De Nederlandse step-startup (met Franse oprichters) is een van de drie geluksvogels die de komende twee jaar elektrische steps mag uitbaten in Parijs. Het Amsterdamse bedrijf krijgt, evenals concurrenten Tier (Duits) en Lime (Amerikaans), toestemming om 5.000 steps los te laten in de stad. Daarmee kan Dott zijn Parijse stepvloot, die tot nu toe gelimiteerd was op 2300 steps, ruim verdubbelen.
Grote verliezer is de Amerikaanse speler Bird, die van Parijs juist zijn ‘tweede thuis’ wilde maken. Parijs werd twee jaar geleden overspoeld met twaalf step-bedrijven, die samen meer dan 20.000 steps loslieten in de lichtstad. Burgemeester Anne Hidalgo besloot daarop maximaal drie spelers toe te laten, waarna zestien bedrijven een voorstel instuurden. Met de selectie van de drie winnaars daalt het maximale aantal e-steps in Parijs naar 15.000 stuks.
Toutes mes félicitations à @limebike, @dott_fr et @tierscooters, lauréats de l’appel d’offre trottinette lancé par @Paris. Ces 3 opérateurs seront les seuls à pouvoir déployer chacun 5.000 trottinettes maximum dans Paris.
cc @David_Belliard
1/3 https://t.co/NewayZ8Usi— Anne Hidalgo (@Anne_Hidalgo) July 23, 2020
Parijs is voor stepbedrijven een cruciale markt. Zo is de stad voor Lime goed voor maar liefst 20 procent van de ritten. Dott noteert zelfs 30 procent van al zijn ritjes in de Franse hoofdstad. Het Amsterdamse bedrijf is inmiddels actief in veertien steden in Frankrijk, België, Duitsland, Polen en Italië.
Sterk signaal
Met de overwinning in Parijs op zak kan Dott nu met meer vertrouwen ook de Britse markt bestormen, zegt Romain tegen Sprout. ‘Het stuurt een sterk signaal naar steden dat we een zeer geloofwaardige operator zijn. We bereiden ons nu voor op de eerste tenders in het Verenigd Koninkrijk. Die zijn net van start gegaan in West-Midlands (Birmingham en omsreken, red.), Glasgow, Londen en Manchester.’
Volgens de ondernemer zijn er grofweg drie redenen dat Dott de tender in Parijs binnensleepte. Ten eerste het feit dat het bedrijf zo’n beetje alles zelf doet, zoals het laden en onderhouden van steps, die het nu ook zelf produceert. ‘Daardoor hebben we veel controle over de operatie, en hebben we een goed onderhouden vloot’, stelt Romain. ‘Op die manier hebben we een naam opgebouwd als de meest betrouwbare operator. En de meest verantwoorde op sociaal en duurzaam gebied.’
Transparant
Een tweede reden, zegt Romain, is maximale transparantie. ‘We hebben medewerkers van de stad onze loods en alle data laten zien, en hebben elke week met ze overlegd.’ Dott ontwikkelde in samenwerking met de stad een smart parking-systeem, om de overlast van her en der gepakeerde steps te verminderen. Door dat systeem worden volgens Romain inmiddels 98 procent van de steps in een van de 5.000 daarvoor aangewezen plekken geparkeerd. Het systeem bestaat uit een combinatie van locatiegegevens in de Dott-app en (veel oorspronkelijk voor auto’s bedoelde) parkeerplekken die in Parijs inmiddels zijn aangewezen voor steps.
Tot slot speelde de ‘groene’ gemeenteraad van Parijs een rol. Toen step-bedrijven opkwamen bleek dat veel kwalitatief ondermaatse tweewielers al na een paar maanden op de schroothoop belandden, en dat het gebruik van de elektrische steps lang niet altijd zo milieuvriendelijk is als het lijkt. Dott besloot daarom steps te maken die zo lang mogelijk meegaan, en ontwikkelde zelf een tweewieler met een makkelijk vervangbare batterij.
De eerste door Dott zelf gemaakte steps, die 18 maanden gelden werden gelanceerd, zijn nog steeds operationeel, zegt Romain. Het transport van steps die moeten worden opgeladen of gerepareerd doet Dott steeds vaker met elektrische bakfietsen en busjes.
Paris, we’re here to stay! We’re proud to announce that we have won the Paris tender and will be able to double our fleet in the city ❤️ Big up to our @dott_fr team for all their hard work #thedottway pic.twitter.com/KeBblpPQIz
— Maxim Romain (@MaximRomain) July 23, 2020
Of het nieuwe plafond van 5.000 steps genoeg is voor Dott? Romain: ‘Je pakt wat je kan (lacht). De markt is groter dan die 15.000 stuks, maar het is al groot vergeleken met andere steden. Als dit iets wordt wat mensen iedere dag gebruiken, dan zullen steden wellicht meer ruimte geven.’
Corona
Net als andere stepbedrijven sloeg de coronapandemie bij Dott in als een bom. Het aantal ritten keldere rap naar 20 procent van het pre-covid-niveau. Romain: ‘We besloten toch om een minimale dienstverlening in stand te houden, en boden gratis ritten aan voor ziekenhuismedewerkers. We zien onszelf als een soort publieke voorziening, dus voorzover het veilig kan, wilden we blijven werken.’
Toen steden als Parijs weer langzaam uit de coronalockdown klommen, profiteerde Dott van het feit dat veel mensen het openbaar vervoer vermijden, ën dat er (structureel) meer fietspaden worden aangelegd. Daardoor verwerkt Dott volgens Romain inmiddels ‘een stuk meer’ ritten dan voor de coronapandemie.
Nederland
In Nederland zijn er nog altijd geen step-tenders waar Dott zich op kan inschrijven. Romain: ‘We overleggen regelmatig met Amsterdam, Rotterdam en andere steden, maar er zijn nog geen concrete plannen. Amsterdam wil een pilot doen voor elektrische deelfietsen (waar Dott binnenkort ook mee begint, red.), maar die is zo beperkt dat het ons niet goed lijkt voor onze gebruikers, of voor ons als bedrijf. Die pilot duurt ook nog eens drie jaar. Dus vooralsnog doen we niet mee. Je doet het goed, of niet, wat ons betreft.’