Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bert van Ravenswaaij

Strak innoveren

Wie? In 1972 startte Bouke Lukkien samen met zijn vrouw een visueel productiebedrijfje voor de reclamewereld. Vandaag de dag is Lukkien een crossmediaal productiehuis voor marketing- en communicatiedoeleinden en produceren de 170 medewerkers visuele communicatie voor elk mogelijk ­medium. Ondertussen zijn de studiocomplexen in Ede zodanig gegroeid dat John de Mol zijn nieuwe tv-programma The Voice daarvandaan live gaat uitzenden. Lukkien sr. heeft zich in de dagelijkse leiding intussen laten vervangen door een vijfkoppige ­directie, met onder andere twee van zijn zoons.

Waarom Best ­Managed Company? Finance ­director Bert van Ravenswaaij (32): “Waar wij goed in zijn, is de combinatie van een strak gemanaged ­proces met een innovatieve cultuur. Toen ik hier 10 jaar geleden binnenkwam, liepen alle projecten dwars door ­elkaar heen. We zijn toen projectnummers gaan introduceren en hebben daar de hele workflow aan ­opgehangen. Dat resulteerde in een oneindig veel efficiënter productie­proces. Maar we zijn ook innovatief. Er lopen hier Willy ­Wortels rond die een oplossing ­bedenken voor elk probleem. Zo hebben we een ­paspop-met-gaten ontwikkeld die het ­mogelijk maakt een shirt in één shoot op alle gewenste manieren op de foto te krijgen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat leren we daarvan? “De vraag die wij ­onszelf steeds weer stellen, is: wat kunnen we nog meer voor de klant doen? Dat is geen verkooppraatje, dat is echt zo. Zo hebben we een eigen modellenbureau opgericht, voor klussen waar je geen professionele modellen voor nodig hebt. Dat kan een klant duizenden euro’s schelen. Of we maken zelf een foto van de ondergaande zon, omdat er ­anders een stockfoto van 3.000 euro gebruikt moet ­worden. Die denktrant is de reden dat grote multinationals al 15 jaar klant bij ons zijn, terwijl we bijna nooit langlopende ­contracten sluiten.”

Best Managed Companies is een initiatief van Deloitte, in samenwerking met Kamer van Koophandel, VNO-NCW, TiasNimbas en MT. Meer info: bmc.mt.nl

Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. bestel de nieuwste editie online.