Wat: deelsteps en -fietsen
Wie: Maxim Romain, Henri Moissinac
Waar: Amsterdam
Sinds: 2018
Medewerkers: 35
Funding: 20 miljoen euro
Deelconcept voor elektrische scooters
Sinds de lancering van het eerste deelconcept voor elektrische scooters eind 2017 in San Francisco rolde het fenomeen ook uit naar Europese steden waaronder Kopenhagen, Brussel en Parijs.
In Nederland zijn de steps nog altijd niet toegestaan, maar dat weerhield Maxim Romain en Henri Moissinac er niet van om Amsterdam te kiezen voor het hoofdkwartier van hun nieuwe startup Dott.
Die keuze voor Amsterdam is logischer dan het lijkt, legt Romain (foto rechts) uit. Hij en mede-oprichter Moissinac werkten tot augustus vorig jaar een aantal maanden aan de Europese uitrol van de Chinese deelfietsaanbieder Ofo.
Dat bedrijf implodeerde echter omdat het zijn businessmodel niet rond kreeg en te veel fietsen tegelijk op straat dumpte. Waarom zouden we het met een Chinees bedrijf doen als we het ook zelf kunnen?, dachten Romain en Moissinac. Ze besloten samen met een deel van het Ofo-management – waarvan een deel al in Amsterdam was gevestigd – hun eigen bedrijf te lanceren.
De keuze voor de Nederlandse hoofdstad werd door nog twee zaken bepaald, zegt Romain: ”Ten eerste vonden we op softwaregebied de beste mensen in Amsterdam. Aan de hardwarekant hebben Nederlanders al lange ervaring met fietsen, waardoor we makkelijk partners kunnen vinden om mee samen te werken.”
Voor het ontwikkelen van het product en het merk werkt Dott bijvoorbeeld samen met Springtime, een bedrijf dat eerder ook werkte voor Gazelle en deelfietsbedrijf Mobike. Daarnaast is Amsterdam volgens Romain “duidelijk één van de steden waar veel innovatie plaatsvindt op het gebied van mobiliteit”.
Romain en Moissinac begonnen in augustus – in eerste instantie met eigen geld – met het rekruteren een team software- en hardware-medewerkers, onder wie Bundle-oprichter Michel op ‘t Land, en gingen op zoek naar een producent voor hun nieuwe elektrische deelstep. Amper 4 maanden na de start werd een eerste investering van 20 miljoen euro opgehaald bij onder meer investeerders Naspers en EQT Ventures.
Die 20 miljoen staat al op jullie rekening voordat jullie live zijn. Hoe bijzonder is dat?
Dit is een volumespel
Romain: “De reden dat het zo’n significant bedrag is, is omdat we een zeer ervaren team hebben, dat al jaren in de mobiliteitssector werkt. Een tweede reden is dat it een zeer capex-intensief (kapitaalintensief, red.) spel is. Je moet voertuigen kopen voordat je kan beginnen.
Een derde punt is dat het ook een volumespel is. Je kan alleen succesvol zijn als je aanbod genoeg dichtheid heeft en gebruikers je voertuigen overal kunnen vinden. Tot slot moeten we wel dit soort bedragen ophalen als we willen concurreren met Amerikaanse bedrijven zoals Bird en Lime en een Chinees bedrijf zoals Mobike.”
Deze investering is dus geen teken van een bubbel in de markt voor deelsteps?
“Het is geen bubbel. Onze aanname is dat er een langetermijntrend is in Europese steden, die minder auto’s in de stad willen en groene voertuigen willen promoten. Al heb je maar een paar procent van de stedelijke bevolking die kiest voor naar e-fietsen of -scooters, dan heb je het meteen over een miljardenmarkt.
In die zin is er geen bubbel, maar tegelijkertijd is er een risico dat het aantal bedrijven in deze markt te snel groeit. En dat het producten lanceert die nog niet helemaal klaar zijn voor de markt en niet duurzaam zijn. Je kan verwachten dat er een aantal bedrijven zal omvallen, dat de markt rationeler wordt en dat er consolidatie zal plaatsvinden.”
Waar spenderen jullie deze 20 miljoen aan?
“We kopen eerst elektrische steps en dan elektrische fietsen – daar gaat ongeveer de helft van het geld gaat naar toe. De rest gaat naar het team en naar het ontwikkelen van het beste mogelijke product, zowel qua hard- als software. We willen daarbij niet te snel, in te veel steden tegelijk beginnen, zoals Bird en Lime wel doen. We richten ons in eerste instantie op drie steden. Welke kan ik nog niet zeggen (Dott start deze maand met een pilot in Parijs, red.). Daar willen we ervoor zorgen dat mensen ons product echt omarmen.”
Zowel in Amsterdam als in Rotterdam hebben vijf bedrijven toestemming gevraagd voor het toelaten van hun stepconcept, heeft Sprout gehoord. Jullie zitten daar ook bij, nemen we aan. Hoe groot schat je de kans dat Dott toegelaten wordt?
“Die beslissing is uiteindelijk in handen van de gemeente. Als lokaal bedrijf hopen dat we dat we kunnen samenwerken met Amsterdam om de regels aan te passen en te vernieuwen. We huren een team hier en investeren een hoop geld. Dus we hopen dat de gemeente met ons in zee gaat.”
Hoe onderscheiden jullie je ten opzichte van Bird en Lime?
Onze steps moeten minimaal twee jaar meegaan
“Je moet een duurzaam product bouwen, zodat je business sustainable wordt en je je voertuigen langer kan uitbaten. Daarom zijn onze componenten duurzaam en recyclebaar. Ons doel is dat elk scooteronderdeel vervangbaar is. Steps moeten daardoor 2 jaar of langer mee kunnen gaan, in plaats van maar 6 maanden zoals je nu vaak ziet. Daarnaast hanteren we een zeer lokale benadering, met voor elke stad of land een lokaal team met manager, mecaniciens en ‘marshalls’ die steps oppikken en rondrijden.”
“We geloven in tegenstelling tot Bird en Lime niet in het gebruik van de gig economy (die bedrijven laten particulieren steps onderhouden en opladen, red.). Daarom bouwen we aan eigen teams. Dat zorgt voor banen, maar ook voor een veel betere controle over voertuigen.
Als we een issue zien, dan kunnen we dat sneller zien en oplossen. Dat is een veel verantwoordelijkere aanpak, waarbij de stad een aanspreekpunt heeft. Als ik een boodschap zou hebben voor Amsterdam, dan zou het zijn: ‘We zijn híer, we hebben ons eigen team en we kunnen een oplossing bouwen die voor deze specifieke stad werkt’.”
De markt voor e-steps groeit naar 35 miljard dollar, verwacht je. Welk aandeel denk je dat Dott daarin uiteindelijk zal kunnen opeisen?
“Hoe groot ons aandeel precies zal worden is koffiedikkijken, maar we hopen uit te groeien naar een bedrijf met meer dan een miljard euro omzet. We willen het grootste bedrijf worden voor groene mobiliteit in steden, waarbij we onszelf uiteindelijk beschouwen als een dienst op het gebied van micro-mobiliteit. Naast steps en fietsen richten we ons straks misschien ook op vrachtfietsen. Zolang het maar gaat om oplossingen om van a naar b te komen.”
Lees ook:
Deze 8 step-startups haalden de afgelopen drie maanden 300 miljoen op
Een Amerikaans miljoenenbedrijf uitdagen? Deze Nederlandse deelstep-ondernemer durft het aan
Deze deelsteps waaien binnenkort over naar Nederland, en steden kunnen hun borst natmaken