Geen vraag, weet managementgoeroe Simon Sinek, is zo moeilijk te beantwoorden als de vraag: waarom? Bijvoorbeeld waarom hij zelf zo succesvol is? “Ik heb eerlijk gezegd geen idee”, vertelt hij aan Management Team. “Het is me allemaal overkomen. Ik had zelf ook nooit kunnen voorspellen dat mijn theorie zo groot zou worden.”
Toch had hij vrij snel door dat ‘waarom?’ het missende puzzelstukje is in veel bedrijven. Toen hij als marketeer werkte voor grote consumentenmerken, rijpte het idee langzaam in zijn hoofd. Totdat hij het concept ontdekte wat hij The Golden Circle is gaan noemen, waarbij in de buitenste cirkel staat wat je doet (‘what’), in de middelste cirkel hoe je het doet (‘how’) en in de binnenste cirkel staat waaróm je het doet: het ‘why’, of: je purpose.
De beste organisaties, zo bedacht Sinek, zijn die organisaties die een goed antwoord op die laatste vraag hebben weten te formuleren. “Elke organisatie weet wat het doet, de meeste weten ook wel hoe ze het doen, maar slechts weinig organisaties weten ook waaróm ze het doen”, aldus de Britse managementgoeroe. “Winst maken is geen purpose, hooguit een resultaat. Het gaat om de vraag: waar doe je het voor? Waar kom jij je bed voor uit? En waarom zou dat iemand uitmaken?”
Waarom doe je het?
Succesvolle bedrijven onderscheiden zich van minder succesvolle niet doordat ze betere producten maken, stelt Sinek, maar doordat ze beter kunnen aangeven waarom ze dat doen en wat ze ermee willen bereiken. Volgens de auteur zijn organisaties die beginnen met het waarom niet alleen succesvoller en innovatiever, diegenen die hun purpose vinden werken ook met meer plezier en bloeien van passie.
Zonder ‘why’ stort je in elkaar
Er is altijd een why, zegt Sinek. Het gaat er alleen om hem te vinden, te benoemen en te volgen. “Maar als je hem niet volgt, zal je bedrijf uiteindelijk in elkaar storten. Als mensen alleen bij je komen werken omdat je ze betaalt, maar niet omdat ze het verschil willen maken, zullen ze op een gegeven moment niet meer komen, of zul je ze niet meer kunnen betalen, of allebei. Elk bedrijf, hoe groot ook, waarvan het why onduidelijk is, zal ineenstorten. Simpelweg omdat niemand bereid is er iets voor op te geven.”
Over Simon Sinek’s Gouden cirkel
Volgens Simon Sinek is de gouden cirkel een natuurlijk fenomeen, dat zijn basis vindt in de menselijke manier van beslissen, en dat verklaart waardoor we ons laten inspireren. Als we niet weten waarom iemand iets doet, zullen we niet kunnen volgen wat hij of zij doet, stelt Sinek. Een makkelijk idee? “Ho ho”, zegt hij. “Het is misschien simple, maar not easy. Het basisuitgangspunt is zo eenvoudig dat iedereen het kan uitleggen en begrijpen. Maar het doen, dat is erg moeilijk.”
Sinek legt ook de link naar hoe de menselijke hersenen werken waarbij de kern van de hersenen, het limbisch systeem, betrokken is bij emotie, motivatie, genot en het emotioneel geheugen. Hier wordt de waarom-vraag geprikkeld. Volgens Sinek raak je mensen alleen als je de waarom-vraag kunt beantwoorden en als het geloof daarin overeenkomt met het geloof van anderen.