Nederlandse bedrijven hebben een veel soepeler beleid omtrent het gebruik van sociale netwerksites onder werktijd dan andere Europese bedrijven.
Ruim de helft van de bedrijven staat de medewerkers toe om vrijelijk sociale en professionele netwerken te gebruiken en 30 procent staat het gebruik toe met enkele beperkingen. In de ons omringende landen is dit percentage veel lager. In Duitsland mag het van 44 procent van de bedrijven en in België staat maar 38 procent het gebruik toe. Dat blijkt uit onderzoek van financieel uitzend- en detacheringsbureau Accountemps onder meer dan 3.000 financiële, human resources en algemene managers.
Misbruiken
Opvallend is dat Nederlanders die vrijheid niet misbruiken, slechts 11 procent is dagelijks actief op een sociale netwerksite, tegenover een kwart van de Duitsers en een vijfde van de Belgen. Verder gebruikt 41 procent van de Nederlanders het netwerk twee tot drie keer in de week en 48 procent slechts één keer in de maand of helemaal niet.
Niet van deze tijd
"Nederland loopt voorop als het gaat om het vrijelijk gebruik van sociale netwerken in de zakelijke omgeving", zegt Hein Pieter Okker, Senior Manager van Accountemps. "Nederlandse werknemers zijn hierdoor vrijer en productiever. Bedrijven die het gebruik nog actief belemmeren moeten zich afvragen waar ze mee bezig zijn. Het is dinosaurusbeleid dat niet meer in deze tijd past."
Vrienden met de baas
Nederlandse professionals hebben er ook niet veel moeite mee om vrienden te zijn met de manager op een sociaal netwerk. Een minderheid van 32 procent, vindt het wat ongemakkelijk om met de baas bevriend te zijn. Maar 67 procent voelt zich er comfortabel of zeer comfortabel bij. Met collega’s hebben we vrijwel geen moeite: slechts een vijfde van de Nederlanders heeft moeite met het ‘befrienden’ van collega’s. En met ondergeschikten kunnen we het online ook goed vinden. 65 Procent vindt het prima om bevriend te zijn met de mensen die aan hem of haar rapporteren. Als het gaat om klanten of toeleveranciers zijn we iets voorzichtiger, 61 procent heeft er geen moeite mee.
Voordelen van netwerken
Tot slot zien Nederlanders over het algemeen meer voordelen in een profiel op een sociale of professionele netwerksite dan andere Europeanen.
Slechts 18 procent van de Nederlanders ziet geen enkel voordeel in het plaatsen van zijn profiel op een netwerk site. De Belgen zijn nog niet zo overtuigd: 45 procent ziet geen voordelen.
De Nederlanders denken dat ze met een profiel nieuwe zakelijke mogelijkheden aanboren (25%) of een additionele tool voor recruiten hebben (20%). Als we zelf mensen aannemen, dan checkt 72 procent van de Nederlanders de kandidaten online. Bij onze zuiderburen gebeurt dit door 42 procent van de managers. Onze oosterburen daarentegen onderzoeken nog meer kandidaten online. 75 procent van de Duitsers geeft aan dat ze profielen op netwerken bekijken.
Lees ook het boek: Connect