Micromanagement. Het is een klassieke fout bij ceo’s en founders. Ze zijn bang de controle over hun bedrijfsvorming te verliezen, vertrouwen het anderen niet toe en besluiten zich daarom tot in detail te bemoeien met de gang van zaken op de werkvloer.
Volgens Branson zou Musk dit te veel doen, bijvoorbeeld op pr-gebied. Musk tweette over een aangekondigde, maar nooit uitgevoerde privatisering van Tesla en verweet een reddingswerker zonder enig bewijs te tonen dat deze persoon pedofiel zou zijn. Branson denkt dat Musk zich beter met het creatieve gedeelte van het bedrijf kan bezighouden en het pr-beleid aan de daarvoor bestemde afdeling over kan laten.
Leer te delegeren, is dan ook het advies van Branson. Maar hoe? Wij geven zes tips om beter te delegeren.
1. Begin klein
Goed, waar begin je? Door een overzicht te maken van al je taken, dus alles waar je je gedurende een reguliere werkweek mee bezighoudt. Heb je dit op papier staan, streep dan de kleinste taken weg en zorg dat iemand van je team dit van je overneemt. Waarschijnlijk zijn het operationele zaken en die kun je prima uit handen geven.
2. Accepteer fouten
Heb je wat taken uit handen gegeven, dan zullen deze worden uitgevoerd door mensen die er nog niet zo ervaren mee zijn als jij. Het is dus vanzelfsprekend dat ze gedurende hun leerproces fouten maken. Bedenk echter dat dit erbij hoort en sta fouten toe.
3. Wees alert op workload
Wees er vervolgens alert op dat je gedelegeerde taken niet terugneemt. Als iemand bij jou komt om advies te vragen, kun je deze medewerker van advies voorzien. Voorkom echter dat je de klus voor de medewerker gaat klaren. Anders neemt je workload weer toe.
4. Spreek verwachtingen uit
Goed delegeren valt of staat bij het uitspreken van verwachtingen. Geef je medewerker een duidelijk doel en zorg voor tussentijdse evaluaties, zodat jullie beiden weten hoe de zaken ervoor staan.
5. Geef bevoegdheden
Wil je werk delegeren, dan is het nodig dat je de medewerker in kwestie ook extra bevoegdheden geeft. Zo kan de werknemer zelf beslissingen nemen en hoeft deze niet de hele tijd langs jouw kantoor te lopen alvorens de knopen door te hakken.
6. Communiceer
Als niemand weet dat je bepaalde werkzaamheden hebt overhandigd aan mensen in je team, zullen anderen daarvoor telkens naar jou komen. Communiceer daarom duidelijk aan je personeel welke taken je aan welke medewerkers hebt toegespeeld. Maak duidelijk dat die werknemers daarvoor nu als aanspreekpunt fungeren.
Deze tips zijn geïnspireerd door een verhaal uit Ondernemen met Personeel.