Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De overname…van een spelfabrikant

Sprout belicht iedere donderdag een overname. Deze keer: hoe de ene speelgoedmaker de andere opslokt. 'Staar je nooit blind op overnamedetails'.  

Wie eet er wat?

Van der Meulen Speelgoed importeert en distribueert speelgoed en vrijetijdsartikelen. Het laat onder meer ballen, vliegers en trampolines maken in China, verscheept dat naar Sneek en levert dat weer uit aan grote retailers en kleine speelgoedzaken in Nederland en België. Daarnaast doet het distributie voor buitenlandse speelgoedmerken die het te duur vinden om zelf een kantoor te openen in Nederland. Van der Meulen was een meer dan 100 jaar oud Fries familiebedrijf, maar sinds 2010 in handen van directeuren René Bakker en Erik Zandberg. Ze hebben hun onderneming gefinancierd via een bank- lening en krediet. Van der Meulen (ongeveer 70 werknemers) heeft een omzet van “enkele tientallen miljoenen” en wil de komende jaren gaan groeien. Een van de bedrijven waar het distributie voor deed was het in Rijssen gevestigde Rubo Toys, een importeur van speelgoed, die ook zelf speelgoed ontwerpt in de licenties Nijntje, Woezel & Pip en Sesamstraat. Van der Meulen heeft recent Rubo Toys overgenomen.

Waarom?

Bakker: “Het is een combinatie van defensieve en offensieve strategie. Begin 2010, toen we dus zelf in het proces van een management buy-out en interne reorganisatie zaten, kregen we te horen dat de eigenaar van Rubo Toys het bedrijf wilde verkopen. Ze vertegenwoordigen een belangrijk deel van onze omzet. We wilden niet afwachten wat een nieuwe eigenaar zou gaan doen. Als die zou kiezen om zelf de distributie te doen dan betekent dat een hap uit onze omzet. Een andere reden is dat we met Van der Meulen meer aan eigen productontwikkeling willen gaan doen, dus met eigen merken de markt betreden. Dat is precies wat Rubo Toys al deed. Via de aankoop hebben we kennis en ook een bestaande productcatalogus verworven. Het bedrijf beschikte ook over licenties op speelgoed van onder meer Nijntje en Sesamstraat. Die mogen wij nu ook op onze producten gaan drukken. Onze omzet zal er op korte termijn ook met zo’n 10 procent door stijgen.”

Was het taaie kost?

Bakker: “Het proces heeft uiteindelijk anderhalf jaar geduurd. We zijn echter al in een vroeg stadium aangehaakt. Dat het zo lang heeft geduurd is mede het gevolg van dingen die gebeurd zijn in de persoonlijk omstandigheden bij de verkopende partij. We hebben ongeveer vijf gesprekken gevoerd. Rubo Toys had daarvoor een adviseur ingeschakeld, wij hebben het zonder adviseur gedaan. Tijdens die eerste onderhandelingsgesprekken is het dan echt met de jaarrekeningen erbij elkaars bedrijf onder de loep nemen en vooral ook kijken naar het toekomstperspectief. Het is een emotioneel proces. De verkopende partij heeft het bedrijf in 15 jaar tijd zelf opgebouwd.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog iets van geleerd?

“Om het eens te worden over de overnamesom, dat is niet het moeilijkste. Het is vooral belangrijk dat je vertrouwen weet te scheppen met degene waar je de tent van opkoopt, dat je niet verzuipt in overnamedetails maar dat je een soort gezamenlijk beeld van toekomst creëert. Ons beeld van de toekomst was dat het bedrijf ons verder gaat helpen om meer merkproducten te ontwikkelen. Hun kennis is van toegevoegde waarde, de verkoop betekent dus meer dan alleen grote klanten erbij en meer omzet. Het is een beeld waar de overnamepartij ook vrede mee kan hebben. Het heeft er mede voor gezocht, toen er op het laatst opeens een andere bieder op de proppen kwam, ze toch met ons verder gingen.”
 

Lees ook over de overname van: