Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het succes van een energiemaatschappij

Hun reclames en wervingsactiviteiten zijn verguisd. Toch komt al 3 jaar lang zo’n 1 op de 2 stroom-overstappers bij de ­Nederlandse Energie Maatschappij terecht. Waarom?


1. Niet groen, maar goedkoop is wat telt.
Waar de meeste stroomreuzen zich de afgelopen jaren vooral een duurzaam imago probeerden aan te meten, claimde de ­Nederlandse Energie Maatschappij ‘de goedkoopste’ te zijn. Dat werkt beter bij Nederlanders: ruim 500.000 stapten er over. De omzet liep in 6 jaar op van 0 tot zo’n half miljard. In oktober werd een contract getekend met Dong Energy om verdere groei mogelijk te maken. En dat terwijl ze, bij een laag stroom- en gasverbruik, helemaal niet zo goedkoop blijken te zijn.

2. Irritante reclame werkt.
Frans Bauer kreeg in 2009 een ‘Loden Leeuw’ voor zijn optreden in een van hun reclames. Ook de spotjes met Natasja Froger en Maurice de Hond zorgden voor opschudding: De Hond zou ‘te veel gezag’ hebben, aldus de Reclame Code Commissie, ­Froger schrok van de negatieve reacties. En onlangs trok Essent boos aan de bel, wegens de ‘ondoorzichtige, onvolledige en smakeloze reclames’. Allemaal weer veel nieuwe aandacht voor het bedrijf van de 35-jarigen Pieter Schoen en Harald Swinkels.

3. De klant centraal.
Het lijkt een loze kreet. En wie de boete ziet van 1 miljoen euro, die het ­bedrijf ­recent kreeg voor té agressieve telemarketing in 2008 en 2009, zal het ook niet meteen geloven. Toch is de missie ‘de meest klantgerichte energieleverancier van ­Nederland’ te zijn. Daarvoor ­worden verkoop­medewerkers nu bijvoorbeeld niet alleen meer ­beoordeeld op het aantal contracten, maar ook op hoe weinig klachten ze krijgen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Slimme financiering
De Nederlandse Energie Maatschappij hangt niet aan het infuus van de banken, en overweegt ook geen beursgang. Door slimme overeenkomsten met leveranciers is de eigen cashflow genoeg om te groeien. En dat is nodig, want het bedrijf heeft de ambitie in 2014 tot de top-3 te horen, onder meer door Oxxio over te nemen en het model ook te kopiëren naar België.

Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online

Lees meer succesverhalen: