Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Thijs leest: Zo verklein je de kans dat jouw startup crasht

In de rubriek 'Thijs leest' doet businessjournalist Thijs Peters elke maand een verwoede poging om in de berg businessboeken die verschijnt pareltjes te vinden. Dit keer las hij 'How to F*ck Up Your Startup' van de Deense ondernemer Kim Hvidkjaer.

kim hvidkjaer how to fuck up your startup
Je leest nu: Thijs leest: Zo verklein je de kans dat jouw startup crasht

Richard Branson heeft bijna twintig miljoen volgers op LinkedIn. Misschien niet allemaal ondernemers, maar het mag duidelijk zijn dat Branson voor veel van hen een voorbeeld is.

Maar als jij op dit moment startupondernemer bent, kun je je beter niet naar hem kijken. ‘We zijn geneigd ons te spiegelen aan de winnaars en hopen hun geheimen te leren, terwijl we zouden moeten kijken naar al die mensen die hetzelfde deden als die winnaars, maar zijn gefaald’, schrijft de Deense ondernemer Kim Hvidkjaer.

Falen als startup hoort erbij

Hvidkjaer is een echte serie-ondernemer. Het type dat vanaf een jaar of twintig het ene na het andere bedrijf oprichtte en in Denemarken bekend is in de startup- en scaleup-scene.

Wat niet betekent dat hij altijd succes heeft gehad. Ten tijde van de financiële crisis in 2009 ging hij zelfs failliet. ‘Ik was de goochelaar die te veel borden in de lucht hield’, schrijft hij. Hij maakte steeds meer foute beslissingen, zowel in zijn bedrijven als in zijn vastgoedinvesteringen.

Inmiddels is hij er weer bovenop, maar aan deze donkere periode heeft hij wel een project overgehouden. Hij ‘verzamelt’ manieren waarop startups ten onder gaan. Het resulteerde in het boek How to F*ck U Your Startup waarin hij tientallen valkuilen blootlegt.

Zijn boodschap: ‘Accepteer dat de kans groter is dat je startup faalt dan dat hij slaagt. Maar vergroot je kans op overleveren door te leren over alle mogelijke mijnen die je op je pad kunt tegenkomen.’

kim hvidkjaer how to fuck up your startup
Kim Hvidkjaer, auteur van het boek ‘How to F*ck Up Your Startup’. Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Slijmen bij vc’s en andere f*ckups

En het zijn er nogal wat, de potentiële f*ckups die Hvidkjaer identificeert. Startups die bij het ontwikkelen van hun product meer bezig zijn met het slijmen bij vc’s dan met hun klanten. Er zijn ondernemers die de hele fase van het marktonderzoek overslaan, of bedrijven die zich helemaal afhankelijk hebben gemaakt van één ‘klant’.

Hij illustreert al die valkuilen met voorbeelden. Soms zijn het zijn eigen ervaringen, soms die van anderen.

Zo vertelt hij dat hij ooit van zijn bed werd gelicht en kortstondig vastzat, omdat in het leiderschapsteam van een van zijn bedrijven een financieel gedreven persoon ontbrak. Er was iets misgegaan met de belastingafdracht. ‘Mijn compagnon destijds bleek nog slordiger dan ik.’ De les: zorg altijd voor een divers managementteam.

Google Glass en een theepot met bluetooth

Soms haalt hij bekende voorbeelden aan die we allemaal wel kennen, zoals de beroemde Google Glass. De augmented reality-bril van Google is een klassiek voorbeeld van wat er gebeurt als je vergeet gedegen marktonderzoek te doen.

‘Had Google een MVP (minimum viable product, oftewel een prototype) uitgebracht, dan waren ze er heel snel achter gekomen dat niemand op hun bril zat te wachten’, schrijft Hvidkjaer.

De mooiste voorbeelden zijn degene die hij heeft opgeduikeld van bedrijven die nooit echt van de grond zijn gekomen. Zoals een website waarop je je foto kon plaatsen en andere mensen je leeftijd mochten raden. Of een theemaker van 1000 dollar met een bluetoothconnectie.

Kim Hvidkjaer geeft ook tips

Het zijn extreme voorbeelden, maar leedvermaak is niet zijn doel. Hvidkjaer ontleedt altijd het onderliggende probleem. In dit geval: als jouw startup een oplossing biedt voor een niet-bestaand probleem, ben je gedoemd te mislukken.

In How to F*ck up Your Startup lees je niet alleen wat je niet moet doen. Hvidkjaer geeft ook veel tips. Welke managementtools je zeker moet gebruiken, zoals het Businessmodel Canvas of de theorie van Porter.

Maar zijn meest aansprekende tip is misschien wel de ‘toilettest’. Ondernemers barsten altijd van de ideeën, maar hoe weet je nu of wel of niet met een idee aan de slag moet? Wanneer is een idee startupwaardig? Zijn antwoord: ‘Als je net zo vaak aan je idee denkt dan dat je op een dag naar het toilet moet.’

Kim Hvidkjaer, How to F*ck up Your Startup, BenBella Books, 2022

Meer leesvoer

Van boek naar bestseller

het bestsellerboek charlotte meindersma hanneke de witDikke disclaimer: van een non-fictieboek schrijven word je in Nederland niet rijk, een uitzondering daargelaten. Maar kun je het toch niet laten én wil je dat je boek gelezen wordt, lees dan even dit boek. Zelf nog geen bestseller – de doelgroep is beperkt – maar wel boordevol nuttige tips voor de aspirant auteur. Meindersma is zelf een succesauteur, maar ze haalde ook kennis op bij schrijvers als Elke Wiss (Socrates op sneakers) en Jos Burgers (onder andere Een fan per dag).

Charlotte Meindersma, Hanneke de Wit, Het bestsellerboek, Charlotte’s Law & Tangramstudio, 2022


Een rebel is geen ramp

oh no we have a rebel in our team simone van neervenLastige collega of een co-founder die altijd vragen stelt, of erger, soms zomaar van het afgesproken plan afwijkt? Gefeliciteerd, je hebt een rebel in je team. Hartstikke lastig, maar je kunt hem of haar maar beter koesteren. Die rebellen gaan jouw bedrijf verder helpen met creativiteit en openhartige commentaar.

Simone van Neerven, Oh no! We have a rebel in our team, Brighter Media, 2022


Werkgeluk vinden

love + work marcus buckinghamGeen zin om naar je werk te gaan? Het kan best lastig zijn om je plek te vinden. De omgeving is namelijk niet ingericht om jou gelukkig te maken. In dit boek probeert Marcus Buckingham je handvatten te geven hoe ervoor te zorgen dat je desondanks de beste omstandigheden voor jezelf schept. Ontdek hoe je werk vindt waar je wel gelukkig van wordt. Maar ook hoe je kunt groeien door de juiste rol in een team te vinden.

Marcus Buckingham, Love + Work, Harvard Business Review Press, 2022

Lees ook over andere boeken die Thijs Peters las: