Dagelijks krijgen wij bij MT/Sprout mailtjes van pr-bureau’s en ondernemers die hun product bij ons pitchen. Wij overigens niet alleen, hetzelfde geldt voor vrijwel alle andere zakelijke media. Begrijpelijk, want als ondernemer kun je aandacht van de pers wel gebruiken. Het vergroot immers de bekendheid van je product of dienst. Journalisten hebben alleen maar een beperkte tijd, we kunnen niet over alle bedrijven en startups iets schrijven.
Voor jou als startup-ondernemer is het dus de kunst om op te vallen. Hoe doe je dat? Elham P. Mohammadi is een zakenjournalist uit het Midden-Oosten, die inmiddels in Europa woont. In zakenblad Entrepreneur geeft hij een aantal goede tips. We raden je aan om via bovenstaande link het hele artikel te lezen. Mohammadi geeft in het stuk ook advies over hoe je je tijdens interviews het beste kunt gedragen.
Op Mohammadi’s tips op het gebied van websitepresentatie valt wat ons betreft nog wel wat aan te vullen. Wat Mohammadi goed opmerkt, is dat journalisten – indien geïnteresseerd – allereerst zullen kijken naar je website. Zorg er dan ook voor dat die er goed uitziet.
Tips om je website journalist vriendelijk te maken:
1. Schrijf een korte, heldere bio
Bedrijfswebsites zitten dikwijls vol wollig taalgebruik, waarbij het volledig onduidelijk is welk product er nu precies verkocht wordt. Wees duidelijk en schrijf ik een paar zinnen op welke dienst je levert. Cut the crap!
2. Kies voor een overzichtelijk webdesign
Ben je een creatief designbureau, dan is het logisch dat je een gekke website wil vol toeters en bellen. Je wil immers laten zien tot welke creatieve acties je in staat bent. Zit je niet per se in een creatieve branche, vermijd dan moeilijke designs. Het zorgt alleen maar voor onduidelijkheid over waar je als gebruiker wat kunt vinden. Bezoekers, dus ook journalisten, haken sneller af.
3. Voeg een mediakit toe aan je website
Deze tip van Mohammadi is goud: een mediakit op je website is essentieel voor journalisten. Plaats er een paar foto’s in, je persberichten en andere handige informatie. Dan hoef je dat als journalist niet meer op te zoeken. Zo voorkom je dat journalisten noodgedwongen foto’s van je (openbare) Facebook-pagina halen.
4. Zorg voor goede contactmogelijkheden
Zorg ervoor dat je website voorzien is van een e-mailadres en een contactformulier, adviseert Mohammadi terecht. En laat ons eraan toevoegen: een 06-nummer. Contact opnemen moet zo eenvoudig en snel mogelijk kunnen gebeuren. Als je bereikt wil worden, wees dan bereikbaar.
5. Schrijf ook in het Engels
Niet alle journalisten spreken Nederlands. Speel het spel groots en mik ook op media-interesse uit het buitenland. Stap één om dit te bereiken, is bezoekers van je site een eenvoudige mogelijkheid te bieden de pagina in het Engels te lezen.
6. Schrijf je bedrijfsnaam overal hetzelfde
Zorg dat je consistent bent in de schrijfwijze van je bedrijfsnaam. Voorkom bijvoorbeeld dat je je bedrijfsnaam via social media in kapitalen schrijft en op je site zonder. Wat je wil voorkomen, is dat er onduidelijkheid ontstaat voor misschien wel het belangrijkste punt: je bedrijfsnaam.