Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nadia Kadhim verlaagde haar stem om investeerders te overtuigen: ‘Zo nemen ze mij serieuzer’

Met 3 miljoen euro aan verse funding kan het Brits-Nederlandse Naq meer mkb'ers helpen om aan security- en privacyregels te voldoen. Voor co-founder en ceo Nadia Kadhim was het persoonlijk een leerproces. Haar 'bubbly persoonlijkheid' viel eerst niet in de smaak bij investeerders. Toen ze een lagere stem gebruikte, namen ze haar serieuzer. 'Ik moest wel.'

nadia kadhim naq cyber
Nadia Kadhim wil een positief rolmodel zijn. Foto: Naq

Hoe het idee voor Naq is ontstaan

Nadia Kadhim kent als bedrijfsjurist de vele kneepjes in compliance. Chris Clinton is specialist in cybersecurity. Samen hebben ze het idee om ‘zichzelf te automatiseren in een platform’.

Dat leidt in 2021 tot de geboorte van Naq, vertelt co-founder en ceo Kadhim aan MT/Sprout. Het bedrijf start met vestigingen in Amsterdam en Londen. Doelgroep is het mkb, want die bedrijven moeten steeds meer aan de bak om aan het groeiende leger standaarden, certificeringen en regelgeving te voldoen.

Niet alleen tijdrovend en complex, vaak hebben ze daar niet eens de mensen voor in huis. Dan moeten ze ‘advocaten en consultants met enorme uurtarieven’ inhuren. Het automatiseren van dit proces geeft kleinere bedrijven financieel de ruimte om te doen waar ze goed in zijn. Om te investeren in hun eigen business. Om sneller op de markt te komen.

‘Ik had als jurist ook zelf die pijn meegemaakt. Ik moest voor het bedrijf waar ik voor werkte bijvoorbeeld voor de AVG allerlei verwerkersovereenkomsten opstellen, controleren, telkens weer opnieuw, en dat met honderden organisaties. Dat kostte enorm veel tijd.’

Pivot levert groei op

Dat eerste idee blijkt toch een beetje te ambitieus. ‘We waren nog veel te breed gefocust als privacy- en securityplatform voor het hele mkb.’ De groei valt in het begin ook wat tegen. Eind 2022 is het tijd voor een pivot.

‘We zagen dat we drie soorten klanten hadden waarbij het salesproces heel snel was gegaan: medisch, finance en defensie.’ Die drie sectoren hebben ook iets met elkaar gemeen, ontdekt ze. ‘Daar is enorm veel regulatie.’

‘Ze zijn ook heel hard voor nieuwkomers. Je kunt daar niet eens de markt opkomen zonder je compliance op orde te hebben.’ Bingo. Maar liefst 85 procent van de nieuwe klanten komt uit de medische sector. Naq tekent de laatste twaalf maanden een groei op van 300 procent.

Sweet spot is het mkb

‘Onze sweet spot is het mkb, bedrijven met vijftien tot honderd medewerkers.’ De interesse van grotere bedrijven neemt ook toe, merkt ze op. ‘Daar zijn we nu mee bezig, met het automatiseren van de administratie van de compliance. Dat zouden banken en ziekenhuizen ook goed kunnen gebruiken.’

Toch focust de startup zich nu vooral op health en medtech. ‘De helft van de bedrijven die een innovatief product of dienst naar deze markt willen brengen, slaagt daar niet in. Wij zien de mensen die innovaties willen gaan bouwen.’

‘Ze hebben zoveel enthousiasme, liefde en passie voor het medische veld, voor de patiënt en voor vernieuwing. En dan moeten ze vervolgens aan een consultant 50.000 euro aftikken om te voldoen aan één standaard.’

‘Dat stukje willen wij vergemakkelijken, veel goedkoper maken en ook versnellen. Zodat het geen tien jaar duurt voor je je product op de markt kan brengen en het eigenlijk alweer achterhaald is. Daar zijn wij dan weer erg gepassioneerd over.’

Funding als persoonlijke uitdaging

Clinton stort zich op de productontwikkeling, Kadhim gaat als ceo de markt op. Ze moet op zoek naar investeerders. Ze is een ‘bubbly persoonlijkheid’ en lacht veel. Zij vindt dat ‘gewoon gezellig’, maar bij investeerders blijkt dat toch in haar nadeel uit te pakken.

‘Het ene moment was ik niet ambitieus genoeg. Het andere moment was ik te ambitieus. Ik had mensen die met mijn baas wilden praten, of die mijn product aan mij gingen uitleggen.’ Frustrerend, maar tegelijkertijd ook een prima leerschool.

Daardoor wordt ze zich ‘heel erg bewust’ van hoe ze overkomt. Ze maakt ‘een enorme groei’ door. ‘Gewoon door te doen. Door veel te praten met andere founders, met investeerders en adviseurs.’

Lees ook: Investeren in vrouwen levert meer rendement op (en 4 andere redenen waarom er meer geld moet naar female founders)

Nadia Kadhim 2.0

Kadhim 2.0 pakt het anders aan. ‘Ik heb mijn stem verlaagd, ik leun meer achterover in de gesprekken en ik neem ook meer ruimte in (ze spreidt haar armen, red.). Zo nemen investeerders mij serieuzer.’

‘Ik moest wel. Maar het is ook niet erg om je persoonlijkheid een beetje te veranderen. Dat je in je werk en in je privé een beetje anders bent, is helemaal oké.’

Naq haalt in december 2022 voor het eerst 1,5 miljoen euro aan funding op. Een tweede financieringsronde is nodig om de groei in Europa en Groot-Brittannië te versnellen. En om het platform verder uit te bouwen.

Met No Such Ventures is dat proces een eitje. Nu ligt er 3 miljoen aan groeigeld klaar. ‘Ik hoefde mezelf ook niet te veranderen. We konden gewoon open zijn tegen elkaar, op persoonlijk en op werkvlak. Dat was zo positief.’

naq cyber chris clinton nadia kadhim
Co-founders Chris Clinton en Nadia Kadhim. Foto: Naq

Turbulente jeugd

Ze is een bijtertje, een echte doorzetter. ‘Wat ik heb meegemaakt in het verleden heeft er wel toe bijgedragen dat ik nooit opgeef. Dat zie je wel bij meer ondernemers, dat is niet zo uniek.’

Die drive stamt uit haar turbulente jeugd, waarin de kinderbescherming haar op haar veertiende met haar zus uit huis plaatst. De band met haar Iraakse vader en Surinaams-Nederlandse moeder is niet meer te herstellen.

Kadhim studeert rechten in Leiden, specialiseert zich in kinderrechten en internationaal humanitair oorlogsrecht. Ze doet veel vrijwilligerswerk en geeft workshops vanuit een ‘heel persoonlijke passie’ om kinderen en jongeren te helpen.

Een ngo beginnen

‘Maar ik wilde ook professionals helpen: hoe herken je kindermishandeling, hoe ga je in gesprek met de ouders? Hoe ga je samenwerken tussen organisaties? En wat zijn de privacyoverwegingen die je mee moet nemen? Dat was ook mijn eerste introductie richting compliance en privacy.’

Kinderen maken nog altijd deel uit van haar toekomstplannen, maar dan wel na de verkoop van Naq. ‘Ik heb er al over nagedacht om dan een ngo te beginnen. De passie voor het beschermen van kinderen is bij mij zo sterk, dat ik daar toch wel weer iets mee wil gaan doen.’

‘Misschien programma’s opzetten om ze te helpen met carrièreontwikkeling, of toch een beetje de Unicef-kant op. Daar gaat zeker iets gebeuren, ik weet alleen nog niet wat.’

Lees ook: Vrouwelijke ondernemers hebben geen theekransjes nodig, maar geld

Ontwikkeling als leider

Kadhim leert het vak van ceo in de dagelijkse praktijk. Dat is een steile leerschool, maar ze is het gewend om zich ‘vast te bijten’ in onderwerpen. ‘Zeker als een onderwerp nog niet mijn sterkste kant is. In onze investeringsdocumenten zitten al honderden uren.’

Nu ligt haar focus op people management. ‘Ik ben bijvoorbeeld goed in het geven van positieve feedback, maar ik heb wat meer oefening nodig voor het geven van constructieve feedback. Aan mensen durven vertellen dat er verbetering nodig is.’

Naq wil eind dit jaar zestien medewerkers hebben, en dat is best een uitdaging. ‘Waar moet je op letten? Welke vragen ga je stellen? We hebben al veel tijd besteed aan onze cultuur, maar die moet ook als een huis blijven staan in een periode van snelle groei.’

Sterk in goede en slechte tijden

Ze wil zich ontwikkelen tot een ‘sterke leider in goede en in slechte tijden’. ‘Ik heb al zoveel geleerd. Ik ben een heel ander persoon dan drie jaar geleden. Maar er zullen vast nog zoveel dingen zijn die ik moet leren waar ik nu nog geen weet van heb.’

‘Maar dat komt vanzelf wanneer je met een crisis te maken krijgt. Of wanneer een opportunity wordt gepresenteerd waar je iets mee moet. Op het moment suprême moet je dan gaan leveren. Op wat voor manier dan ook.’

‘Mensen die zeggen dat ze alles al weten of uitgeleerd zijn, daar geloof ik gewoon niet in. Het maakt niet uit welke leeftijd je nou hebt, dertig, zestig of negentig, je kunt altijd iets leren.’

Awards winnen is bijzaak

Zelf begint ze er in alle bescheidenheid niet over, maar ze heeft in 2022 wel de award voor Most Inspiring Women in Cyber overhandigd gekregen. Een jaar later staat ze in de prestigieuze Forbes 30 Under 30 van Europa.

Lees ook: Deze 14 Nederlanders staan in de Forbes 30 Under 30-lijst van 2023

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kadhim vindt (h)erkenning vooral ‘interessant’ voor haar ‘persoonlijke merk’. Ze wil liever ‘een positief rolmodel’ neerzetten. ‘Voor wie dan ook, vooral voor mensen die niet uit een stabiele familiesituatie komen. Ik vind het belangrijk om mensen te blijven inspireren, zodat ze niet bij de pakken neerzitten en gewoon doorgaan. Dat ze achter hun dromen aangaan.’

Daar wil ze ‘een klein steentje’ aan bijdragen. ‘Wat me het meest is bijgebleven van die lezingen en workshops over het beschermen van kinderen, is dat mensen later naar me toekwamen en vertelden dat ze iets hadden gehoord wat hun leven had veranderd. Dat vind ik het allermooiste wat er is.’