiani
Links Maurice Wulms van Wuunder, rechts Tommaso Troiani van Byewaste.

Hij steekt veel op van de lessen die Business Metropole Ruhr en DutchBasecamp delen. ‘Wanneer je succes wilt hebben in Duitsland, moet je de markt extreem serieus nemen. Goed voorbereiden en heel goed opletten wat je doet.’ Dat is een verschil met Nederland, merkt hij. ‘Daar kan je starten en tegelijk nog bepaalde dingen uitproberen. In Duitsland moet je zo perfect mogelijk zijn vanaf het begin.’

Lees ook: 8 dingen die je moet weten over zakendoen in Duitsland

Toch schrikt het dat niet af. ‘Dit bezoek aan het Ruhrgebied kan ervoor zorgen dat onze uitbreidingsplannen versnellen. We hebben al diverse potentiële klanten ontmoet, een partner waarmee we zouden kunnen starten in Bochum.’

De Limburgse logistiek dienstverlener Wuunder is al actief in het Ruhrgebied en heeft met Maurice Wulms een ervaren Duitsland-directeur. Hij woont al 24 jaar bij de oosterburen en deelt die ervaring met de andere ondernemers. ‘Die uitwisseling levert mij ook weer veel nieuwe informatie op. Het is slim voor ons om een goed Duits-Nederlands netwerk te hebben.’

Win-winsituatie

Frank Speer van Business Metropole Ruhr ziet een grote toegevoegde waarde van Nederlandse scaleups in het Ruhrgebied. ‘Met Picnic, Coolblue, Wuunder, Loogisch en nog vele anderen hebben we al succesvolle voorbeelden.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het zijn bedrijven die met nieuwe digitale verdienmodellen het Ruhrgebied helpen innoveren en digitaliseren. ‘Doordat we qua afstand en cultuur zo dichtbij Nederland zijn, is het ook makkelijker om Nederlandse ondernemers op te nemen in ons netwerk zodat je sneller in Duitsland kunt groeien. Daar profiteren we allebei van.’

Lees ook: Met deze 11 lessen van country managers haal je als startup meer uit de Duitse markt