Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De ommezwaai van Wouter Durville (One for One)

Steeds meer succesvolle jonge professionals breken hun carrière af om te ondernemen. Met een maatschappelijk doel. Zoals Wouter Durville (32) met zijn One for One. Wat hem beweegt.

Durville had waar veel bedrijfskundestudenten van dromen. Hij ging na zijn studie aan de bak bij Bain & Co, een strategie consultancybureau, dat vergelijkbaar is met de Boston Consultancy Group. Namens die club draaide hij mee met veranderprojecten en later ook met het adviseren bij overnames. Hij belandde voor een project in Brazilië waar hij voor Heineken kwam te werken en bracht vervolgens ook nog een paar jaar door in San Francisco als consultant.

Daar zag hij dat er vaak strategische keuzes werden gemaakt die wel goed waren voor de winstmarges, maar niet goed voor het milieu. Dat knaagde. “Het heeft mij aan het nadenken gezet. Het draaide in ons werk altijd om een centrale vraag: hoe creëer je meer aandeelhouderswaarde?”

Startup tijdens de internetbubbel

Durville nam ontslag en verhuisde terug naar Amsterdam. “Ik kocht een boot en ben gaan nadenken.” De ondernemer had altijd al de wens om weer eens iets te doen als ondernemer. In zijn studenten had hij al een internetbedrijfje gehad met studievrienden, dat zelfs een investering kreeg van Twinning. “Dat was tijdens de internetbubbel. Een tijd van veel geld verbranden, ik wilde wel weer ondernemen, maar wilde het anders gaan aanpakken, de wereld iets beter maken.”

Uit zijn duurzame zoektocht kwam het idee voor One for One, dat hij in 2010 startte. Een platform, met als uitgangspunt het uit de VS afkomstige ‘buy one, give one’-principe. Voor alles wat je via One for One koopt, krijgen mensen in ontwikkelingslanden een vergelijkbaar product. Een groee energieabonnement is goed voor zonne-energie in Afrika, een nieuwe drinkfles bezorgt iemand levenslang drinkwater. Wat deelnemende bedrijven besparen op hun marketingbudget, gaat naar de ontwikkelingshulp: dat houdt de prijzen laag.

Durville vond een informele investeerder en stak zelf ook geld in de onderneming. Samen stopten ze iets meer dan honderdduizend euro in het bedrijf. Toch besloot hij de investeerder  weer uit te kopen, om meer bewegingsvrijheid te hebben. “Ik leef op mijn spaarpotje, en die begint nu wel te slinken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Duurzaam ondernemen

Naast goed doen voor een ander, probeert One for One zelf ook zo duurzaam mogelijk te ondernemen, de waterflessen zijn bijvoorbeeld een goed alternatief voor de vele plastic flesjes die weggegooid worden. Met de verkoop van waterflessen worden waterpompen in Malawi geplaatst. In het eerste jaar zijn er volgens de ondernemer 12.000 van verkocht. Voor zorgverzekeringen heeft hij een deal met Ohra gesloten.”Binnenkort hebben 500 kinderen een zorgverzekering via ons.” Het concept van One for One zit zo in elkaar dat Durville voor steeds meer producten partnerships kan gaan sluiten. “Winstgroei is bij ons geen doel op zich maar schaal is wel belangrijk.”

De ondernemer is net terug uit Tanzania waar hij projecten heeft bezocht. Hij werkt er voor de zorgverzekeringen samen met een microkredietorganisatie. “We richten ons op weeskinderen, die geen verzekering kunnen betalen.” De ondernemer had het bezoek gecombineerd met zijn bezoek aan Oeganda. Daar was hij voor de finale van de Join the Core wedstrijd (van Ben & Jerry’s) voor duurzame ondernemers. Durville heeft niet gewonnen, maar is wel een ervaring rijker. Hij bracht er een week door met een gastgezin. “Iets heel anders dan het rijke San Francisco.”