Social media lijken bijna overal. Maar wat is nu kaf, en wat koren? En wat kunt u er zakelijk mee? MT scheidt voor u de zin van de onzin in de Social Media-encyclopedie. Van A tot Z.
Aanraden
De kracht van social media: iedereen kan iets aanraden aan zijn vrienden, fans of volgers.
SOCIAL MEDIA IN DE PRAKTIJK
Wat doen bedrijven als Vodafone, Philips, Heijmans en Monsterboard met social media? Lees het artikel "Social media? Zo doen zij het!"
Ambassadeurs
Feitelijk alle gebruikers van social media, omdat zij er kunnen uitdragen dat ze fan zijn van een merk of organisatie.
Buzz
Niet alleen de term voor aandacht op social media, ook de naam van Googles mislukte poging tot een sociaal netwerk, bedoeld om advertentieconcurrenten Twitter en Facebook bij te blijven. (zie ook: Orkut)
Blog
Veelgebruikt middel om bedrijfsfilosofie te verspreiden, binnen sociale netwerken gepubliceerd, of ernaar verwezen.
Content
Zonder inhoud valt er weinig te delen of aan te raden. Op Twitter zeggen dat je net naar de wc bent geweest, is ook een soort content, maar – gelukkig – niet de enige soort die op social media de ronde doet.
Controle
Op sociale netwerken, zo zegt men, moet je controle durven loslaten: de macht zou bij de gebruiker liggen. Wie verder kijkt ziet dat sociale media juist extra mogelijkheden bieden om de eigen boodschap te beheersen. Wie investeert, controleert.
Connect-Us
Intern sociaal netwerk van Philips, bedoeld om kennis te delen, gelanceerd in de zomer van 2010. Voor bedrijven die zo’n eigen netwerk te duur vinden, is er Yammer.com, de huiswarme twitter.
Dialoog
Beetje eng misschien, maar je kunt via social media in het openbaar het gesprek aangaan met klanten. Vergeet alleen nooit dat lang niet alle klanten daar te vinden zijn.
Dell
Bedrijf dat in 2009 miljoenen extra omzet draaide door aanbiedingen op Twitter. Kanttekening: internet is het belangrijkste verkoopkanaal voor Dell; de stap naar promotie in een sociaal netwerk is dan klein. Het twitteraccount @DellOutlet heeft tegenwoordig 1,5 miljoen volgers.
Durf te vragen
Wordt door twitteraars gebruikt om aan te geven dat ze een vraag stellen. Snapt u het nog? #durftevragen
Ooit, lang geleden, was er bij bedrijven net zoveel onzekerheid over e-mail als nu over social media het geval is.
Eenrichtingsverkeer
Dankzij social media verleden tijd, zegt men. De praktijk is anders: @KHweets, het officiële Twitteraccount van het Koninklijk Huis, heeft bijvoorbeeld meer dan 40.000 volgers, maar 0 personen worden teruggevolgd en op vragen volgt nooit antwoord.
Grootste sociale netwerk ter wereld, met op dit moment ruim 600 miljoen leden, onder wie ruim 4 miljoen in Nederland.
Fail
Omschrijving die door sommige sociale mediabewoners wordt toegevoegd aan een uitspraak, staat vaak achter een hashtag (#). Bedoeld om een tweet te categoriseren of om aan te geven dat iets niet gaat zoals zij het graag hadden gezien of gedaan. “Het ABC in MT mist een omschrijving van #ff, wat staat voor Follow Friday #fail” (zie ook: hashtag)
Foursquare
Netwerk dat gebruikers online laat inchecken op fysieke locaties, zodat vrienden weten waar ze uithangen. Kan handig marketingmiddel zijn. Zo biedt Starbucks korting aan klanten die het vaakst inchecken in een filiaal.
Follower
Een persoon, bedrijf of instantie die jou volgt op Twitter. (Zie ook: vriend)
Flickr
Netwerk om foto’s te delen. Wordt gebruikt door bijvoorbeeld Boskalis om beelden van projecten te delen, en ook premier Rutte heeft een account.
Friendster
Al sociaal netwerk toen Mark Zuckerberg (Facebook, nu 26) officieel nog geen bier mocht drinken. Friendster, opgericht in 2002, zorgde voor een flinke hype, maar speelt nu geen rol van betekenis meer: 159 personen vinden Facebookpagina RIP: Friendster (2002-2009) leuk.
Onder andere bekend van Google.nl. Probeert ook iets te doen met social media. Dat lukt nog niet echt.
Gedragscode
Document dat veel organisaties opstellen om te zorgen dat medewerkers zich netjes gedragen op online netwerken. Meestal lange versie van het motto “Doe normaal”. Voorbeeld uit ‘Richtlijnen voor het gebruik van social media’ van bouwbedrijf Heijmans: “Gebruik je gezonde verstand, wees eerlijk en correct.”
Generatiekloof
Fenomeen dat zich kan voordoen bij lezing van dit ABC.
Hashtag
Manier om in een tweet aan te geven in welke context een opmerking valt. Wordt altijd vooraf gegaan door het #-teken. Zo wordt #DWDD gebruikt bij tweets over De Wereld Draait Door. #uitleg
Helpdesk
Op social media ook bekend als: webcare. @tmobile_webcare heeft op dit moment bijvoorbeeld ruim 14.000 volgers. Hoeveel dat er waren voor Youp van ’t Hek erover begon te twitteren, is onbekend.
Hyves
Grootste sociale netwerk van Nederland, opgericht in 2004 en sinds eind 2010 onderdeel van de Telegraaf Media Groep. Wordt door Facebookers regelmatig als anachronisme afgedaan, maar telt toch nog steeds meer dan 9 miljoen leden.
Imago
T-Mobile reageerde verkeerd op twitterklachten van Youp van ’t Hek en kreeg heel Nederland over zich heen – al was daar veel aandacht van traditionele media voor nodig. Toen KPN eind april het voornemen aankondigde (meer) geld te vragen voor het gebruik van chat- en sms-applicaties, was het bedrijf al snel trending topic op Twitter. Schadelijk natuurlijk, maar aan de andere kant: 50 jaar geleden voerden klanten dezelfde discussies, alleen minder zichtbaar.
Informatievergaring
Social media zijn eigenlijk een grote bak met informatie. Dat levert soms perfect bronmateriaal op voor journalisten, en het kan ook door organisaties ‘gebruikt’ worden (zie ook: monitoren).
Een van de vele, maar wel de bekendste fotoapplicatie voor de smartphone. Laat gebruikers foto’s maken, bewerken en delen. Zelf ook een soort sociaal netwerk. Starbucks, dat meer dan 12.000 volgers heeft op Instagram, peilde er de reacties op het nieuwe logo.
Grootste zakelijke sociale netwerk ter wereld, heeft meer dan 2 miljoen leden in Nederland.
Luchtbel
Zorgen sociale media voor een tweede internetbubbel? De speculatie is groot, mede dankzij fikse investeringen in Facebook en Twitter. Er is een groot verschil: de bedrijven verdienen geld.
Like’en
Op Facebook aangeven dat je iets leuk vindt, of op een website die deze functie van Facebook geïntegreerd heeft. Altijd in de vorm van een blauw duimpje. Iets niet leuk vinden kan niet.
Malcolm Gladwell
Goeroe. Niet de enige, maar wellicht wel de bekendste criticaster van de impact van social media. Schreef in 2010 voor The New Yorker het artikel Why the revolution will not be tweeted. Een verhaal dat – hoe ironisch – op social media als een lopend vuurtje rondging.
Monitoren
Online luisteren. Veel bedrijven houden de content op sociale media in de gaten, zodat ze weten wat er over hun merk of organisatie wordt geschreven. De softwareprogramma’s om u daarbij te helpen schieten uit de grond.
MySpace
Ooit het populairste sociale netwerk ter wereld. Nu een blok aan het been van eigenaar Rupert Murdoch, omdat Facebook het inmiddels compleet overvleugeld heeft (zie ook: Friendster).
Netwerk
Sommige personen of bedrijven maken er een sport van om zoveel mogelijk fans, vrienden en volgers in hun netwerk te verzamelen. Er zijn zelfs bedrijven die tegen betaling extra volgers aanbieden (#tsja). Bedenk wel: wat is het nut van bijvoorbeeld 100.000 volgers in Zweden, als je alleen in Nederland zaken doet?
Openheid
Wordt vaak gekoppeld aan ‘transparantie’, als noodzakelijke voorwaarde voor social media-succes. Ondertussen is Apple een van de meest gesloten bedrijven op aarde, maar tegelijk ook een van de meest winstgevende.
Orkut
Sociaal netwerk van Google, dat alleen populair is in Brazilië en India.
Promoted tweet
Door bedrijven gesponsorde tweets, die altijd bovenaan staan als er in Twitter wordt gezocht op bepaalde zoektermen. Een andere advertentievorm op Twitter is de promoted trend, waar een gesponsord onderwerp tussen de meest getwitterde thema’s komt te staan.
Quora
Sociaal netwerk waar niet alleen mensen, maar ook vragen gevolgd kunnen worden. Wie een vraag stelt over Amazon, krijgt mogelijk antwoord van Werner Vogels, de Nederlandse cto van het bedrijf.
Retweet
Het doorsturen (of: overnemen) van een tweet van iemand anders. Wie veel wordt geretweet, is populair.
Respect
Aangeven dat je iets leuk vindt op Hyves, of op een site die deze functionaliteit van Hyves heeft geïntegreerd. Iets niet respecteren, daar bestaat geen knop voor.
SlideShare
Soort YouTube, maar dan voor het delen van powerpoints in plaats van video’s.
Stagiair
Voor veel bedrijven de uitverkorene voor de ontwikkeling van een socialmediastrategie. Niet altijd verstandig, want de digitale ontwikkelingen kennen staat niet gelijk aan kennis over de inzet daarvan bij zakelijke doelstellingen. En: na een paar maanden gaat een stagiair weer weg, maar social media blijven.
Trending Topic
SOCIAL MEDIA IN CIJFERS
0 – Aantal ceo’s van AEX-bedrijven dat actief een voor iedereen zichtbaar twitteraccount bijhoudt.
1 – Aantal tweets die Lakshmi Mittal, ceo van Arcelor Mittal, heeft geplaatst op zijn twitteraccount. Als dat account tenminste echt van hem is. Op LinkedIn heeft Mittal trouwens 0 connecties, net zoveel als AkzoNobel-ceo Hans Wijers.
2 – Van de managers in Nederland heeft 2 op de 10 een Hyvesaccount, 85 procent zit op LinkedIn, 26 procent twittert wel eens en 36 procent heeft een profiel op Facebook.
3 – Bij Hyves komen 3 op de 10 bezoekers binnen via de mobiele telefoon, meldt Ymerce.
4 – Van alle bedrijven in Nederland zegt 4 op de 10 nog nooit geld te hebben besteed aan social media, zo blijkt uit de TNS Nipo marketing barometer 2010.
5 – Het aantal personen achter het Twitteraccount @NSHispeed. Het vijftal staat dag en nacht in contact staat met meer dan 3.000 volgers.
6 – Het aantal uur dat de meerderheid van de marketeers (58 procent) wekelijks aan social media besteedt.
7 – Percentage van de bedrijven verantwoordelijk voor 89 procent van alle succesvolle socialmedia-programma’s. Aldus Nils Andres van het Brand Science Institute.
8 – Van de Amerikaanse jongeren tussen de 12 en 17 jaar verwacht maar 1 op de 8 dat bedrijven social media gebruiken om met hen in gesprek te gaan.
9 – Bijna 9 op de 10 marketeers zeggen dat social media (zeer) belangrijk zijn bij het bereiken van hun marketingdoelen in 2011, blijkt uit onderzoek van het Internet Advertising Bureau.
Onderwerp op Twitter waarover veel wordt gesproken.
Populaire microblogwebsite, nu 5 jaar oud. Groeit met bijna een half miljoen gebruikers per maand. In Nederland zouden al meer dan 400.000 mensen een account hebben. Hoeveel daarvan ook actief twitteren is onbekend. DJ Tiësto is momenteel de populairste Nederlander op Twitter, met ruim 400.000 volgers.
Tweet
Maximaal 140 tekens op Twitter, bestaande uit tekst en/of links naar tekst, audio en/of video plus hashtags.
Tijd
Belangrijkste en misschien wel grootste investering voor bedrijven die aan de slag willen met social media.
User generated content
Ooit werd het gezien als de toekomst van het internet, nu is het zo normaal als gesneden brood en kan social media een aanjager zijn. Voorbeelden? Het publiek foto’s laten insturen, een mening laten geven, laten participeren in het ontwerp van een product en ga zo maar door.
Vriend
Waarschuwing: op social media geldt vaak een andere definitie voor het woord vriend dan in het dagelijks taalgebruik.
Viral
Filmpje of nieuwtje dat als een razende rondgestuurd wordt over het internet. Heeft door social media een nieuwe dimensie gekregen: een populaire viral gaat dankzij Twitter, Hyves en Facebook nog sneller de wereld over.
Who to follow?
De vraag die door elke nieuwe twitteraar wordt gesteld. Gelukkig helpt Twitter een handje met wat tips.
Werving & selectie
Wordt veel gedaan op sociale netwerken, vooral op hr-paradijs LinkedIn, waar de potentiële nieuwe werknemers voor het oprapen lijken te liggen.
Yammer
Afgeschermde variant van Twitter, bedoeld om medewerkers en directie onderling te laten communiceren, zonder pottenkijkers van buiten het bedrijf.
YouTube
Site waar Google in 2006 1,65 miljard dollar voor neertelde en die nu wereldwijd de belangrijkste vergaarbak van allerhande filmpjes is.
Zichtbaarheid
Dankzij sociale media is opeens zichtbaar wat mensen over uw bedrijf denken. Doe er uw voordeel mee.
Zenden
Mag niet op sociale netwerken! Nou ja, het mag wel, maar alleen zenden en niet meer antwoorden is verleden tijd, zo hebben marketeers en experts samen besloten. Echt. Dus reageer op deze publicatie alstublieft via de twitteraccounts @leeuwenrob en @mtnieuws. Maar ouderwets mailen mag ook: [email protected].
>> Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl
Lees meer over social media:
- Social media, zo doen zij het (Sync)
- Deze twitteraars moet u zeker volgen
- Twitterende medewerker is goud waard
- Gebruik social media intern
- Slideshow: neptweets met impact
- Genereer extra omzet met Twitter