Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Koen Derks (Youseum): ‘Ik ben zo arm als maar zijn kan’

In de videoserie Scaling Up vraagt MT/Sprout ondernemers naar hun belangrijkste groeilessen. In aflevering tien Koen Derks, founder van Youseum: 'We misten de pr-buzz omdat een concurrent twee maanden eerder open ging.'

koen derks youseum

Groeipijnen, groeiblunders, groeilessen. In de videoserie Scaling Up vragen we de ondernemers achter de meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland ernaar. We geven ze jaarlijks een plek in de MT/Sprout Challenger50 en vragen ze nu het hemd van het lijf. In aflevering tien: Koen Derks, founder van Youseum.

De belangrijkste groeilessen van Youseum-founder Koen Derks:

  • Wat is het grootste misverstand over het runnen van een startup?
  • Moet Derks per se de grens over met Youseum om succesvol te zijn?
  • En hoe belangrijk was timing voor de start van zijn bedrijf?

Youseum, schaalbaar museum

Een museum als wereldwijd snel schaalbare scaleup? Koen Derks, oprichter en bedenker van Youseum en zijn medeoprichter Joep Heusschen hebben iets bijzonders te pakken. Met hun ‘Insta-museum’ richtten ze tientallen ruimtes zó in, dat ze de achtergrond vormen voor de perfecte selfie.

Een ballenbak, een ruimte vol spiegels, dat werk. Het is overigens niet alleen plat vermaak in Youseum: er zijn ook experiences gewijd aan de andere kant van sociale media. Ruimtes over lhbtq, vrouwenrechten en klimaatverandering.

Bewezen publiekstrekker

Tussen de lockdowns door liep het sinds de herfst van 2019 storm in de eerste pop-uplocatie van het socialmediamuseum in Amsterdam. De tweede vestiging in de fonkelnieuwe Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam draait sinds zomer 2021 als een tierelier – zolang de deuren open mochten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Youseum heeft zich bewezen als publiekstrekker. Nu is het tijd om er Europa mee in te trekken, vinden de oprichters. Daarvoor haalden ze begin dit jaar 3 miljoen euro op bij investeerders. De eerste internationale locatie opende dit jaar in het Zweedse Stockholm. Deze zomer volgt Kopenhagen, daarna rukken ze op naar Duitsland. Maar er zit nog veel meer in het vat, liet Derks eerder weten aan MT/Sprout.

Bekijk de nieuwste aflevering van Scaling Up voor de belangrijkste groeilessen van Koen Derks.

Meer groeilessen van ondernemers? Bekijk ook eerdere afleveringen van Scaling Up: