Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Na Blokker-drama wil oud-eigenaar door met Miniso: kan de Chinese prulletjeswinkel wél overleven?

Ondanks het faillissement van Blokker en moederbedrijf Mirage Retail Group lijkt ondernemer Michiel Witteveen nog niet klaar met de retailwereld. Met een select gezelschap zakenpartners richt hij zijn pijlen nu op Miniso, de enige overgebleven tak van het voormalige Blokker-imperium. Witteveen wil de Aziatische winkelketen nieuw leven inblazen. Hoe kansrijk is dat?

miniso michiel witteveen
Voormalig Blokker-eigenaar Michiel Witteveen heeft grote plannen met koopjesketen Miniso. Foto: Herwin Thole / Mirage Retail Group

1. Wat is Miniso?

Miniso is een Chinees retailconcept dat in 2013 werd gelanceerd door ondernemer Ye Guofu. De winkels bieden een assortiment betaalbare producten: van huishoudartikelen en kantoorbenodigdheden tot speelgoed, cosmetica en diverse decoratieve items.

Internationaal heeft Miniso Group een indrukwekkende groei doorgemaakt met inmiddels meer dan 7.000 vestigingen wereldwijd en vorig jaar een omzet van omgerekend zo’n 2 miljard euro. De formule vertoont overeenkomsten met concepten als Flying Tiger, Action en HEMA, maar onderscheidt zich door een sterkere focus op design en Aziatische esthetiek. De keten staat bekend om samenwerkingen met populaire merken als Disney, Marvel, Sanrio (Hello Kitty) en Pokémon.

In 2020 werd het concept naar Nederland gehaald door ondernemer Michiel Witteveen, toen eigenaar van Mirage Retail Group, bekend van onder meer de Blokker-winkels. Bij de lancering sprak hij grote verwachtingen uit over de potentie van het merk in de Nederlandse markt, met plannen voor enkele tientallen winkels. Miniso moest de groeiparel van Mirage worden.

De daadwerkelijke expansie verliep minder voorspoedig dan gehoopt. Anno 2025 telt Nederland negen Miniso-vestigingen, gevestigd op prominente locaties zoals de Amsterdamse Kalverstraat en Leidsestraat, Hoog Catharijne in Utrecht en winkelcentrum Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. Diverse factoren remden de groei, waaronder de coronapandemie, financiële beperkingen en onenigheid met de Chinese franchisegever.

2. Waarom overleefde Miniso terwijl Blokker ten onder ging?

Blokker ging eind vorig jaar failliet, net als Mirage Retail Group. Opmerkelijk genoeg wist Miniso als enige onderdeel het hoofd boven water te houden. Volgens de curator die het faillissement van Mirage Retail Group afhandelt, presteren de bestaande vestigingen relatief goed. Miniso heeft een klein maar efficiënt winkelnetwerk op toplocaties, in plaats van honderden winkels met hoge huurkosten zoals Blokker had.

Toch zag de situatie er begin 2023 nog heel anders uit. Miniso was toen ‘technisch failliet’, met een negatief eigen vermogen van bijna 4 miljoen euro, berichtte RTL Nieuws na een blik op de jaarrekeningen. Door schulden om te zetten in eigen vermogen werd de boekhouding opgefrist. Een jaar later was er 1,7 miljoen euro in kas.

Lees ook: Roland Palmer maakt een comeback als redder van Blokker

3. Wie is Michiel Witteveen?

Michiel Witteveen (71) heeft een lange geschiedenis in de Nederlandse retailsector. Geboren in 1954 in Bussum, komt hij uit een familie met een rijke winkeltraditie. Zijn voorouders begonnen eind 19e eeuw een textielzaak die later uitgroeide tot de bekende modeketen Witteveen.

Na zijn studie bedrijfseconomie werkte hij bij C&A en Blokker in vastgoedfuncties, voordat hij als ondernemer verschillende retailactiviteiten ontplooide. In de jaren 90 was hij betrokken bij diverse winkelformules en overnames, zoals McGregor, Sissy-Boy en stomerijketen Palthe.

Zijn meest spraakmakende zakelijke avontuur begon in 2019 met de overname van het toen al noodlijdende Blokker Holding. De transactie vond plaats onder gunstige voorwaarden, waarbij Witteveen de bestaande schulden niet hoefde over te nemen en honderden miljoenen meekreeg van de familie Blokker om het concern weer winstgevend te maken.

Na deze overname veranderde hij de naam in Mirage Retail Group en breidde het bedrijf uit met diverse winkelformules, waaronder BCC, Intertoys en Miniso. Het doel was schaalvergroting met het oog op een mogelijke beursgang.

Deze strategie bleek uiteindelijk niet succesvol. De verliezen hielden aan, de beursplannen werden geschrapt en verschillende onderdelen werden verkocht of gingen failliet. Eind 2024 volgde het onvermijdelijke: zowel Blokker als moederbedrijf Mirage Retail Group moesten het faillissement aanvragen.

4. Wat zijn Witteveens nieuwe plannen met Miniso?

Ondanks deze tegenslagen lijkt Witteveen vastbesloten zijn retailactiviteiten voort te zetten. Uit de overblijfselen van zijn voormalige winkelimperium probeert hij nu Miniso nieuw leven in te blazen, schrijft RTL Nieuws.

In maart 2025 richtte hij samen met drie naaste partners een nieuw bedrijf op onder de naam ‘Friends of Miniso’. Tot de oprichters behoren Witteveens eigen holding, zijn zoon Feiko (actief in vastgoed), zijn voormalige rechterhand bij Mirage Ynse Stapert, en Ashley Langeveld, die al langer de leiding heeft over Miniso Nederland. Langeveld is de dochter van Witteveens vastgoedpartner Maarten Langeveld.

Deze nieuwe onderneming is gevestigd op hetzelfde adres als een van de Amsterdamse Miniso-winkels. De dagelijkse leiding ligt bij Stapert, die Witteveen opvolgde als ceo van Mirage Retail Group.

Hoewel Witteveen zelf terughoudend is met commentaar, heeft Miniso-directeur Langeveld onlangs aan vakblad RetailTrends laten weten dat het bedrijf ambitieus blijft en actief werkt aan verdere expansie in Nederland. Recent zijn er nieuwe vestigingen geopend in Haarlem, Amersfoort en Hoofddorp, wat deze ambities lijkt te bevestigen.

Overigens speelt er nog een juridisch conflict over wie nu eigenlijk de baas is bij Miniso. Drie geldschieters, waarvan Witteveen er mogelijk één is, beweren dat zij recht hebben op de aandelen van Miniso omdat ze eerder 5 miljoen euro aan het bedrijf hebben geleend. Ze stellen dat deze aandelen als onderpand voor die lening dienden.

De curator die het faillissement afhandelt, trekt deze claim echter in twijfel. Hij stelt dat deze pandregeling niet rechtsgeldig is en dat Miniso gewoon onderdeel is van de failliete boedel die hij moet afwikkelen. Deze onopgeloste kwestie staat in de weg voordat Witteveen en zijn partners echt kunnen beginnen met hun plannen voor ‘Friends of Miniso’.

5. Wat zijn de kansen voor Miniso in Nederland?

De tientallen vestigingen die Witteveen bij de start beloofde, zijn er in Nederland nog niet gekomen. Toch floreert Miniso wereldwijd. Het Chinese moederbedrijf noteerde in 2024 een omzetstijging van bijna 23 procent, tot zo’n 2 miljard euro.

Vooral buiten China realiseert het bedrijf sterke groei, met een omzetstijging van 42 procent in internationale markten. Het totale aantal winkels buiten China bedraagt inmiddels meer dan 3.000. Dat toont aan dat er vraag is naar de snuisterijen en hebbedingetjes.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor Witteveen en zijn partners liggen er dus zeker kansen. Winkels op toplocaties met veel voorbijgangers, zoals de Amsterdamse Kalverstraat en Hoog Catharijne in Utrecht, geven het merk zichtbaarheid en zorgen voor veel aanloop. Door de mix van betaalbare designproducten en samenwerkingen met populaire merken als Disney en Marvel trekt het bovendien een breed publiek. Dit helpt Miniso om zich te onderscheiden van concurrenten als Action, Flying Tiger en HEMA.

Lees ook: Topvrouw Saskia Egas Reparaz blies Hema nieuw leven in: ‘We spelen weer om te winnen’