In samenwerking met 7 Ditches TV
Paul Manuel was er op online gebied vroeg bij toen hij in 1996 – vers uit de studiebanken – samen met broer Bart digitaal bureau TamTom oprichtte. Daarvoor haalden de twee gelijk de gemeente Delft en NautaDutilh binnen als klant. Het in 2014 tot Dept omgedoopte TamTam groeide naar een bedrijf met 140 medewerkers in West-Europa en de VS.
Bekende klanten zijn minder belangrijk dan de impact die je maakt
Bekende klanten zijn onder meer motorproducent Triumph, de Duitse webwinkel Zalando en Formula E, de raceklasse voor elektrische raceauto’s. Maar bekende klanten zijn minder belangrijk dan de impact die je op de business van klanten hebt, benadrukt Manuel. “Je kan wel zeggen dat je voor Coca-Cola werkt, maar als je daar maar een kleine bijdrage levert is het niet zo interessant.”
Internationaal
De groei van TamTam was mede te danken aan een verhuizing van Delft naar Amsterdam, waarbij meer creatieve mensen aan boord konden worden gehaald. De groei van zijn bedrijf ging niet ten koste van de snelheid, merkt Manuel. “Het binnenhalen van verschillende disciplines versnelde onze leercurve, die ligt nu extreem hoog.” Rond 2013 lostte het bedrijf zijn eigen ambitie in om in de top 3 van de Nederlandse markt te staan, waarna gekozen werd voor een internationale koers.
Lees ook: Deze ondernemer investeerde een half miljoen euro om Shell groener te maken
Die internationale groei ging echter minder snel dan gehoopt. “Als we zo doorgaan zijn we allemaal 80 voordat het zover is”, beschrijft Manuel het gevoel dat hem 4 jaar geleden bekroop. Rond datzelfde moment klopte investeerder Waterland op de deur, die een belang van “rond de 50 procent” nam in het bedrijf. Dankzij dat private equity-geld kreeg TamTam de middelen, de mensen en de power om internationaal te groeien, waaronder door het overnemen van bedrijven met aanvullende diensten.
Afgelopen jaar werden alle merken gebundeld onder de naam Dept. “We vroegen aan alle heren en dames wiens bedrijven we hadden gekocht, en die onderdeel waren geworden van de groep, ‘Wat willen jullie, wat vinden jullie dat we met de naam moeten gaan doen?’. Daar kwam een duidelijk consensus uit, ga voor die ene naam.” De merken in Duitsland komen daar in de loop van dit jaar bij.