Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De impact van de Ozempic-revolutie strekt zich uit van winkelschappen tot operatiekamers

De afslankrevolutie dendert door. Medicijnen zoals Ozempic en Wegovy blijven in recordtempo de markt veroveren. Bedrijven beginnen daar ook op in te spelen, zelfs in de dieetsector. 'Het zou zomaar kunnen dat medisch afslanken de meerderheid wordt van onze omzet.'

ozempic wegovy afslankmiddel
De afslankrevolutie raakt een reeks sectoren, van de voedingsindustrie tot plastische chirurgie. Foto: Getty Images

Pasta, pizza en tosti’s, dat is het antwoord van Nestlé op het groeiende gebruik van afslankspuitjes in de VS. De voedingsgigant lanceerde als eerste een speciale lijn producten, Vital Pursuit, die de afvallers moet ondersteunen bij het verlies van spiermassa, maag- en darmklachten en het binnenkrijgen van voldoende voedingsstoffen.

Er zijn gezondere opties, zo pakt Danone het iets subtieler aan. De zuivelgigant richt zich in de VS ook steeds nadrukkelijker op gebruikers van afslankmedicatie, maar dan met yoghurt. Oikos is met zijn hoge proteïnegehalte een van de grootste succesnummers. De verkoop ervan steeg in de detailhandel vorig jaar met 40 procent.

Ook andere grote spelers, van Coca-Cola tot Unilever, spelen op de afslankrevolutie in. Al staat dat allemaal nog in de kinderschoenen, de voedingsindustrie ziet vooral kansen. Met dank aan het Deense farmabedrijf Novo Nordisk, dat als eerste het marktpotentieel ziet voor de bijwerking van diabetesmedicijnen: gewichtsverlies.

Markt zal vertienvoudigen

Met Ozempic en Wegovi pakken ze ook meteen een flink marktaandeel. Dankzij ruime ondersteuning van influencers op sociale media, agressieve marketing en bekende namen zoals Oprah Winfrey en Elon Musk die er publiekelijk voor uitkomen dat ze deze middelen gebruiken.

Het Amerikaanse Eli Lilly volgt de Denen op de hielen met de lancering van Zepbound en Mounjaro. Al die spuitjes bootsen – eenvoudig uitgelegd – de werking van het hormoon GLP-1 na, dat de eetlust onderdrukt en sneller zorgt voor dat verzadigde gevoel. De kilo’s vliegen eraf, zonder dat daar nog veel inspanning voor nodig is.

Zo’n 10 procent van de Amerikanen gebruikt deze medicatie nu al, 30 tot 35 procent heeft interesse om het te gaan gebruiken. Meer dan 70 procent van de Amerikanen is namelijk te zwaar, vier op de tien hebben obesitas. Verwacht wordt dat de markt voor GLP1-medicatie zal vertienvoudigen en in 2032 op meer dan 470 miljard dollar uit zal komen wereldwijd.

Lees ook: Upfront gaat met eigen fabriek op naar 90 miljoen omzet

Helft Nederlanders is te dik

Ook meer dan de helft van alle volwassenen in Nederland is te zwaar. Bijna 16 procent heeft obesitas, blijkt uit cijfers van het CBS. Dat is drie keer zoveel als in de jaren tachtig, toen 5 procent obesitas had. De strijd tegen de kilo’s is zwaar en wordt vaak verloren.

Hoewel zwaarlijvigheid heel veel gezondheidsproblemen kan veroorzaken, vergoeden zorgverzekeraars in Nederland deze GLP-1-medicijnen niet voor massaal gebruik. Wie er toch mee wil afvallen, is honderden euro’s per maand kwijt. Dat is nog best duur, maar die prijs zal flink gaan dalen.

Meer dan zeventig farmabedrijven werken aan hun eigen afslankmedicatie. Onder hen AstraZeneca, Pfizer en Roche. Eli Lilly verwacht volgend jaar een pil op de markt te kunnen lanceren. Dan zal het hek helemaal van de dam zijn.

Slecht idee

Het is een doorn in het oog van gezondheidseconoom Marcel Canoy, van de VU. De belangrijkste veroorzaker van de wereldwijde zwaarlijvigheidseconomie blijft ‘weer buiten schot’, zegt hij tegen MT/Sprout.

Afslankmedicatie is voor hem niet het juiste antwoord, dat is maar symptoombestrijding. De voedingsindustrie moet dringend worden aangepakt, vindt hij. ‘Zorg ervoor dat deze industrie niet keer op keer wegkomt met allerlei misleidende claims over gezondheid, waardoor mensen verleid worden om ongezonde keuzes te maken.’

Een wereldbevolking die levenslang aan de pillen of spuitjes moet blijven om een gezond gewicht te behouden, daar ‘komt alleen maar ellende van’. De langetermijneffecten zijn niet bekend, de bijwerkingen kunnen zich opstapelen en het middel wordt wellicht minder effectief met de jaren, somt hij op.

‘Het is sowieso een heel slecht idee om de mensen het idee te geven dat ze mogen zuipen en vreten wat ze willen. Dat het met een pil dan weer allemaal goed komt.’

Lees ook: Unilever slankt de voedingstak af naar ‘minder beter en met meer impact’

Sterke formule

Niet alleen de voedingsindustrie ziet kansen, de afslankrevolutie raakt meer sectoren. Te beginnen met de dieetsector. NewFysic noemt zich met 33 vestigingen en honderdduizenden klanten ‘de grootste afslankpartij van Nederland’. Marianne Baars was er al van bij de oprichting bij betrokken, maar is nu sinds kort weer terug als ceo. ‘Vooral door die nieuwe afslankmedicatie. Daar kun je gewoon niet omheen.’

Het bedrijf zet er dan ook stevig op in. Naast het reguliere afslankprogramma onder begeleiding biedt het nu ook afvallen aan met behulp van dagelijkse of wekelijkse GLP-1 injecties.

‘We hebben er nog wel even aan getwijfeld, omdat wij gewoon een hele sterke formule hebben. Maar die twijfel heeft nu wel de kop gekost van Weight Watchers’, wijst ze op de recente vraag om uitstel van betaling van deze organisatie in de VS.

NewFysic besluit niet het hele businessmodel om te gooien, maar om ‘een extra traject’ toe te voegen. Het bedrijf moet daarvoor wel investeren, coaches opnieuw opleiden, de begeleiding aanpassen, eigen supplementen toevoegen en de kinderziektes eruit halen.

Nieuwe doelgroep: mannen

‘We zijn een jaar geleden begonnen, maar low profile. Eigenlijk geven we er pas begin dit jaar meer ruchtbaarheid aan via onze marketing. Sindsdien gaat het razendsnel.’ Het aantal klanten voor die injecties verdubbelt bijna elke week.

Wie ze wil krijgen, moet onder de 75 jaar zijn, een body mass index hebben van boven de 27, en door de medische screening komen. Tot nu toe is dat geen probleem gebleken. Baars ziet ook nieuwe klanten binnenkomen, vooral mannen. ‘Die willen namelijk niet naar een afslankkliniek’.

Al is NewFysic met een prijs van zo’n 500 euro per maand niet de goedkoopste, ‘de mensen hebben er toch heel veel geld voor over’. Ze benadrukt dat de injecties geen wondermiddel zijn, maar een hulpmiddel. ‘Je kunt er ook mee stoppen, maar als je helemaal niks verandert in je leven, dan zit je er wel aan vast.’

Baars verwacht daarom dat haar reguliere programma ook goed blijft draaien, voor de mensen die de injecties ‘te duur of te eng’ vinden, of maar vier of vijf kilo moeten afvallen. ‘Het zal nooit voor honderd procent onze business worden. Al zou het zomaar kunnen dat medisch afslanken wél de meerderheid wordt van onze omzet.’

Plastische chirurgie in de plus

Bert van Drunen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie, ziet ook een positieve toekomst tegemoet. Hij wijst op een toename van het aantal verzoeken om operaties. Buikwandcorrecties, borstlifting, bovenarm- en dijbeenlifting, somt hij op.

De toename zit vooral in maagverkleiningen (gastric bypass), vorig jaar in Nederland al goed voor meer dan 12.000 ingrepen per jaar. Wie GLP-1 middelen gebruikt, rekent hij tot dezelfde groep klanten. Al kan hij er geen cijfers op plakken, die groep groeit wel.

Zelfs wanneer ze dergelijke corrigerende ingrepen uit eigen zak moeten betalen, want ook deze operaties worden niet vergoed. ‘De gewichtsafname is vaak toch wel zodanig dat ze vinden dat er cosmetisch wel iets te verrichten is. Ze zijn niet meer tevreden over hun uiterlijk’.

Minder loopbanden nodig

Daar kunnen sportscholen ook op inspelen met nieuwe soorten trainingen: meer krachttraining voor het compenseren van de verloren spiermassa. Minder duursport apparaten, zoals loopbanden en (spinning)fietsen, die vet helpen verbranden. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de GLP1-gebruikers (57 procent) blijft sporten of zelfs meer gaat sporten.

Datzelfde onderzoek heeft ook de eetgewoonten van de afvallers met GLP-1-medicatie nader bekeken. Ze geven 29 procent minder uit aan voeding en drank. Ze drinken meer water, in plaats van koffie, thee en limonade. Ze eten ook minder en kiezen voor kleinere porties.

De horeca, inclusief fastfood, kan hierop inspelen met kleinere gerechten, gezondere alternatieven en meer doggybags om de restjes mee naar huis te nemen. Ook het alcoholgebruik daalt fors bij deze gebruikers van afslankmedicijnen, met twee derde, zo blijkt uit een net gepresenteerd Iers onderzoek.

Snacks: min 40 tot 60 procent

Wie afslankmedicatie gebruikt, laat in de supermarkt vooral de zoete, zoute en vette producten links liggen. Aan snacks wordt 40 tot 60 procent minder uitgegeven, blijkt uit ander Amerikaans onderzoek, maar aan functionele en gezonde voeding 50 procent meer. Aan producten met extra eiwitten zelfs 65 procent en aan fruit en groenten bijna 80 tachtig procent.

Daar kunnen de supermarken op aanhaken met kleinere verpakkingen, het toevoegen van meer producten met extra eiwitten en met nieuwe producten in de schappen die meer groenten en fruit bevatten.

Bij Albert Heijn wordt daar al in voorzien, laat een woordvoerder weten, maar ‘dat staat los van Ozempic’. De grootgrutter helpt klanten al jaren om gezonder te eten door het aanbod steeds verder te verbeteren: minder zout, suiker en verzadigd vet en het toevoegen van extra vezels in producten, klinkt het.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘In 2024 verkochten we 70.000 kilogram minder zout, 72 miljoen minder suikerklontjes, 287.000 kilogram minder suiker en 240.000 kilogram minder verzadigd vet ten opzichte van 2023.’ Met de snelheid en het enthousiasme waarmee GLP-1-medicatie wordt geadopteerd, zullen die aantallen nog veel verder dalen.

Lees ook: 6 redenen waarom de Lidl-formule werkt in Nederland