Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoelang zijn een half miljard Chinezen?

Het is sinds deze week officieel: het aantal online Chinezen overstijgt de 500 miljoen. Marijn Driessen en Jacco Bouw leggen in Marketing to China's Netizens uit hoe we die het best kunnen bereiken.

Jacco Bouw is goed bezig in China. In 2006 vertrok hij naar het immense land om er met een nieuwe vestigingen van zijn bedrijf Web Power te pionieren in de e-mailmarketing. Dat ging niet echt soepel in het begin, dankzij een overheid – het ministerie van informatie – dat het masaal e-mailen uiteindelijk maar aan een paar partijen toestaat. Web Power is daarbij en maakt inmiddels een miljoenenomzet in het land. Want als er een klant binnenkomt, gaat het onmiddelllijk om miljoenen uitgaande mails. Niet voor niets behoorde Web Power jarenlang tot de Fast50, de snelstgroeiende techbedrijven van Nederland.

GERECENSEERD:
Marketing to China's Netizens
Jacco Bouw en Marijn Driessen
(Next Marketing, 128 pagina’s)

Online onmisbaar

Bouw schreef samen met marketingconsultant Marijn Driessen het boek Marketing to China's Netizens. Onder het motto: boeken over China zijn er genoeg, net as boeken over marketing. Maar laten die twee onderwerpen nu eens met elkaar combineren. Op basis van zijn eigen ervaringen, inzicht en kennis van de Chinese online wereld en na interviews met handenvol lokale marketeers. Dat levert interessante kost op voor Nederlandse bedrijven met de ambitie in het Verre Oosten consumentenharten te veroveren. Chinezen blijken namelijk veel meer dan Westerlingen hun keuze voor aankopen online te bepalen. Ook het online winkelen groeit er razendsnel. De eerste stappen in het Middenland zullen dus zeker ook online moeten worden gezet.

Mythen

Dat schrijvers beginnen bij het begin: met het ontkrachten van een reeks mythen over China. Chinezen leven niet in de modder, maar zijn (dankzij de socialistische overheid) uitstekend voorzien van (mobiel) internet. Dat betekent allerminst een gespreid bedje voor nieuwkomers van buiten: de grote merken strijden al op leven en dood om de gunst van de Chinese consument. Bovendien is het een hele toer om rekening te houden met een andere cultuur, de gevoeligheden van de overheid en de schaal waarop alles moet worden aangepakt. Zelfs de grootste merken zullen zich daarom flink moeten aanpassen.

Ook een interessante mythe: de impact van tv. Het heeft in China weinig zin om tv groot in te zetten voor branding. Dat is ook in China peperduur, terwijl de Chinezen zelf veel meer op het web te vinden zijn dan voor de door de staat gecontroleerde buis. Internet biedt meer vermaak (denk aan YouTube-tegenvoeter Tudou), meer contacten en zelfs meer persoonlijke vrijheid dan welk medium of plek dan ook. Op een micro-bloggingsite als Weibo luchten individuen hun hart – vaak ook over welke producten ze gaaf vinden.

Ewom

Dergelijke electronic word of mouth is in China belangrijker dan waar dan ook en kan dus goud opleveren voor bedrijven die erop inspelen en de juiste netizens voor hun merk weten te winnen. En daar komt weer een Chinese eigenaardigheid om de hoek kijken: het simpel bijhouden van de buzz op blogs en sociale netwerken is niet voldoende, omdat Chinese consumenten continu nieuwe bijnamen verzinnen voor de populairste merken en producten en hun internetjargon voortdurend bijschaven.

Chinese Dragon

Het marketingboek is praktisch ingesteld, maar goed onderbouwd. Bouw en Driessen formuleren aan de hand van algemener geldende inzichten – met name die van marketinggoeroe Bob Cialdini – de zeven stappen die je in China moet zetten om de consument te verleiden: de Chinese Dragon of Persuasion. Die tem je door het opbouwen van online aanwezigheid, het bijhouden van het sentiment rond het merk en het op het podium hijsen van beïnvloeders en gezaghebbende voorbeelden. Geef je klanten ook de gelegenheid om online te pronken met hun aankopen, en de Draak geeft zich gewonnen.

De lokale YouTubes en Facebooks

Ook heel bruikbaar is het overzicht dat het boek geeft van de lokale webgrootheden. Van zoekgigant Baidu tot Instant Messagedienst QQ, en van micro-bloggingsite 163 tot Groupon-variant Jiepang en e-commercegigant TaoBao, die de kunst afkeek van eBay. Met de mythe van het gebrek aan creativiteit valt het wat deze spelers betreft ook wel mee. Zeker, ze kijken de kunst deels af van 'ons', maar gaan vaak een stap verder en weten als geen ander de nadruk te leggen op de behoeften van hun eigen netizens: zelf-expressie, elkaar helpen, bevestigen en ontmoeten. Bouw en Driessen geven niet alleen met marktcijfers weer hoe de grote online spelers zich tot elkaar verhouden, maar geven ook aan voor welke stappen in het marketingproces ze zich het beste lenen.

Cases, cases

Chinese bedrijven zijn erg handig in het geld slaan uit webverkeer. En daarvoor knopen ze e-commerce graag aan de sociale toeters en bellen die de grootste online platforms steevast hebben. Marketing to China's Netizens bevat een reeks aansprekende voorbeelden. Een (duur) biologisch fruitsapje van een lokale producent kwam met een spel a la Farmville, waarin een tuintje moest worden bewerkt om fruit te kweken. Dat sloeg aan bij 10 miljoen consumenten, en de omzet kreeg een boost van 30 procent.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Succesvolle Westerlingen

BMW, Intel, Lancôme, Nokia, Lufthansa en andere online marketingsuccessen beschrijven Bouw en Driessen. Niet zonder uit al die cases overeenkomsten te destilleren. Ze zetten allemaal heel consequent alle stappen op weg naar de verleiding van consumenten met een goed verteld verhaal, ze kregen daarvoor steun van bovenin hun organisaties om ook de nieuwe trucjes toe te passen, die voor de eigen marketeers ongebruikelijk waren. De enorme nadruk op online in de Chinese marketing is sowieso voor veel bedrijven even wennen. Ze waren goed voorbereid op eventueel succes, dat wil zeggen: alle systemen om de gegevens van klanten te verzamelen en de effectiviteit van campagnes te meten, stonden klaar. En stuk voor stuk hadden BMW en de rest goede lokale partners gevonden die ze wegwijs maakten.

Nooit af

Marketing to China's Netizens is een boek dat je elk halfjaar opnieuw zou moeten schrijven. Daar waarschuwen de auteurs van de gids ook voor: de meeste staatjes zullen snel achterhaald zijn. Het pretendeert ook niet alle wijsheid in pacht te hebben, maar het leest als een reisgids: het geeft snel, goed en overzichtelijk weer hoe je in het land  van bestemming de weg kunt vinden. En, bovenal: je krijgt enorme zin om te gaan.

48% van de mkb-ondernemers weet niet wat hun gemiddelde uurprijs is

In samenwerking met Teamleader - Specialist in bedrijfssoftware voor het mkb Teamleader onderzocht samen met onderzoeksbureau iVox wat de gemiddelde uurprijzen zijn per sector. Hierbij kwamen ze erachter dat bedrijven maar weinig inzicht hebben in hun eigen uurtarieven en winstgevendheid. Wat ook opvalt: diezelfde ondernemers verwachten dat data hen gaat helpen hier in de toekomst verandering in te brengen.

Peter van Wijnaerde Teamleader

Peter Van Wijnaerde, Brand Strategy Director bij Teamleader, vertelt dat de uitkomsten van het onderzoek ondernemers kan helpen om de juiste prijs te bepalen. Het kan namelijk dienen als een benchmark. ‘Als je wilt bepalen of een munt over of ondergewaardeerd is, gebruik je de Big Mac Index. Als je wilt weten of je uurprijs redelijk is, kijk je naar het gemiddelde in je branche. Daarom hebben we dit onderzoek uitgevoerd. Het is het begin van onze zoektocht naar wat een uur eigenlijk waard is.’

Grote verschillen tussen én binnen sectoren

Uit het onderzoek blijkt dat de helft (48%) van de ondervraagde bedrijven zelfs geen idee heeft wat hun gemiddelde uurprijs is. In het verlengde daarvan weet 38% niet precies hoeveel winst er gemiddeld per uur wordt gemaakt. Van de bedrijven die wel weten wat ze verdienen, ligt de gemiddelde uurprijs rond de € 77. Wel zijn er grote verschillen tussen sectoren. In de publishing en printing sector wordt het meest verdiend, hier ligt de uurprijs gemiddeld op € 131. In de administratiesector ligt de uurprijs met € 62 het laagst.

Van Wijnaerde vertelt dat de uurprijzen ook binnen sectoren flink verschillen. ‘Dat vind ik eigenlijk veel interessanter dan de verschillen tussen sectoren. In sommige branches liggen de hoogste en laagste uurprijzen ver uit elkaar.’ Neem bijvoorbeeld de sector training & coaching services. De uurprijzen liggen hier tussen de € 42 en € 250 per uur. Een mogelijke verklaring hiervoor de grote hoeveelheid coaches en het feit dat coaching geen beschermd beroep is.

Tip: lees het volledige onderzoek om te zien wat het gemiddelde tarief is binnen jouw sector.

Een gebrek aan inzicht

Het valt Van Wijnaerde op dat veel bedrijven maar weinig inzicht hebben in hun uurprijzen en winstgevendheid. Dat is opvallend, aangezien slechts iets meer dan één op de vijf (22%) de hoge inflatie en personeelskosten volledig heeft kunnen compenseren met een hoger uurtarief. Ook hebben bedrijven weinig zicht op welke klanten wat opbrengen. Maar liefst 40% weet niet altijd hoe winstgevend afzonderlijke klanten zijn.

Ondanks dit gebrek aan inzicht verwacht maar liefst zeven op de tien (68%) van de respondenten dat hun bedrijf in de toekomst meer gebruik zal maken van data-analyse en business intelligence om te groeien. Nog eens zeven op de tien (70%) respondenten geven aan dat zij het analyseren van bedrijfsdata zien als een voorwaarde om te kunnen groeien als onderneming. ‘Dat verraste me eigenlijk wel in het onderzoek. Enerzijds wil men graag verder met digitalisering en data-gedrevenheid, maar anderzijds hebben ze weinig inzicht in hun prijs en winstgevendheid’, zegt Van Wijnaerde.

Dit werpt de vraag op waarom bedrijven zo weinig inzicht hebben in hun eigen uurprijzen. ‘Veel mensen vinden het helemaal niet leuk om zich bezig te houden met facturering en administratie. Ondernemers focussen liever op verkopen, bouwen en ontspannen met hun teams’ lacht Van Wijnaerde. ‘We hebben in eerder onderzoek gevraagd waar ondernemers zich het liefst mee bezig houden. Helemaal onderaan die lijst staan uurprijs en de administratie.’

Digitalisering als drijvende kracht

Wil je graag meer inzicht in je winstgevendheid? Van Wijnaerde legt uit dat het digitaliseren van offertetrajecten, kostenplaatjes en facturering een belangrijke en laagdrempelige stap is om meer datagedreven te worden. ‘Nu wordt dit nog te vaak in spreadsheets gedaan. Ondernemers hebben ten onterechte het gevoel dat het digitalisering op dit gebied duur is en dat je hier een fulltime medewerker voor nodig hebt. Dat hoeft helemaal niet!’, stelt Van Wijnaerde. ‘Als je dit digitaliseert ben je hier minder tijd aan kwijt en krijg je waardevolle inzichten. Zo kun je nog meer inzetten op de groei van je bedrijf.’